«Mesternes mester»-Tommy om sin allsidige karriere
Tommy Rustad var på billøp i Sverige da han fikk en viktig telefon klokken 05.00: – Fødselen vil skje innen 24 timer
«Mesternes mester»-deltageren kan skilte med 35 mesterskapstitler. Det færre vet, er at Tommy Rustad har vært sminket til det ugjenkjennelige mens han har utført elleville stunts på TV.
Bilsportutøveren Tommy Rustad (53) ble førstemann som måtte forlate årets «Mesternes mester», da han tapte mot tidligere skøyteløper Ida Njåtun (30).
– Hun er god på balanse, så da var det egentlig lett for henne å slå meg i natt-testen. Sportslig sett hadde jeg håpet at jeg ville gjøre det litt bedre, men jeg har vel hatt oddsen litt imot meg med tanke på at jeg er eldstemann og dårligst gjennomtrent over tid. «Mesternes mester» har vært et eventyr, men det var mye tøffere enn jeg hadde trodd, sier han.
Kjempet mot topptrente idrettsprofiler
Tommy kjempet mot flere topptrente idrettsprofiler i NRK-programmet. Flere av dem har nylig lagt opp, og har også vært mer avhengig av rå muskelkraft i sine idretter enn det han har hatt bruk for bak rattet.
– Jeg var dårlig trent, og er fortsatt i dårlig form sammenlignet med de andre deltagerne. Jeg driver med lastebiler, som innebærer mange tunge løft i hverdagen – som lastebilhjul og tungt verktøy. Dermed bruker jeg kroppen mye, men jeg har aldri trent styrke eller vært på et helsestudio. Da har jeg heller tatt meg en løpetur, for å opprettholde litt kondis, men etter at jeg ga meg i 2018 har den dalt kraftig. Det har nok blitt mindre og mindre trening, erkjenner han.
53-åringen er tidenes mestvinnende nordmann i internasjonal racing med hele 35 mesterskapstitler.
– Jeg synes det har vært en ære å være den første som representerer bilsport i «Mesternes mester». Det har tidligere vært med tre utøvere fra motorsykkel-sporten, men jeg er førstemann på fire hjul. Det synes jeg selvfølgelig er stas, smiler han.
Les også: (+) Portrett: Tommy Rustad: En eventyrlig bilsportkarrière: Nå er det full fart med tømmerkjøring
Måtte haste hjem til fødsel
Som bilsportutøver har Tommy konkurrert mye i utlandet, og antall døgn borte fra kona Lisbeth og barna Isabelle (15) og Julius (22) har ikke vært få.
– Det er klart at det har ikke alltid vært like lett å reise fra familien. Spesielt når det har mye aktiviteter som skjer i hjemmet for familien. Da har jeg bare måttet være egoistisk og gjort det som må til for å holde hjulene i gang. Men det har gått greit. Jeg er jo fortsatt gift. Jeg er jo gift for andre gang, og Lisbeth og jeg har vært sammen i 20 år nå. Jeg kjente henne i 10 år før vi ble sammen, for hun har også drevet med bilsport. Så vi er en ekte bilsportsfamilie, smiler han.
Da Lisbeth var gravid med Isabelle, var Tommy på løp i Falkenberg i Sverige da han fikk en telefon om at fødselen ville skje innen 24 timer – fem uker før termin.
– Da hev jeg meg bare i bilen klokka fem om morgenen og kjørte mot Norge. I åttetiden ringte jeg teamet for å si at jeg hadde reist. Det var ikke kult. Da sto det 12 mann uten sjåfør på banen, minnes han.
Les også: Visste du dette om Mesternes Mester-deltakerne?
Henning Solberg fikset småfly
Vel hjemme i Norge ringte Tommy til teamet sitt og forsikret dem om at han skulle prøve å rekke tilbake til Sverige for å stille til start.
– Det ble litt dramatisk med fødselen, for vi visste ikke hvordan det ville gå når det skjedde såpass tidlig. Men prosessen gikk veldig fort, og Lisbeth fødte klokka to om natten. Da ringte jeg til Henning Solberg og sa: «Kjenner du noen som kan låne meg et småfly?», for det var en flyplass i Falkenberg. «Ring Leif», sa Henning. Jeg gjorde så, og Leif kunne fly meg ned. Jeg kjørte rett fra Gjøvik sykehus til Gardermoen, og ble fløyet ned så jeg rakk løpet. Sportslig sett gikk det ikke spesielt bra, men det var viktig å være til stede under fødselen, forteller han.
I dag er både Isabelle og Julius ivrige bak rattet på gokartbanen.
– Jeg er stolt av at de har arvet bil-interessen. Sønnen min synes det er gøy, men har ikke guts nok til å drifte det. Jeg sier til ham: «Hvis du skal drive med dette må du ordne det selv». Isabelle er litt mer på. Hun skjønner at hun må jobbe med det – og elsker det. Hun har mast såpass mye at hun fikk lov til å prøve gokart på bane. Da ville sønnen min også prøve, og da kom interessen hans. Julius er veldig interessert i Formel1 og rally. Han kan mer om utøvere og biler enn meg, smiler han stolt.
Les også: (+) De glemte norske bilsportlegendene
Kjørte rundt i Oslo sminket som pakistaner
Bilentusiasten Tommy har tidligere vært å se i TV-programmene «Autofil» og «Broom», hvor han har testet biler sammen med programleder Jan-Erik Larssen. Han har imidlertid også dukket opp i flere TV-serier der han er sminket og kledd ut til det ugjenkjennelige mens han gjennomfører stunts med bil.
– Jeg er racerbilkjører og ikke stuntmann, så jeg gjør ikke de mest «crazy» stuntene. Men hvis det er presisjonskjøring og litt action-kjøring, stiller jeg opp. Jeg har gjort en del actionscener i seriene til Tore Ryen, altså «Mot i brøstet» og «Karl & Co». En gang var jeg utkledd som Harald Heide Steen Jr., som kjørte ned i grøfta. Jeg hoppet med i en bil i «Kodenavn Hunter», og har kjørt litt mer enn vanlig A4-kjøring i flere andre serier, forteller han.
– Jeg var stand-in for Gard Eidsvoll i NRK-serien «God natt, elskede». Og så var jeg «Trine» i NRK-serien «Hjem» nede i Hokksund. Da var jeg sminket opp som karakteren som Kaia Varjord spilte, med hestehale og briller. Jeg var også med i NRK-serien «Taxi», der jeg kjørte rundt i Oslos gater sminket som en pakistaner. Det kuleste jeg gjorde var vel å kjøre ned trappa ved Victoria terrasse i Vika i «Mot i brøstet». Jeg har gjort mye moro, smiler Tommy.