Lettkledde jenter på 1940-tallet

1940-tallet: Pinup-modeller, Marilyn Monroe og Playboy

Europa var i krig, og ensomme, kjærlighets­syke soldater på begge sider trengte noe å se på som fikk tankene vekk fra situasjonen de var midt oppe i.

Pluss ikon
<b>KUNSTVERK:</b> Bildene av Marilyn Monroe, tatt av Tom Kelley i 1949 og som etter hvert kom på trykk i første Playboy, har blitt kunstverk. Her fra en utstilling i Praha i 2013.
KUNSTVERK: Bildene av Marilyn Monroe, tatt av Tom Kelley i 1949 og som etter hvert kom på trykk i første Playboy, har blitt kunstverk. Her fra en utstilling i Praha i 2013. Foto: Mateh Divizna/Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

Ordet pinup dukket for første gang opp som et engelsk uttrykk i 1941. Det refererte til bilder, tegninger og malerier av (oftest) lettkledde jenter i magasiner eller på postkort som man kunne klippe ut og henge opp på veggen (derav «pinup») til inspirasjon.

Selve fenomenet er eldre enn det – de første bildene kan dokumenteres fra 1890-tallet.

<b>INSPIRERENDE:</b> Under 2. verdenskrig ble skuespillere mer utfordrende og kunne oftere spille på sex enn tidligere. Her Jane Russell fra filmen «The Outlaw» i 1943.
INSPIRERENDE: Under 2. verdenskrig ble skuespillere mer utfordrende og kunne oftere spille på sex enn tidligere. Her Jane Russell fra filmen «The Outlaw» i 1943. Foto: NTB scanpix

Til å begynne med var det gjerne teaterrelaterte motiver med burleskdansere og skuespillerinner, som trykket opp lettkledde bilder av seg selv som en blanding av visitt­kort og markedsføring av showet de spilte i.

Kurver

Etter hvert begynte noen av jentene å oppnå en popularitet som strakte seg ut over showene de var med i, og også jenter som drev med andre ting enn teater kunne ta slike bilder av seg selv.

<b>KUNST ELLER SEX:</b> Coveret på magasinet Wink fra 1949 sier det som det er.
KUNST ELLER SEX: Coveret på magasinet Wink fra 1949 sier det som det er. Foto: Culture Club/Getty Images

Under første verdenskrig var den franske modellen og maleren Fernande Barrey – Miss Fernande – svært populær på mang en militær­brakke på begge sider av krigen, med bilder knipset av fotograf Jean Angelou.

Pinup-estetikken traff også Hollywood. Den barmfagre Jane Russell ble et yndet pinup-motiv for amerikanske soldater, etter at hun tegnet en kontrakt på syv filmer med den eksentriske Howard Hughes.

Debutfilmen hennes, «The Outlaw», var ferdig innspilt i 1941, men fant ikke veien til kinosalene før to år senere.

Grunnen var at sensurmyndighetene i USA ikke var spesielt fornøyde med måten Russells kurver (skamløst) ble brukt i promoteringen av filmene.

Les også (+) På slutten av 1950-tallet var det meste lov på Vi Menn-forsidene ...

<b>TEKKELIG COVER:</b> Selve forsiden på Playboy var tekkelig nok, men inne i bladet var Marilyn splitter naken.
TEKKELIG COVER: Selve forsiden på Playboy var tekkelig nok, men inne i bladet var Marilyn splitter naken. Foto: NTB scanpix

Kurver i Vi Menn

Under 2. verdenskrig ble Betty Grable en av sin tids mest kjente pinup-jenter, et tidlig sexsymbol som nøt stor popularitet hos amerikanske soldater.

Lana Turner var også umåtelig populær på denne tiden. På midten av 1940-tallet var skuespillerinnen en av de best betalte kvinnene i USA, med en kontrakt på 18 år (!) hos filmselskapet Metro-Goldwyn-Mayer.

Turner fikk et image som en femme fatale, og var også uhyre populær som pinup-modell. Kurvene hennes skulle også dukke opp i en av de første utgavene av Vi Menn, uten at hun selv var avbildet. Vi kommer tilbake til dette.

En annen som virkelig slo igjennom med et smell var Rita Hayworth – og da mener vi så bokstavelig talt som det er mulig.

Hun var allerede en relativt etablert filmstjerne da 2. verdenskrig brøt ut, men da Life Magazine trykket et bilde av Hayworth sittende på en seng kun iført en neglisjé, eksploderte populariteten – spesielt hos amerikanske soldater.

Bildet ble trykket opp i millioner av eksemplarer. Og, ikke minst; bildet ble klistret på den første atombomben som ble sluppet over (passende nok) Bikiniøyene.

Det var imidlertid ingen bombe at Rita Hayworths karriere skjøt ytter­ligere fart etter dette.

<b>POPULÆR PINUP:</b> Rita Hayworth ble svært populær blant amerikanske soldater.
POPULÆR PINUP: Rita Hayworth ble svært populær blant amerikanske soldater.

Les også: (+) Nakenmodellen som ble USAs førstekvinne

Illustrerte jenter

Omtrent samtidig begynte et annet fenomen å gjøre seg gjeldende, nemlig tegnede og malte motiver av jenter.

En av de første som ble kjent for å male jenter i utfordrende posisjoner var Zoë Mozert, populær kunstner og modell.

Mozert malte motiver til magasinforsider og filmplakater for å finansiere studiene på kunstskole, og brukte ofte seg selv som modell ved hjelp av speil og kamera.

I 1941 kjøpte det kjente forlagshuset Brown & Bige­low hennes første naken­motiv, og bestilte en kalender med illustratørens motiver.

Under 2. verdenskrig produserte hun pinup-serien Victory Girls for forlags­huset, med ikon­iske motiver av det slaget som ofte ble malt på amerikanske fly.

Et av de første magasinene for menn, Esquire fra 1932, inneholdt tidlig tegninger og striper med vakre kvinner, og i begynnelsen av krigen ble de raskt mer seksualiserte, pirrende og utfordrende.

<b>ORIGINALEN:</b> Lana Turner fikk blodet til å bruse hos mange menn på 1940-tallet. Her fra «Postbudet ringer alltid to ganger» (1946).
ORIGINALEN: Lana Turner fikk blodet til å bruse hos mange menn på 1940-tallet. Her fra «Postbudet ringer alltid to ganger» (1946). Foto: NTB scanpix

Spesielt peruanske Alberto Vargas og amerikanske George Petty leverte populære illustrasjoner. De såkalte Vargas- og Petty-jentene fikk salget av Esquire til å eksplodere, og mellom 1940 og 1946 tegnet Vargas 180 bilder i Esquire.

Populariteten gjorde at hele ni millioner utgaver av magasinet ble sendt til militærbaser i USA og Europa mellom 1942 og 1946, og mange av tegningene til Vargas og Petty fant også ofte veien til nese­partiet på amerikanske jager- og bombefly.

<b>PATRIOTISK:</b> En pinupmodell foran på flyet var regnet som både patriotisk og lykkebringende.
PATRIOTISK: En pinupmodell foran på flyet var regnet som både patriotisk og lykkebringende. Foto: Air For Museum

Tegningene møtte lite kritikk i sin samtid, til tross for sitt seksualiserte fokus, og ble mest sett på som inspirerende for den amerikanske krigsinnsatsen. Jentene var «kvinnelige patrioter som bidro til lykke og hell for soldatene».

Les også (+) «Fetisjens far» tjente en formue på sin egen besettelse: Store bryster

<b>VERDIFULLT:</b> Bildene av Marilyn Monroe kan blant annet kjøpes på auksjonshuset Christie’s, og har gått for mellom 5000 og 14 000 dollar.
VERDIFULLT: Bildene av Marilyn Monroe kan blant annet kjøpes på auksjonshuset Christie’s, og har gått for mellom 5000 og 14 000 dollar. Foto: Christies.com

Playboys start

Etter 2. verdenskrig fortsatte skuespillere å la seg avfotografere lettkledd og i pirrende posisjoner, og i 1948 stilte en ung modell og skuespiller ved navn Norma Jean Mortenson opp til nakenfotografering for en kalender for 1949.

Kalenderen solgte ok, men tilfeldighetene ville ha det til at bildene skulle dukke opp i en annen setting noen år senere. Nemlig i et splitter nytt magasin.

<b>FROM USA WITH LOVE:</b> Bildet av Rita Hayworth sittende lettkledd på en seng prydet den første atombomben som ble sluppet over Bikiniøyene.
FROM USA WITH LOVE: Bildet av Rita Hayworth sittende lettkledd på en seng prydet den første atombomben som ble sluppet over Bikiniøyene. Foto: fra Twitter

En ung Hugh Hefner, som begynte å jobbe for en militær­avis som 18-åring i 1944, fikk seg nemlig jobb i nevnte Esquire etter krigen.

Etter en krangel om lønn (Hefner ba om 5 dollar i lønnsøkning) tok han i 1953 opp et lån på 600 dollar, samlet inn ytterligere 8000 fra investorer, og startet opp magasinet Playboy.

Med bildene fra Marilyn Monroes nakenkalender.

Les også (+) Erotisk novelle: Jeg trodde hun skulle bli sjalu, men i stedet ville hun være med...

Fylte kjolen

<b>DEMONKVINNER:</b> Første utgave av Vi Menn hadde en artikkel om slemme kvinner på film, og en bildespesial på Silvana Mangano.
DEMONKVINNER: Første utgave av Vi Menn hadde en artikkel om slemme kvinner på film, og en bildespesial på Silvana Mangano. Foto: Faksimile Vi Menn

I mellomtiden hadde imidlertid Vi Menn blitt startet opp i Norge. Det første nummeret i januar 1951 hadde kronprins Olav på forsiden. På side 8 fulgte en artikkel om den «nye kvinnetypen» i Hollywood – demonkvinnen.

<b>NUMMER TO:</b> Faksimile fra andre utgave av Vi Menn, med en sak om en konkurranse om å fylle kjolen til den barmfagre Lana Turner.
NUMMER TO: Faksimile fra andre utgave av Vi Menn, med en sak om en konkurranse om å fylle kjolen til den barmfagre Lana Turner. Foto: Faksimile VI Menn

Kvinner med en enorm erotisk tiltrekningskraft, men uten tilsvarende følsomhet (se faksimile). På neste side var det en bildespesial med en italiensk skjønnhet.

Neste nummer hadde den amerikanske generalen (og senere presidenten) Dwight D. Eisenhowers noe fårete smil som blikkfang og trekkplaster.

På side syv finner man en notis med tittel «Hun fylte kjolen». Som blir et gjensyn med glamour- og pinupmodellen Lana Turner.

Det vil si at den omhandler en konkurranse i USA, der «nitten nydelige New York-piker» konkurrerte om å være den som best fylte en kjole som hadde blitt brukt av tidligere nevnte Lana Turner.

Vinneren ble 19 år gamle Terry Duhaime, etter «grundig gransking og observasjoner fra alskens synsvinkler», kunne Vi Menn fortelle. Det ble også slått fast at «hun later ikke til å ha hatt noen vanskeligheter med å fylle kjolen – og har attpåtil også litt ynde i overskudd».

Uskyldig nok, altså, samtidig som det er liten tvil om hvorfor man hadde valgt å trykke bildet av den unge jenta.

<b>DAMER PÅ COVERET:</b> Allerede i femte utgave av Vi Menn, var det damer på coveret.
DAMER PÅ COVERET: Allerede i femte utgave av Vi Menn, var det damer på coveret. Foto: Faksimile Vi Menn

Patriotiske traktorjenter

Allerede i utgave fem begynte Vi Menn å se til sine amerikanske motstykker for inspirasjon til bladets forside.

Der finner vi en bonde på traktor, omkranset av to lett flørtende damer iført badedrakt.

Coveret tåler sammenligning med de amerikanske Vargas-jentene.

Tanken var nok at de lettkledde jentene skulle inspirere og bidra til gjenoppbyggingen av det norske samfunnet, representert ved bonden på traktor.

Jordnært og nøkternt, samtidig som man ga leserne noe pent å se på.

Det var jo strengt tatt ingen grunn til at to jenter kledd i badedrakt skulle klatre opp på traktoren til en bonde.

Kanskje er det også derfor bonden selv ser noe forvirret ut, der han sitter og klør seg i hodet.

Det skulle imidlertid ikke være siste gang jenter både med og uten badedrakt skulle komme seg på forsiden av Vi Menn, men det kommer vi tilbake til i en senere utgave.