Historie

Sexleketøyenes (tidvis) tabubelagte historie: Derfor overraskes turister når de kommer til Norge

Selv om wifi-tilkoblede vibratorer og smarte sexroboter er noe ganske nytt og moderne, er ikke fenomenet sexleketøy det.

VIBRATORER: Disse har blitt brukt til behandling av alt fra forstoppelse til «hysteri», og da de senere mistet tilknytningen til den medisinske verdenen ble de markedsført som massasjestaver. Men som Samantha Jones ville ment i dag – ingen lar seg lenger lure av det.
VIBRATORER: Disse har blitt brukt til behandling av alt fra forstoppelse til «hysteri», og da de senere mistet tilknytningen til den medisinske verdenen ble de markedsført som massasjestaver. Men som Samantha Jones ville ment i dag – ingen lar seg lenger lure av det. Foto: Getty images

En gammel legende skal ha det til at selveste Kleopatra fikk tjenerne sine til å fylle uthulede kalebasser med bier, og den dirrende sensasjonen av bienes summing skal ha gjort dette til tidenes første vibrator, skriver IFL Science.

Det er meget mulig at det ikke er noe hold i akkurat den historien, men at kvinner i lang, lang tid har brukt diverse hjelpemidler for egen nytelse, er helt sikkert.

Steinalderen

I 2005 fant arkeologer et 28.000 år gammelt steinobjekt i Hohle Fels-hulene ved Ulm i Tyskland. Dette steinobjektet har en umiskjennelig likhet med en penis.

Forskerne tror at dette er en av de tidligste fremstillinger av det mannlige kjønnsorganet – og de tror også at det kan ha vært blant verdens første sexleketøy, skriver BBC.

Objektet er 20 centimenter langt, er avlangt og avrundet ved enden. Det er også polert til perfeksjon.

VERDENS FØRSTE DILDO? Dette stenobjektet ble funnet i en hule i Tyskland, og skal være rundt 28.000 år gammelt. Noen mener dette kan være den første representasjonen av et sexleketøy for kvinner.
VERDENS FØRSTE DILDO? Dette stenobjektet ble funnet i en hule i Tyskland, og skal være rundt 28.000 år gammelt. Noen mener dette kan være den første representasjonen av et sexleketøy for kvinner. Foto: Scanpix

Det ble også funnet et 36.000 år gammelt fallosformet objekt i Frankrike. Objektet er et utskjært bisonhorn som kalles «Blanchard phallus».

Arkeologer og forskere har tidligere vært motvillige til å tolke slike funn med en moderne bakgrunn, men ifølge Nature har de likevel åpnet for muligheten for at dette kan være blant de første sexleketøyene for kvinner.

Les også: En nybegynners guide til sexleketøy: – Ikke gå for det dyreste med flest funksjoner først

De gamle grekerne

Det var ikke bare demokrati, filosofi og geometri som stod i høysetet i det gamle Hellas, men også seksualitet.

Dildoer er noe som omtales flere ganger i Lysistrata av Artistofanes. Dette ble skrevet 411 f.Kr., og er en historie om en kvinnes forsøk på å stoppe en krig ved å nekte alle menn deres høyeste ønske og behøv – sex.

«.. vi kan ikke en gang finne våre åttefingrede lærdildoer. Men i det minste fungerer de som en erstatning for oss stakkars f*****.».

Les også: Sminkens historie: Fra syndig til symbol på makt

Ming-dynastiet

Ifølge forskere skal kvinner under Ming-dynastiet i Kina (fra 1368 til 1644) ha brukt bittesmå ballformede objekter laget av kopper eller eller gull, fylt med sperm fra en mytisk burmesisk fugl som skal ha hatt stor seksuell apetitt.

Disse skal ha blitt plassert i penis, og skulle øke nytelsen, skriver Bustle.

Den industrielle revolusjon

Da motorens virkelige potensiale gjorde seg klart for viktorianerne, åpnet det seg en rekke muligheter på de fleste områder. Dette gjaldt også for sexleketøy, selv om de på ingen måte ble brukt på samme måte som i dag.

Den amerikanske legen George Taylor tok patent på en dampdrevet dildo allerede i 1869.

Denne og andre lignende inretninger ble brukt til å behandle kvinner som led av «hysteri» – et utdatert medisinsk begrep for å beskrive dramatiske atferdsmessige reaksjoner.

I antikken trodde man det skyldtes en «vandrende livmor», ifølge Store Norske Leksikon. Forestillingen om at «hysteri» og det kvinnelige kjønnsorgan hadde noe med hverandre å gjøre levde lenge i europeisk medisin.

Les også: Disse seks minuttene gir deg et bedre sexliv

FRA 1909: Dette er en håndholdt, elektrisk vibrator.
FRA 1909: Dette er en håndholdt, elektrisk vibrator. Foto: Getty Images

Samtidig dukket det også opp en rekke «massasjeapparater», og disse skulle kunne hjelpe til med alt fra lungesykdommer til forstoppelse.

Rundt det 20. århundret ble disse apparatene ikke lenger forbundet med den medisinske verden, men de hadde funnet veien inn i hjemmene til forbrukerne hvor de ble brukt i de mer personlige sfærer.

1906: Denne vibratoren ble markedsført som «uunværlig» etter et bad eller trening.
1906: Denne vibratoren ble markedsført som «uunværlig» etter et bad eller trening. Foto: Getty images

På 1920-tallet begynte man også å se vibratorer i pornofilmer og -magasiner, og «bløffen» var avslørt; massasjestavene ble ikke kjøpt for å brukes til massasje – i alle fall ikke av ryggen, skriver Elle.

Og det er som Samantha Jones sier i Sex og Singelliv, til den middelaldrende, mannlige selgeren som insisterer på at det er en massasjestav for nakke:

«Alle vet at denne ikke er ment for å massere noe annet enn en klitoris».

1970-tallets seksuelle revolusjon

Her så man at markedet fikk en seriøs oppgradering og noen av produktene som ble funnet opp da regnes som «Cadillac-ene» av vibratorer, for eksempel massasjestaven Hitachu Magic Wand.

Fun fact: Det japanske selskapet som står bak produktet anerkjenner ikke den dag i dag at den er ment for, eller kan brukes til å gi, seksuell nytelse. De markedsfører den som en ren massasjestav.

1980: Bilde av et utstillingsvindu i en sexleketøybutikk i Tyskland.
1980: Bilde av et utstillingsvindu i en sexleketøybutikk i Tyskland. Foto: Getty images

Norges første sexleketøybutikk

På 1980- og 1990-tallet begynte kvinner selv å ta ansvaret for sin egen nytelse, bokstavelig talt. Og det ble grunnlagt en rekke selskaper for og av kvinner.

Norske Kondomeriet åpnet sin første butikk i denne tidsperioden. Nærmere bestemt i 1989, på Galleriet Oslo, midt i Oslo sentrum. Og dette var ingen tilfeldighet.

Kanskje tenker du ikke noe særlig over det nå, men på slutten av 80-tallet var det en ganske spenstig plassering. På denne tiden var det vanlig å «gjemme vekk» sexleketøybutikker, noe som fortsatt er standard i mange land.

Les også: Leserne forteller: «Jeg hadde akkurat sendt ut bryllupsinvitasjoner. Så dukket min gamle flamme opp» (+)

ENDRING I DESIGN: Nå skal ikke bare leketøyene gjøre jobben sin, men de skal også se delikate ut. Her presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten
ENDRING I DESIGN: Nå skal ikke bare leketøyene gjøre jobben sin, men de skal også se delikate ut. Her presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten Foto: Kondomeriet

Kondomeriet ønsket at det skulle være naturlig å handle sexleketøy.

– Vi får fortsatt ofte besøk fra turister som synes det er så spennende å se at butikkene våre ligger så synlig. Man skal ikke dra lengre vekk enn til Sverige eller England for å se at ting er ganske annerledes, sier Marthe Sørflaten, presseansvarlig i Kondomeriet, til Side2.

Det var utfordrende å starte kjeden i sin tid – alle gårdeiere eller kjøpesentre var slettes ikke villige til å leie ut. I tillegg var det utfordrende å finne riktige ansatte, fordi mange av de flinke butikkselgerne ikke turte å jobbe med sexleketøy.

Les også: Slik unngår dere at sexlivet dabber av

I kjedens spede begynnelse bestod sortimentet stort sett av morosaker, kondomer og vibratorer i alle mulige former og fasonger.

– Vi så raskt et potensiale i å utvikle dette videre, å lage en åpen og morsom butikk som ville skille seg klart fra de «klassiske pornosjappene». Kondomeriet skulle nå folk flest med å ha hovedvekt av kvinnelige butikkselgere, lyse, åpne og «ufarlige» butikklokaler. Dette var helt klart medvirkende til å senke barrierene for kjøp av sexleketøy og sette sex på agendaen på en ny og ufarlig måte, sier Sørflaten.

Det ble raskt naturlig å utvide med de første sexleketøyene, men i 1989 var det fortsatt ganske tabubelagt.

Sexleketøy i Norge

  • 1989: Kondomeriet åpnet sin første butikk midt i Oslo.
  • 1996: Salget av erotisk film ble tillatt i Norge.
  • 1997: Var året nordmenn oppdaget anale leketøy og salget skjøt i været. De hadde plutselig lageret fylt til taket av anale leketøy.
  • 2008: Viste Kondomeriet sin første reklamefilm på TV for sexleketøy.
  • 2015: «Fifty Shades of Grey» revolusjonerer nordmenns sexliv, og salget av sexleketøy og frekkere leker økte betraktelig.

2000: Kvinnene tar over

Siden den gang har mye endret seg, ifølge Sørflaten, både når det gjelder utvalg, og nordmenns sexvaner og holdninger.

– Nordmenn er mer liberale og lekne, og ikke minst åpne for å prøve nye ting. I dag møter vi flere kvalitetsbevisste kunder som ser på sexleketøy som en naturlig tilleggsdimensjon til sexlivet sitt. Vi møter kunder som ønsker å utfordre seg selv eller en partner ved å prøve noe nytt, sier hun.

– I dag er nærmere 60 prosent av alt salg av sexleketøy for kvinner. Det vil si dildoer, vibratorer, klitorisleketøy og lignende.

Nå begynner man også å se den kvinnelige innflytelsen på markedet, og man får både stilrene, søte, eller elegante alternativer.

Fra 2010 og utover har man sett at også ny teknologi spiller en viktig rolle. Delikate leketøy som Womanizer og We-Vibe har økt i popularitet. Det er ikke lenger nok at leketøyet gjør jobben, det skal også se pent ut og gjerne ha spennende funksjoner som for eksempel tilhørende app.

Les også: Vi knuser myter: Porno vs. ekte sex

Sexleketøy i fremtiden

Fra leverandørenes side ser kjeden at trenden med appstyrte og interaktive leketøy bare fortsetter å øke.

– Teknologien innen sexleketøy vokser raskt og det kommer stadig vekk nye modeller med spennende funksjoner. I fremtiden spår flere at sex med VR-briller, 3D-printing av vårt eget underliv, og kroppsdrakter dekket av sensorer vil bli naturlige ingredienser når vi har sex, sier Sørflaten.

Det er uansett ingen tvil om at nordmenn virkelig har fått øynene opp for sexleketøyenes verden.

Hallie Lieberman, som har skrevet boken «Buzz: A stimulating History of the Sex Toy», mener likevel at det moderne mennesket har en vei å gå.

– Jeg trodde at jeg kom til å skrive en historie om et skifte fra undertrykkelse til befrielse. Men det ble ikke slik. På en måte var vi mer frigjorte sent på 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet. Da ble sexleketøy markedsført overalt, som i New York Times. Men da ble de gjerne markedsført som andre ting. Men da sexleketøy «kom ut av skapet», og ble solgt mer åpent på 1960-tallet, fikk man en annen holdning til disse «farlige» greiene. Det var som om de symboliserte den kvinnelige frigjøringen, og de vil bare kunne aksepteres når de samtidig representerer tradisjonelle kjønnsroller. Dette ser man også i dag, sier forfatteren og forskeren til The Cut.

Denne videoen fra Glamour gir også et interessant innblikk i sexleketøyenes historie:

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2018, og sist oppdatert 16/07 2020.

Les også