Kongeskipet «Norge»
Kongeskipet «Norge» var verdens største private yacht
Da Norge fikk egen konge etter flere århundrer med dansk og svensk herredømme, ble regjeringen så glad at de lovet kongen et privat skip i gave. De holdt løftet sitt, men det tok over 40 år før kongen fikk skipet.
Da danske prins Carl av Danmark kom til Norge og ble kong Haakon i 1905, lovet den norske regjeringen ham et eget skip i gave. Prins Carl var en ung marineoffiser, og det sømmet seg å gi ham en privat yacht.
Likevel tok det flere tiår før løftet ble innfridd. Først i 1948 kunne kong Haakon ta i bruk det flotte skipet, som fikk navnet K/S «Norge».
Pengemangel ga forsinkelser
Hovedgrunnen til at det drøyde så lenge, var norsk økonomisk elendige forfatning. Etter løsrivelsen fra Sverige var statskassen om ikke tom, så i hvert fall svært skranten. Kong Haakon var diskret og lojal og lot være å nevne løftet.
Etter andre verdenskrig ble det besluttet å gi kongen et skip i gave fra det norske folk i anledning 75-årsdagen i 1947. En landsomfattende innsamlingsaksjon ble iverksatt.
Valget falt på den britiske yachten «Philante», som ble bygget for den styrtrike flyfabrikanten Thomas Sopwith og sjøsatt i 1937.
Var verdens største
Skipet var den gang verdens største private yacht. Under krigen ble det rekvirert av den britiske marinen og brukt som eskorteskip for konvoier over Atlanterhavet. I 1946 ble det levert tilbake til Sopwith, som året etter solgte det til den norske regjeringen.
Nå var det tid for oppussing. Særlig arbeidet med interiøret ble omfattende. Da Kong Haakon fylte 75 år 3. august 1947 fikk han overrakt en modell av gaven. Først 9. juni 1948 fikk han endelig den gaven han ble lovet i 1905.
Kongeskipets besetning
Skipet, som er ca. 81 meter langt og 12 meter bredt, fikk navnet «Norge». Det er kongens private eiendom, men blir drevet av mannskap fra Sjøforsvaret. Besetningen består av 18 befal og 38 vernepliktige.
De første årene etter overrekkelsen brukte kong Haakon skipet på reise langs norskekysten. Kong Olav overtok skipet i 1957. Han benyttet det både ved offisielle anledninger og privat med familien på ferie.
Da kong Olav døde i 1991, gikk skipet i arv til kong Harald. Han har benyttet kongeskipet titt og ofte, både som base når han har deltatt i internasjonale regattaer og ved offisielle reiser i inn- og utland.
Se flere bilder fra Kongeskipet under: