ELEKTRISK PICKUP
Pickup-en skal ha greid 505 kilometer på én lading
Nytt pickup-merke lanseres neste år.
Den relativt ferske bilprodusenten Rivian skal lansere sin R1T-pickup i USA sent i 2020. Da kommer også SUV-en R1S basert på samme plattform.
Ford Motor Company har planer om en elektrisk F-150, mulig lansert i 2021, og det spekuleres i om den helt eller delvis vil være basert på Rivian R1T, for i april investerte bilgiganten 500 millioner dollar i Rivian.
LES OGSÅ: Slik blir Fords nye elbil, Ford Mustang Mach-E
Og det er ingenting i veien med ytelsene i Rivian R1T. Nylig publiserte selskapet et reisebrev fra Sør-Amerika der en R1T med batteripakke på 135 kWt skal ha kjørt 505 kilometer på én lading og det uten å tømme batteriet helt.
South America | Rivian from Rivian on Vimeo.
Rivian R1T : Batteripakker og lading
I tillegg til 135 kWt batteripakken blir Rivian å få med både mindre og større pakke, 105 kWh og 180 kWh. Elbilen har en 11 kW-ombordlader og kan hurtiglades med 160 kW.
Rivian R1T trekker på alle fire hjulene med en såkalt quad-løsning. Hvert hjul er utstyrt med en elmotor på 147 kWh.
Avhengig av størrelsen på batteripakken er den samlede kraften på henholdsvis 300 kW, 562 kW (cirka 760 hk) eller 522 kW. På sitt raskeste skal den greie 0-60 mph (0-96 km/t) på rundt tre sekunder. Maks dreiemoment er oppgitt til 1120 Nm og toppfarten ligger rundt 200 km/t.
LES OGSÅ: Muskelbil og superhelt var modell da Kenneth designet og bygget egen båt - i hagen
Ytelsene imponerer, men det gjør også andre tekniske data.
Fem tonn på hengerfestet
På planet kan du laste opp til 800 kg og bilen kan dra fem tonn på hengerfestet. I tillegg har bilen nærmere 1000 liter med bagasjerom fordelt på plass under panseret foran, under lasteplanet bak, under setene og ikke minst i en oppfinnsom tunnel under baksetene som kan åpnes utenfra. Bakkeklaringen er på opptil 36 centimeter og den kan vade i en meter vann.
– Det spesielle med Rivian R1T er at den teknisk sett snur helt opp-ned på hva man tenker om pickup. Generelt er slike biler ganske gammeldagse på det meste, mens her er alle spesifikasjoner tilsynelatende helt i Tesla- klasse. Og da tenker jeg ikke bare på gigant-batterier. Vel så viktig er at skateboard-plattformen med batteri, moderne uavhengig hjuloppheng og fire separate motorer for 4WD. Det parkerer den tradisjonelle pick-up-teknikken fullstendig, har Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil, tidligere uttalt til SIDE3.no
Rivian R1T er mildt sagt en diger bil. Den er nesten 5,5 meter lang over 2 meter bred. Vekten nærmerer seg 3,5 tonn.
– Rent umiddelbart vil jeg si at størrelsen en klar ulempe. Her i Norge er ikke infrastrukturen innstilt på biler en lengde på nesten 5,5 meter, bredde på godt over to meter og akselavstand på 3,45 meter. Det betyr for eksempel at parkering er mest aktuelt på egen gårdsplass, sier Bjørnsen.
LES OGSÅ: Dette er årsaken når togene står på grunn av signalproblemer