eventyrer og skipskaptein
Max er piratenes skrekk
Bestikkelser og knep er mer effektivt enn vold, mener amerikaneren Max Hardberger.
Eventyrer, advokat og skipskaptein Max Hardberger (72) har gjennom en årrekke spesialisert seg på å stjele tilbake tyvegods og fartøy kapret av pirater.
Etter mange år med Karibia som sitt primære virkeområde, fattet han også interesse for Somalia.
Hardberger er utdannet jurist med skipsfart som spesialfelt, er sjøkaptein, forfatter, har undervist på high school, vært journalist, har hatt oppdrag som stuntmann, og har spilt trommer i en rekke bluesband.
Han første jobb som «tilbakefører av skip» var i 1990. Han var ansatt i Morgan Price og fikk oppdraget med å løse ut M/V Patric M, som var tatt i ulovlig beslag og lå oppankret i en venezuelansk havn.
I 2001 startet han sitt eget selskap, Vessel Extractions, sammen med kompanjong og juristkollega Michael Bono. Forretningsidé: Ta tilbake skip fra ulovlig besittelse.
Selskapets mest sensasjonelle operasjon var da Hardberger hentet det 10.000 tonn tunge lasteskipet Aztec Express fra en haitisk havn i februar 2004, midt under de politiske urolighetene og kuppet som medførte president Jean-Bertrand Aristides avgang.
Poserte som drivstoff-kunde
Haiti-historien begynner året før og er litt komplisert, men faktum var at skipet var tatt i ulovlig besittelse og lå til havn i byen Miragoane, vest på Haiti.
Hardberger ble engasjert av rettmessig panthaver, et selskap i New Jersey. Han tok med seg sine menn, fløy til Haiti og dro til Miragoane eskortert av væpnet vakt. Hardberger merket seg snart to ting: Vaktene på Aztec Express tappet drivstoff fra tankene og solgte på svartebørs.
Og:
Havnemyndighetene hadde bare én telefon, en mobiltelefon som kun virket på en fotballbane på havneområdet. Lang historie kort: Hardberger ga seg ut for å være interessert kjøper av drivstoff og lokket vaktene ned fra båten, hvoretter haitiske politimenn på fritiden tok seg av dem.
Politimennene fikk betalt av Hardberger. En slepebåt, med mannskap gasjert av Hardberger, kom tøffende inn til havna, i måneskinn. Ankerkjettingen til "Aztec Express" ble smeltet med blåselamper.
På forhånd hadde Hardberger også betalt en heksedoktor 100 dollar for å strø skummelt pulver på fotballbanen; ingen fra havnemyndighetene våget seg ut på banen for å ringe - dertil var troen på onde krefter altfor stor og omseggripende. Aztec Express ble slept til Bahamas.
Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet
Metoder for å bløffe pirater
Siden han startet som tilbakefører har han «stjålet» og til den rettmessige eier levert om lag 15 store skip - for det meste tankskip og frakteskip.
Selv om Max Hardberger er avbildet væpnet til tanngarden, har han i de fleste oppdrag visstnok aldri vært bevæpnet.
Teamet hans består stort sett av folk med bakgrunn fra spesialtjenester, deriblant SWAT (Special Weapons And Tactics).
Skipseiere har i mange tilfeller betalt fett for å få tilbake sine skip, som kan være verdt flere hundre millioner kroner.
Hardberger er jurist og advokat og sier dette om loven til sjøs:
– Den kan være verre tilstander på havet enn i ville vesten.
Derfor synes Hardberger at han må tilpasse seg denne lovpraksisen.
Han foretrekker triks og knep fremfor vold og action. Bestikkelser har stått sentralt i repertoaret hans. Ved én anledning innbilte han et par piratvakter at skipet holdt på å synke. Vaktene gikk gladelig av båten.
Han har også fått hjelp av damer til å overliste skurker:
– Da hyrer jeg inn den flotteste dama jeg finner, utrolig hvor lett distrahert vakter blir av sånne damer. De glemmer plutselig at de er vakter. Er det ikke rart?
Les også: (+) Den ufattelige ulykken endret livet til en hel familie for alltid
Bruker list fremfor våpen
Oppdragsgiverne har for det meste vært redere, banker og forsikringsselskaper. Titusenvis av skip blir stjålet årlig på global basis. Skal man stjele disse tilbake er det om å gjøre å få skipene utenfor nasjonale kystlinjer og ut på åpent hav der internasjonal rett gjelder.
På engelsk kalles den eksotiske yrkesgruppen Hardberger tilhører for «maritime repo men», og de følger gjerne selvpålagte regler, ifølge New York Times:
«De bruker ikke vold eller våpen. Det er bedre å hyre inn ungdommer fra gaten til å hold vakt, bareiere for avledningsmanøvre, og prostituerte for å snakke seg om bord og spionere», skriver New York Times.
Hardberger forklarer dette nærmere i foredrag han holdt for UTC Overseas, og publisert på Youtube.
– I den dominikanske republikk er et av de største eksportproduktene kvinner som får i oppdrag å spille prostituerte.
Han forteller om prostituerte han møtte i et annet land. På bordellet var halvparten av kvinnene fra Den dominikanske republikk.
– Snart hyrer jeg noen til å gå om bord i et skip jeg har i sikte, og skaffe informasjon som jeg ellers ikke kunne fått. Jeg avslører sjelden for kvinnene hva jeg driver med, jeg finner gjerne på et annet påskudd. Prostituerte er glimrende skuspillere fordi det er et yrkeskrav.
– Når jeg hyrer en vakker prostituert til å gå om bord, gir henne en bakgrunnshistorie for å være på skipet, og sier til kapteinen at han er den kjekkeste hun noengang har sett, da har jeg tilgang på hva som skjer i kapteinens kahytt og får daglige rapporter om alt som skjer om bord.
En tablett i drinken
Hardberger forteller i foredraget om den første gangen han stjal et skip fra en havn uten klarering. Det er høyst unormalt, sier han. Han var da selv kaptein på skipet.
– Jeg sto i fare for å miste både skip og mannskap. Hvis mannskap blir satt av i en fremmed havn i for eksempel Den dominikanske republikk, og familien din ikke har penger til flyreisen hjem, da er det store sjanser for at du kommer til å dø der.
–Det var en vakt på skipet mitt som hadde blitt overtatt ulovlig. Men jeg la merke til at hver gang jenter gikk nedover åssiden i nærheten ville den væpnede vakten på skipet plystre etter dem.
Via en kontakt i havnen fikk Hardberger en filippinsk prostituert til å overtale vakten til å ta en drink drink med henne der og da. Hun slapp noen piller i glasset hans og snart var vakten sluknet.
– Noen minutter senere dro vi av gårde med skipet. Vakten ble trolig ikke skadet. Han snorket rolig da jeg forlot ham. Jeg har også brukt haugevis av andre triks.
Hvordan få jobben til Max?
Hardberger stilte opp på Reddit i 2015 og sa at folk kunne spørre ham om hva som helst. En anonym person spurte:
– Det høres farlig ut å stjel skip fra pirater. Hvor søker jeg?
– Hvis du har erfaring fra sjøen, helst som offiser, send gjerne CV'n din til nettsiden vår vesselextractions.com.
– Hva er det største skipet du har tilbakeført? Og må du jobbe med et stort team, eller kan du tilbakeføre skip på egen hånd?
–Det største skipet jeg tilbakeførte var 40.000 dødvekttonn og 700 fot langt. Jeg bruker så lite team som mulig. For et stort skip betyr det rundt 10 mann, svarte Hardberger.