tok verden med storm

Julie Ege – sexsymbol, skuespiller og sykepleier

Julie Ege snakket for dårlig engelsk og var for kort for en modellkarriere. Det ledet henne til coveret av Penthouse, en rolle i James Bond og internasjonal berømmelse.

Pluss ikon
<b>ROMERSK FRISTERINNE:</b> Julie Ege var lettkledd i store deler av «Up Pompeii».
ROMERSK FRISTERINNE: Julie Ege var lettkledd i store deler av «Up Pompeii». Foto: NTB scanpix
Først publisert Sist oppdatert

Sandnes-jenta Julie Ege var tidlig en jente med mange jern i ilden. Som 15-åring jobbet hun i en keramikkfabrikk, samtidig som hun jobbet som modell. Hun stilte opp for alt fra ketchup, sardiner og fiskeboller, til gensere, sykler og barne­vogner.

En av fotografene hun jobbet med, naturfotografen Karthon Håland, syntes jenta hadde noe spesielt ved seg, og sendte inn bilder av henne til Det Nye, som i 1961 var involvert i Frøken Norge-­kåringen.

Det samme bildet ble sendt inn til Vi Menn, der hun ble presentert over en helside (se undersak).

Au pair

I Frøken Norge-kåringen ble det en andreplass, og etter at vinneren Beate Brevik trakk seg, var det Julie som fikk oppgaven med å representere de norske fargene i Miss Universe i Florida.

<b>NYE RAQUEL:</b> Julie ble pekt ut til å ta over for selveste Raquel Welch som 1970-tallets sexsymbol.
NYE RAQUEL: Julie ble pekt ut til å ta over for selveste Raquel Welch som 1970-tallets sexsymbol. Foto: NTB scanpix

Den naturlig blonde jenta hadde farget håret sitt svart fra hun var 13, fordi «alle andre i Norge er blonde», og følte seg utenfor blant høye, blonde modeller.

Hun pratet heller ikke spesielt godt engelsk, og vel hjemme i Norge bestemte hun seg for å dra til England og bli au pair der for å lære seg språket.

<b>GJENNOMSIKTIG:</b> Med klær som ikke dekket stort.
GJENNOMSIKTIG: Med klær som ikke dekket stort. Foto: NTB scanpix
<b>IKKE SÅ HØYTIDELIG:</b> Den norske skuespilleren syntes ikke det var så farlig å kle av seg.
IKKE SÅ HØYTIDELIG: Den norske skuespilleren syntes ikke det var så farlig å kle av seg. Foto: NTB scanpix

To ekteskap

Da hadde hun allerede rukket å gifte seg. To ganger. Først med en bonde og major fra Lillestrøm. I et Vi Menn-intervju fra 1973 forteller hun kort om de to ekteskapene.

«Jeg var bare 19, han var 32. Jeg var som en fisk på land. Jeg tror det er veldig farlig å gifte seg når man er for ung. Jeg tror faktisk han valgte gal kone», sa hun om majoren.

Les også:(+) Hun har verdensrekord i å få menn til å trykke på pauseknappen

Etter ni måneder var det slutt på bondekonetilværelsen, og hun møtte en tannlege. I intervjuet forteller hun at det var for å slippe dyre tannlegeregninger, og at hun nøt godt av dette i fem år før det ble slutt også på dette forholdet.

Før skilsmissepapirene var signert hadde hun allerede flyttet til London.

<b>MUSIKALSK:</b> Etter å ha gått på språkkurs og jobbet som au pair, kunne Julie til og med synge på engelsk.
MUSIKALSK: Etter å ha gått på språkkurs og jobbet som au pair, kunne Julie til og med synge på engelsk. Foto: NTB scanpix
<b>TREFINGRE:</b> Til og med buk­talerdukkene hadde problemer med å holde hendene unna.
TREFINGRE: Til og med buk­talerdukkene hadde problemer med å holde hendene unna. Foto: NTB scanpix

Penthouse og Bond

«Jeg ble smellfeit, trillrund og måtte slanke meg for å gå mannekengskole tilbake i Norge», fortalte hun Vi Menn i 1973-intervjuet.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. For i løpet av 1967 slo hun igjennom på både den ene og den andre måten.

Hun fikk en ukreditert rolle i den britiske filmen «Robbery» om det store togranet i England, i tillegg til at hun spilte en birolle i den norske filmklassikeren «Stompa til sjøs». Dessuten ble hun slått stort opp i mannfolkbladet Penthouse, som «Penthouse Pet» for mai måned.

Magasinet kan enkelt forklares som en hakket drøyere versjon av velkjente Playboy, men Julies bilder var relativt sømmelige.

Likevel av en slik karakter at det fanget oppmerksomheten til produsentene av James Bond-­filmene. Hun landet en rolle som «Helen, den skandinaviske jenta» i den sjette filmen i serien, «James Bond i hemmelig tjeneste».

Les også: (+) Pinup-­dronningens tragiske historie: «Gud har inspirert meg til å drepe deg»

<b>SOMMERKROPPEN:</b> Etter skuespiller­karrieren begynte hun på en karriere som hjelpepleier.
SOMMERKROPPEN: Etter skuespiller­karrieren begynte hun på en karriere som hjelpepleier. Foto: Kobal/REX
<b>BOND-PIKE:</b> James Bond i George Lazenbys skikkelse, omgitt av Bond-piker. Julie helt til venstre på bildet. 
BOND-PIKE: James Bond i George Lazenbys skikkelse, omgitt av Bond-piker. Julie helt til venstre på bildet.  Foto: Danjaq/Eon/Ua/Kobal/REX

Hissig på grøten

Her til lands er nok Julie Ege best kjent for rollen som Bond-pike, men i utlandet husker folk henne best for rollen i «Every Home Should Have One» med Marty Feldman (med den elegante norske tittelen «Hissig på grøten») og i kassasuksess-komedien «Up Pompeii».

Sistnevnte kunne by på Julie Ege i tidvis svært så avslørende kostymer, til publikums store glede. Julie var generelt sett ikke redd for å vise seg frem i lite eller ingen påkledning.

<b>DØDELIGE SYNDER:</b> I 1971 representerte hun synden i <span class=Italic><em>The Magnificent Seven Deadly Sins.</em></span>
DØDELIGE SYNDER: I 1971 representerte hun synden i The Magnificent Seven Deadly Sins. Foto: Tigon/Kobal/REX

Ikke så høytidelig

Selv fortalte hun at hun egentlig hadde en drøm om å bli topp­modell, men at hun var for kort. At hun ikke hadde noe problem med å vise seg frem naken, gjorde at det åpnet seg andre mulig­heter.

«Jeg tror det må være naturlig for meg. Jeg har aldri syntes det var noe forferdelig å kle av seg. Jeg tar det ikke så høytidelig hvis det bare er naturlig. Hvis jeg liker filmen, spiller det ingen rolle om jeg er naken noen sekvenser», fortalte hun til Vi Menn.

Les også: BB: Verdens kanskje aller største sexsymbol

<b>MYE KROPP:</b> Julie i filmen <span class=Italic><em>Darling, Not Now</em></span> fra 1972
MYE KROPP: Julie i filmen Darling, Not Now fra 1972 Foto: Segemoor/Not Now/Kobal/REX

Roadie og forfatter

Promobildene til «Every Home Should Have One» var av en slik art at hun raskt ble lansert som Raquel Welch sin etterfølger som 1970-åras sexsymbol. I stein­alderfilmen «The creature this world forgot» fulgte hun til og med i sporene etter nevnte Raquel og et annet sexsymbol – Ursula Andress.

På første halvdel av 1970-tallet tok filmkarrieren av. Et knippe filmer fulgte for studioet Hammer Films, et Londonbasert filmproduksjonsselskap kjent for sine grøsser- og skrekkfilmer. Julie spilte blant annet i filmen «The Legend of the 7 Golden Vampires».

Ved siden av fortsatte hun å leve rockestjernelivet. Først gjennom et forhold til Tony Bramwell, roadie for The Beatles, og deretter giftet hun seg med forfatteren Anders Bye. Et turbulent forhold som hun senere omtalte i selvbiografien «Naken».

Les også: Sekstitallet var tiåret da verden virkelig løsnet på slipppen

<b>SLAGKRAFTIG:</b> Julie med en svært effektiv kløpinne. 
SLAGKRAFTIG: Julie med en svært effektiv kløpinne.  Foto: Silver Screen Collection

Valgte skolebenken

På midten av 1970-tallet tok karrieren ganske brått slutt, men Julie hadde planen klar. Utdannelsen hadde naturlig nok havnet i bakgrunnen da hun i ung alder ble både modell og skuespiller, og Julie bestemte seg for å begynne mer eller mindre på nytt.

Hun tok opp igjen ungdomsskoleeksamen, fullførte videregående, og startet på hjelpepleierutdannelsen.

På begynnelsen av nittitallet startet hun på universitetet, med ex. phil. og historie grunnfag. Deretter vurderte hun å studere engelsk og andre språk, men fant ut at erfaringene som hjelpepleier hadde gitt mersmak. I 1998 avla hun eksamen som sykepleier, og arbeidet deretter på diverse sykehus i Oslo-området.

<b>HISSIG PÅ GRØTEN:</b> I <span class=Italic><em>Every Home Should Have One</em></span> spilte Julie mot Marty Feldman.
HISSIG PÅ GRØTEN: I Every Home Should Have One spilte Julie mot Marty Feldman. Foto: Evening Standard/Getty

Sykdom og død

Julie Ege var bare 42 år gammel da hun først ble rammet av kreft, og måtte fjerne det ene brystet. Dette fortalte hun åpent og ærlig om i offentligheten, noe som langt ifra var vanlig i 1985.

I 2003 kom kreften tilbake, denne gang i lungene. Etter å ha kjempet mot sykdommen i flere år, måtte Julie Ege til slutt gi tapt. Hun døde april 2008 i Oslo, 64 år gammel.

Julie i Vi Menn

Første gang Julie Ege dukket opp i Vi Menn var i den populære spalten Sancho: Du store verden 1. november 1961. Den 18 år gamle Sandnes-jenta ble presentert på følgende måte:

«18 år gamle Julie Ege fra Sandnes som virkelig ikke gjør skam på Rogaland. Begynte å gjøre karriere som fotomodell etter først å ha prøvd seg som dekoratør i keramikk og manufaktur. Mange vil kjenne henne igjen fra annonser hvor hun presenterer litt av hvert: Fra hermetikk til motorsykler. Men når man ser ut som henne, kler man alt!».

Vi spoler syv år frem, til slutten av november 1968, og hun er på coveret av Vi Menn. Imidlertid presentert som Julie Eger, fra Oslo, denne gang.

I 1973 er Julie på coveret igjen. Naken, med hendene over brystene, og tittelen Med hånden på hjertet. Inne i bladet er hun tilsvarende naken, og forteller om å bli oppdaget som modell, om skuespillerkarrieren og om å kle seg naken.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2021

Foto: Faksimile: Vimennpoker
Foto: Faksimile: Vimennpoker