Portrett: Tommy Rustad
En eventyrlig bilsportkarrière: Nå er det full fart med tømmerkjøring
Etter 35 år som suksessfull bilsportutøver har Tommy Rustad lagt opp. Nå får han mer tid til jobben som tømmerkjører.
Storslagne Aas gård i Hakadal eies av Fearnely-familien og er i besittelse av mye skog. Det betyr hugst, og ut av skogen kommer en diger rugg av en tømmerbil – en Scania R730. Totallengden er 24 meter, og lovlig maksimal totalvekt – gitt på dispensasjon – er seksti tonn.
LES OGSÅ: (+) Norsk jazzmusiker overrasket forskerne med sine utenomjordiske funn
Bak rattet sitter en mann folk flest kjenner fra helt andre typer kjøretøy; Tommy Rustad. Det er nemlig sterke tømmertradisjoner i familien Rustad. Tommys far, Ola Rustad, kjørte tømmer. Det samme gjorde farfaren. Tømmerbiler var ikke tema for oldefaren, men han var tømmerfløter, og jobbet for nettopp Fearnley-familien.
50 liter på mila
I tømmerbilen lirker vi oss oppover smale skogsveier, i retning andre store skogsmaskiner som har sørget for trefelling og oppsamling på et egnet sted der tømmerbilsjåføren kan ta kappa trestammer videre.
Hadde tømmerbilen vært fullastet i de svingete oppoverbakkene, kunne forbruket av diesel nærmet seg 50 liter på mila. Som personbiljournalist kunne man jo tro at en dieseltank på 450 liter skulle vare en stund, men en tømmerbil i tungt arbeid slurper gjerne i seg alt på en dag. Da kan man jo forstå at dieselprisen blir utslagsgivende.
«Kremen av kremen av sjåfører.» Så heter det om tømmerbilsjåførene. Og Rustad gjør ikke skam på hederen, der han lirker 24 meter bredbent vogntog gjennom svinger, speidende og vurderende. Vinter og veibrøyting kan være en skummel kombinasjon. Grøftekanter har ofte fått en forrædersk ferniss av hvitt, men kan klappe sammen som en bjørnefelle rundt hjul.
Vel fremme ved målet, setter Tommy seg over i kranhytta, og laster rutinert opp tømmer fra stabelen. Så setter vi kursen mot
Hadeland og sagbruket med det treffende navnet «Gran Tre».
LES OGSÅ: Vulkaner på overtid: Kan eksplodere når som helst
35 år med bilsport
Tommy Rustads bilsportskarriere er lang som Den kinesiske mur, og like oversiktlig som en Gro Harlem Brundtland-tale. Visstnok har han deltatt i 562 billøp i til samme tyve land, og det i ni forskjellige bilmerker. Han har kappkjørt i rallycross, bakkeløp, isbaneløp, gokart og asfaltracing med både formelbiler og standardbiler med og uten tak.
Og han har gjort det med bravur. 124 seire sier alt! Titler, medaljer og æresbevisninger har strømmet på i hopetall, enten det har dreid seg om grus eller asfalt. Faktisk kan han slå i premiebordet med hele tyve mesterskapstitler!
Men nå er karrieren over. Etter 35 suksessrike år. Rustad har faktisk bikket femti, og har innsett at det en gang må være slutt.
Fem sentrale menn
Å se nærmere på Tommys karriere krever en biografi, så vi skal nøye oss med harelabben. Og vi kan like gjerne bruke de «fem store» i hans karriere som krok.
Roger Hansen fra Fetsund lærte den helt unge hakadølen alt han trengte å vite om gokart, og sto last og brast med Tommy i en periode som blant annet endte med et Norgescup-mesterskap i 1986.
Finn Dotsetsveen var svært sentral de første årene av Tommys mangeårige og suksessrike karriere innen rallycross, fra 1987 til og med 1991, helt frem til det vi kan kalle «Hellum-perioden». Han var manager, mekaniker, psykolog og skaffet sponsorer. Det var i disse årene Tommy Rustad ble et kjent navn for alle bilsportsinteresserte.
I 1993 var det altså Hellum Management og brødrene Nils og Harald Hellum som i en tiårsperiode ble et kraftsentrum i hakadølens liv, både gjennom aktiv sponsoring og ansettelse i brødrenes selskap. Brødrene, og da særlig avdøde Harald Hellum, sto last og brast med Tommy i mange år; ikke minst de spennende årene da han konverterte fra grus til asfalt, og kjørte serier som Formel Opel Lotus, Formel Renault, Formel 3, Formel Renault Spider, BTCC og STCC.
De siste aktive årene, fra 2013 til 2018, skulle det bli grus og rallycross igjen for Tommy, og da i teamet HTB Racing, med bergenseren Jørn Frode «Jøffe» Larsen som bakmann. Samarbeidet toppet seg med EM-tittel i rallycross i 2015.
I begynnelsen av det nye millenniet skulle Tommy Rustad også oppleve å få en karriere på TV. Jan Erik Larssen og NRK-programmet Autofil hadde sladdet inn på bilarenaen som en Martin Schanche på amfetamin.
Hyperaktive Larssen trengte en mer stillfaren makker som kunne gi TV-fotografene fartsbildene som tilfredsstilte fansen, og fant en toppmatch i Tommy.
LES OGSÅ: Kompakt, praktisk og full av teknologiske løsninger - hils på fremtidens bobil
Hakadøl
Tommy Rustad er egentlig hakadøl. Oppvokst nær Gamleveien langs Nitelva, som er så svingete og kupert at den nesten må avføde en og annen kappkjører. Men enda større rolle spiller det nok, at Tommys far heter Ola Rustad. En råtass på grusbane, isbane og i bakkeløp, som regel med Volvo. Samme merket som sønnen skulle kjøre, både i rallycross og STCC.
Så vil den våkne og merkebevisste leser allerede være sjokkert. Volvo? Og lastebil fra Scania? De to svenske merkene er jo klassiske erkerivaler i tungbilsegmentet, så det er jo omtrent som å være medlem både i Klanen og Kanarifansen, eller?
– Scania-tilhengerne sier jo at det bare er to typer lastebiler, gamle og nye Scania, flirer Tommy. Men har ellers ikke noe forsvar for familiens historiske tilnærming til erkerivalene Volvo og Scania. Det har bare vært sånn!
Scania er jobb og «familie», og noe av det første en purung Tommy Rustad gjorde, var å utdanne seg til lastebilmekaniker for Scania.
Volvo er bilsport.
Med nesa nedover mot riksvei 4 i Nittedal er det kjekt å ha en retarder – en hydraulisk ekstrabrems som tar over oppgaven for bremser som ellers ville ha vært utsatte for varmgang.
Oppover mot Gran Tre er det glatt oppoverbakke, men Tommy overfører rutinert tyngde til fremre drivaksel, slik at Scaniaen får bedre feste. Vel fremme måles tømmerlasten, før den lastes av, og vi returnerer til Nittedal.
LES OGSÅ: Slik blir frontruta helt ren - ekspertenes beste tips
Ikke millionær
Med 35 års bilsportskarriere på høyt nivå, har Tommy Rustad rimeligvis møtt og konkurrert mot mang en profilert kappkjører. Så naturlig nok spør vi om hvem som har gjort sterkest inntrykk?
Det er det en attenåring som har gjort. En som han aldri har konkurrert mot, og aldri kommer til å konkurrere mot.
– Oliver Solberg er et talent jeg aldri har sett maken til. I forhold til alderen er egenskapene og kunnskapene hans på et unikt nivå. Han har stor teknisk og kjøremessig forståelse, er mentalt sterk og åpen som person. Pågangsmotet og motivasjonen hans er enestående.
Hele familien Solbergs enorme motor og «passion» har åpenbart imponert en litt mer beskjeden kar, «som har bedt om 100 000 kroner i spons der Petter Solberg hadde bedt om én million».
Bilsport er hobby
Men Tommy Rustad er mer enn fornøyd, og har aldri forestilt seg at bilsport skulle kaste av seg millioner. Han har levd med holdningene han tidlig fikk innprentet i familien: du må ha jobb og privatøkonomi for å leve, bilsport er hobby.
Hva nå? Bortsett fra å kjøre tømmer og delta sporadisk i aktiviteter som krever EKG-test, skal han nå også involvere seg i talentutviklingen som foregår i regi av Norges Bilsportforbund.
Continental Dekk har dessuten hanket ham inn som «influenser». Tommys engasjement, kunnskaper og velkjente kontrafei kan brukes til så mangt – som for eksempel å fronte en trafikksikkerhetsvideo fra Norges Lastebileierforbund, som forklarer barn om de store og livsfarlige dødsonene rundt en lastebil.
I desember 2018 ble Tommy Rustad tildelt norsk bilsports høyeste utmerkelse, fortjenstmedalje i gull. Stående applaus fra 700 gjester varmet sikkert like mye som noen titalls tonn tømmerbilkjørt treverk i et St. Hans-bål.
Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer innhold fra Vi Menn på www.vimennpluss.no.