Ford Mustang Mach-E
Du får en bil med 600 kilometer rekkevidde til under 470 000 kroner
Med denne har konkurrentene fått noe å tenke på.
Ford tar ikke bare i bruk ett ikonisk emblem når de nå endelig har vist frem sin mye omtalte elbil, men to. Mustang og Mach.
LES OGSÅ: (+) Henry (78) var på boredekket da det norske oljeeventyret startet
Torsdag 14.november avslørte Ford at deres lenge annonserte Mustang-inspirerte elbil skal hete Mach-E. Dermed spiller ikke elbilen bare videre på et av verdens mest ikonisk bilmodeller, lansert for 55 år siden, den benytter også varemerket til spesialversjonen som kom fra 1968, kalt Mach 1. Sammen med Boss- og Shelby-versjonene, er Mach 1-biler blant de aller gjeveste Mustang-ene. Mange er nok villige til å betale svært mye for en Cobra Jet Mach 1.
Skepsis til navnebruken
Derfor er det nok også noen som misliker at Ford tar i bruk både Mustang og Mach-navnet på en elbil fordi man mener at navnene er uløselig knyttet til forbrenningsmotor og lyden av den.
– Vi hadde mange runder og diskusjoner om bruken av Mustang og Mach. Veldig mange, sier Ted Cannis, Fords Global Director Electriciation til Vi Menn Bil.
- Jeg var skeptisk, medgir konsernsjef Bill Ford.
Etter det vi kjenner til skulle navnet på Fords nye elbil egentlig vært presentert i sommer, men det måtte utsettes.
Kul og morsom å kjøre
– Du kan ikke bare klistre så kjente emblemer på et hvilket som helst produkt. Skal man bruke navn som Mustang og Mach, så må bilen stå inne for hva de to navnene representerer. Bilen må være kul og den må være morsom å kjøre. Vi mener Mustang Mach-E er en slik bil, uttaler Cannis.
Testrunde med Mach-E prototype
Vi fikk en liten runde som passasjer i en prototype, en long range-versjon med AWD. Akselerasjonen er ikke sjokkerende rask som Tesla Model 3 og Jaguar I-Pace, men definitivt ingen sinke.
På relativt jevn asfalt i Los Angeles får vi ikke noe skikkelig inntrykk av understellet. Det er ikke snakk om luftfjæring, men MacPherson-dempere foran og multilink bak. Førermiljøet kan minne om en annen amerikansk elbilprodusent.
Som Tesla Model S og X har Mach-E en stor vertikal stilt skjerm hvor det meste av betjeningen av bilen skjer, som kjøremodus, komfort, navigasjon og lyd. Skjermen foran rattet viser kun det mest essensielle, hastighet, rekkevidde og batterinivå.
Du kan i liten grad sette den opp etter eget ønske. Den viser ikke kart for navigering, for eksempel. Mach-E har heller ikke head up-display. Personer på 1,85 meter sitt godt i baksetet.
LES OGSÅ: Vintertipsene alle bileiere bør kunne
Ford Mustang Mach-E: Versjoner og pris
Til Norge i 2020 kommer først en First Edition-versjon til 589 000 kroner. Dette er en long range-versjon med to elmotorer og firehjulstrekk. Den kommer med en batteripakke på 99 kWt og skal ha en rekkevidde på 540 kilometer. First Edition kommer med omtrent alt tilgjengelig utstyr.
Etter First Edition kommer det flere versjoner. Grunnversjonen koster fra 422 000 kroner, har bakhjulstrekk, en batteripakke på 75 kWt og en rekkevidde på 450 kilometer. Den kan også fås i en long range-versjon til 473 400 kroner.
Da får du den største batteripakken på 99 kWt og en rekkevidde på 600 kilometer.
Neste pristrinn er opp til versjonene med firehjulstrekk. AWD-versjonene kan i likhet med RWD-versjonene fås med batteripakke på enten 75 kWt (492 000 kroner) eller 99 kWt (554 000 kroner).
Maks rekkevidde med firehjulstrekk er litt redusert sammenlignet med RWD-versjonene: 420 kilometer med 75 kWt-batteri og 540 kilometer med 99 kWt-batteri.
Med firehjulstrekk og den største batteripakken er det forventet at Mustang Mach-E vil levere 337 hk og et dreiemoment på 565 Nm.
I 2021 kommer en GT-versjon, kun som Performance-utgave til Norge. Ford anslår at den vil yte 465 hestekrefter og ha et dreiemoment på 830 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på under fire sekunder.
LES OGSÅ: Test av Mazda CX-30
Mustang Mach-E: Priser (uten levering)
Mustang Mach-E RWD 75 kWt: 412 000 kroner
Mustang Mach-E RWD 99 kWt: 463 400 kroner
Mustang Mach-E AWD 75 kWt: 420 482 000 kroner
Mustang Mach-E AWD 99 kWt: 544 000 kroner
Mustang Mach-E First Edition: 589 000 kroner
Mustang Mach-E: Levering
De første kundene får bilene sine sent i 2020.
Til sammenligning så koster grunnmodellen av Tesla Model 3 med 75 kWt batteri fra 384 900 kroner. Den har en rekkevidde på 409 km (WLTP). Tesla Model 3 Long Range koster fra 459 900 kroner og har en rekkevidde på 560 km. Jaguar I-Pace med 90 kWt batteri koster fra 649 900 kroner med en rekkevidde på 480 km (WLTP).
Ford Mustang Mach-E: Rekkevidde (WLTP)
Mustang Mach-E RWD 75 kWt: 450 kilometer
Mustang Mach-E RWD 99 kWt: 600 kilometer
Mustang Mach-E AWD 75 kWt: 420 kilometer
Mustang Mach-E AWD 99 kWt: 540 kilometer
Mustang Mach-E First Edition: 540 kilometer
Mustang Mach-E: Batteri og lading
Batteriene er plassert under gulvet mellom bilens to akslinger. Det er gunstig med tanke på plassutnyttelsen. Lavt tyngdepunkt er heller ikke ueffent når det kommer til kjøredynamikk.
Batteriene har ifølge Ford gjennomgått omfattende tester i temperaturer ned mot 40 minusgrader. Batteriene er sikret i en vanntett batterikasse som igjen er omgitt av kollisjonsabsorberende materiale. Batteriet bruker et «active liquid» system for avkjøling og oppvarming for å regulere temperaturen og dermed sørge for optimal ytelse i dårlig vær, i tillegg til forbedrede ladetider. Det er LG Chems fabrikk i Polen som produserer batteriene.
Ombordladeren i Mach-E er på 11 kW og den kommer med standard ladekabler for vanlig stikkontakt 2.3 kWt og for industrikontakt opp til 7.4 kWt.
Ford vil også tilby en egen veggboks som gir inntil fem ganger raskere lading enn ved bruk av vanlig stikkontakt. På en bil med long range og bakhjulstrekk vil dette i teorien bety opptil 51 kilometer rekkevidde på en times lading. Mach-E skal kunne hurtiglade med en effekt på opptil 150 kW.
For versjonene med standardpakke er det 130 kW som gjelder. Ifølge Ford skal du kunne få rundt 90 kilometer rekkevidde med 10 minutters hurtiglading. En Mustang Mach-E med standard rekkevidde skal i teorien kunne lades fra 10 prosent til 80 prosent på rundt 38 minutter. (Ford er blant eierne i ladenettverket IONITY.
PRØVEKJØRT: Porsche Taycan - bare lyden mangler
Denne sammenslutningen har som mål å bygge 400 hurtigladestasjoner langs de store norske og europeiske fartsårene før slutten av 2020).
Mustang Mach-E: Dimensjoner
Den er 4,712 meter lang og dermed litt lengre enn Tesla Model 3 (4,694 meter) og Jaguar i-Pace (4,682 meter). Dersom vi ikke regner med sidespeilene er den 1,881 meter bred og høyden er 1,622 meter. Bakkerklaringen er oppgitt å være 14,5 centimeter.
Bagasjeromsvolumet er på rundt 500 liter, men det inkluderer «frunken» (bagasjerommet under panseret) som tar 100 liter. Feller du ned baksetene skal lasteplassen bak være på 1420 liter.
Frunken er en såkalt MegaBox som hos nye Ford Puma. Den er svært dyp og har et lite sluk slik at den kan spyles ren. En morsom detalj er to koppholdere i «frunken».
Da Ford begynte arbeidet med en elbil for det globale markedet, var de første utgavene en ren «compliance car», en bil bygget for å tilfredsstille California Air Resource Board (CARB) som ble vedtatt i 2012. Ifølge Chris Walter, som er teamansvarlig for eksteriørdesignen, så var de første utkastene ikke spesielt tiltalende.
– Kundene vil ikke ha noe som ser rart ut. Vi løftet fronten, trakk a-stolpen tilbake, skjøv forhjulene fremover og bakhjulene bakover. Dessuten gikk vi opp i dimensjonene på hjulene fra 15 og 16 tommer til 18 tommer og helt opp til 20, sier Walter.
Plasseringen av hjulene har gitt en akselavstand på 2984 mm og plass til en diger batteripakke. Deretter ble fronten gjort aggressiv med frontlys med Mustangs ikoniske tri-bar-signatur. Baklysene har den samme tri-bar-designen som andre Mustanger. Walter er særlig fornøyd med taklinjen bakover samme de bulende sidepanelene.
Mustang Mach-E: Tilhengerfeste og hengervekt
Mustang Mach-E kommer med klargjøringssett for tilhengerfeste som standard. Det avtakbare hengefestet kan monteres hos forhandler.
Bilen kan trekke maks 750 kilo. Om man i spesielle tilfeller har behov for større kapasitet, oppgir Ford at forhandler vil være behjelpelig med å finne løsning.
Mustang Mach-E: Utstyr
Bilen kommer godt utstyr. Grunnmodellen med RWD har blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, LED hovedlys med automatisk nedblenning, LED baklys, spoiler integrert i bakluken og mørktoner glass.
Innvendig kommer den med SENSICO-seter, oppvarmede forseter som kan justeres seks veier manuelt, varme i ratt og sidespeil, varmetråder i frontruten, trådløs lading av mobiltelefon og tosone klimaanlegg. Et 10,2-tommers digitalt instrumentpanel er standard, det samme er en 15,5-tommers berøringsskjerm (cirka 40 centimeter) som minner om løsningen i Tesla Model S.
LES OGSÅ: Test av Nissan Leaf 62 kWh E+
Mustang Mach-E har nyeste versjon av Fords betjeningssystem SYNC.
SYNC3 er blitt kritisert for å være tregt, men systemet i Mach-E leverer dobbelt så mye datakraft som SYNC 3. Systemet er smart og skal kunne lære seg preferansene dine og brukermønsteret ditt, slik at systemet tilpasses. Som Tesla har Mach-E såkalt Over-The-Air oppdatering av hele bilen, inkludert infotainment-systemet. I tillegg er DAB+ standard, seks høyttalere og et multimediasystem som er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.
Rikelig med sikkerhetsutstyr finner vi også på listen over standardutstyr: Adapativ cruisekontroll med køassistent og filholder, antikollisjon som skal oppdage fotgjengere og syklister, filskiftevarsler, assistent for unnamanøver, parkeringssensorer foran og bak og ryggekamera og advarsel for kryssende trafikk bak når du skal rygge.
Går du opp et hakk til AWD får du 19-tommers aluminiumsfelger. I tillegg har AWD-versjonene perforerte SENSICO-seter med røde sømmer.
Forsetene kan justeres åtte veier elektrisk. Pynt som aluminiumspedaler og røde bremsekalipere skiller den også fra innstegsmodellen.
Mustang Mach-E: Ekstrautstyr
To tilleggspakker kan legges til standardutstyret:
Teknologipakke: B&O-lydanlegg med 10 høyttalere og en lydplanke i dashbordet, handsfree bakluke, trafikkskiltgjenkjenning som på instrumentpanelet viser gjeldende fartsgrense, parkeringsassistent og 360 graders kamera som gir full oversikt over bilen ved hjelp av fire kameraer, plasser foran, bak og i sidespeilene)
Teknologipakke+: 8-veis elektrisk justerbare forseter med minne, perforerte SENSICO-seter, elektrisk innfellbare sidespeil og panoramatak . First Editon-versjonen komme med begge utstyrspakkene som standard.
Mustang Mach-E: Dørene
Du kan både låse opp bilen og starte den med smarttelefonen din som nøkkel. Dette er første gang Ford tar et slikt system i bruk. Ved hjelp av bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok.
Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv.
Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.
DET KULE: Rekkevidde og pris. Mustang-designen. Enpedalskjøring, det vil si at du kan kjøre bilen uten å måtte bruke bremsepedalen.
DET IKKE FULLT SÅ KULE: Kan foreløpig ikke fås med takstativ, noe som er en ulempe i Norge der skiboks er populært. Men Ford jobber med saken.
TEKNISKE DATA: Ford Mustang Mach-E
Alle versjoner unntatt GT Motor:
Elmotor: Een eller to
KW/HK: 258/190 – 337/248
Dreiemoment: 415-565
Batteri, kWt: 98.8/75.7
Rekkevidde, WLTP: 420 – 600 kilometer
0-100 km/t: 5-6 sekunder
Egenvekt, kg: 1900 - 2100
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 471/188/160
Akselavstand, cm: 298
Bakkeklaring, cm: 14,5
Bagasjerom, liter: 402 - 1420
Frunk, liter: 100
Priser: 412 000 – 589 000 kroner