Kullgruvenes giganter

Giganten kalles bare «liggende eiffeltårn»

Midt mellom Berlin og Dresden ligger en besynderlig, men enorm turistattraksjon.

<b>MUSEUMSGJENSTAND:</b> Det er enorme dimensjoner over gruve­maskinen Förderbrücke F60.
MUSEUMSGJENSTAND: Det er enorme dimensjoner over gruve­maskinen Förderbrücke F60. Foto: Bildagentur-online
Først publisert Sist oppdatert

Lausitz´ liggende eiffeltårn ble den kalt, stålkolossen som befinner seg på slettelandet Lichterfeld omtrent midt mellom Berlin og Dresden. Monsteret var en gang verdens største selvgående maskin, over 500 meter lang, 80 meter høy og 240 meter bred. I oppreist posisjon ville den raget 180 meter over Eiffeltårnet.

Förderbrücke F60 – Transportbåndbro F60 – er navnet på giganten i landskapet Lausitz. Forhistorien strekker seg tilbake til midten av 1800-tallet da man begynte å utvinne brunkull i Lausitz-regionen.

Under gruvedirektør Fritz von Delius´ oppsyn begynte konstruksjonen av en bevegelig transportbåndbro i bruddet Agnes i Plessa. Den ble forløperen til gigantiske broer som ble bygget for kullutvinning, særlig i Øst-Tyskland.

<b>I AKSJON:</b> Transportbånd­broene beveget seg i sneglefart over bruddet mens enorme skovlhjulmaskiner gravde ut masser som ble fraktet vekk. Bildet er tatt mens F60 fortsatt var virksom.
I AKSJON: Transportbånd­broene beveget seg i sneglefart over bruddet mens enorme skovlhjulmaskiner gravde ut masser som ble fraktet vekk. Bildet er tatt mens F60 fortsatt var virksom. Foto: ullstein bild Dtl.

Ingen var større enn F60 som sto ferdig i Lichterfeld i 1991, og som ble satt i tjeneste i Klettwitz-Nord-­dagbruddet.

380-hjulstrekker

Enkelt fortalt, så beveger en transportbåndbro som F60 seg i sneglefart på skinner på hver side av dagbruddet. F60 beveget seg takket være 760 hjul der 380 av dem var motoriserte. Den var altså en 380-hjulstrekker.

<b>HORISONTALT EIFFELTÅRN:</b> Det er forståelig at F60 ble kalt Lausitz’ liggende eiffeltårn. 
HORISONTALT EIFFELTÅRN: Det er forståelig at F60 ble kalt Lausitz’ liggende eiffeltårn.  Foto: ullstein bild

Toppfarten var 13 meter i minuttet, men standard operasjonshastighet var ni meter i minuttet.

Hovedoppgaven til broene er å frakte vekk materien som ligger over lagene med brunkull. Broene graver ikke selv. Den jobben foretas av gigantiske skovlhjulmaskiner som er forbundet med broene.

<b>GIGANTER:</b> F60 var den siste av fem enorme transport­bånd­broer som ble bygget i Øst-Tyskland. Noen av broene er fortsatt aktive.
GIGANTER: F60 var den siste av fem enorme transport­bånd­broer som ble bygget i Øst-Tyskland. Noen av broene er fortsatt aktive. Foto: Bildagentur-online

Materien som skovlhjulene graver opp, fraktes så på broenes transportbånd og dumpes på den andre siden av bruddet. Sammen med gravemaskinene kunne F60 potensielt «skumme» 60 meter med masse, derav navnet F60.

De to gravemaskinene «spiste» 29 000 kubikkmeter masse i timen, tilsvarende en vekt på 50 000 tonn, som F60 fraktet bort.

Les også: «Verdens styggeste skip» er tegnet av en nordmann

Kort karriere

F60 ble bygget av TAKRAF Lauch­hammer og over 1000 mennesker tok del i konstruksjonsprosessen. Karrieren som aktiv ble imidlertid kort for F60. Allerede i juni 1992, etter bare 13 måneder i drift, ble Klettwitz-Nord-bruddet ble avviklet og stengt.

<b>PÅ HJUL:</b> 760 hjul fikk kolossen til å flytte på seg.
PÅ HJUL: 760 hjul fikk kolossen til å flytte på seg. Foto: Wikimedia Commons

Årsaken var ny kurs i energipolitikken. Plutselig var den enorme maskinen arbeids­ledig. Den sentraltyske gruve­administrasjonen forberedte seg dermed på å plukke fra hverandre F60 ved hjelp av dynamitt.

Lokale entusiaster og kommunestyret i Lichterfeld mente imidlertid at F60 var et kulturminne som måtte tas vare på. I 1998 fikk de lokale kreftene omsider omgjort dødsdommen som hang over F60.

<b>BESØK:</b> Det er mulig å ta seg 75 meter opp i den enorme maskinen.
BESØK: Det er mulig å ta seg 75 meter opp i den enorme maskinen. Foto: Tourismusverband Lausitzer Seenland,

Gruvemuseum

F60 har nå sitt permanente hjem på Internationale Bauausstellung Fürst-Pückler-Land. Dette er en internasjonal gruveutstilling som er en del av den europeiske museums­ruten European Route of Industrial Heritage (ERIH), den europeiske industriarv-ruten. F60 og området rundt gir et interessant innblikk i kullutvinningens historie.

Les også: (+) Den en gang norske giganten seilte videre - mot alle odds

<b>DAGBRUDD:</b> Klettwitz-Nord-dagbruddet er blitt den kunstige innsjøen Bergheider See. F60 synes i bakgrunnen.
DAGBRUDD: Klettwitz-Nord-dagbruddet er blitt den kunstige innsjøen Bergheider See. F60 synes i bakgrunnen. Foto: Nada Quenzel

Siden år 2000 har organisasjonen bak den europeiske ruten for industriarv hatt som mål å gjøre de tidligere gruvedistriktene i det gamle Øst-Tyskland om til attraktive besøksmål. Som en del av dette prosjektet er flere av dagbruddene blitt kunstige innsjøer og rekreasjonsområder.

Les også: (+) Betongkolossen forsvant til bunns så Stavanger dirret

F60-middag

Noe utstyr er plukket av F60, men fortsatt veier den 11 000 tonn. Til sammenligning veier Eiffeltårnet 10 100 tonn. F60 brukes nå til en rekke kulturformål, og er dessuten en turistattraksjon.

Det tilbys guidede turer på stedet, og det er mulig å ta seg opp gjennom F60 til en utsiktsplattform 75 meter over bakken. Derfra vil du blant annet oppdage at store deler av dagbruddet er blitt vindmøllepark og den kunstig innsjøen Bergheide See.

Du kan også spise F60-middag på en tidligere arbeidsplattform 60 meter over bakken.

<b>TURISME:</b> F60 og området rundt er blitt et populært rekreasjonsområde.
TURISME: F60 og området rundt er blitt et populært rekreasjonsområde. Foto: Besucherbergwerk F60 gGmbH

Brunkull

Kull er fortsatt en svært mye benyttet energikilde i verden. Kina er verdens suverent største kullprodusent, men Tyskland troner på toppen når det gjelder lignitt, bedre kjent som brunkull.

Tyskland har en av verdens største forekomster av det omstridte brunkullet. I 2018 var brunkull råstoff til rundt 25 prosent av strømmen som ble produsert i Tyskland, og samme år produserte landet 166 megatonn med brunkull, ifølge International Energy Agency.

Les også: (+) Det 40 år gamle norske megaskipet er nesten ikke til å kjenne igjen

Hvert år utvinnes 40 millioner tonn brunkull bare i Hambach-bruddet i delstaten Nordrhein-Westfalen. Hambach-­bruddet forsyner åtte millioner husstander med strøm. For hele Rheinland-regionen er det snakk om 100 millioner tonn i året.

Rundt 90 prosent brukes til elektrisitet, og brunkullet fra regionen står for produksjonen av 70 milliarder kWh strøm i året, ifølge RWE, den nest største kraftprodusenten i Tyskland.

En «kullkommisjon» nedsatt av den tyske regjeringen la i 2019 frem en 336-siders rapport der den anbefalte avvikling av all kullkraftproduksjon i Tyskland innen 2038. Men avvikling av kull er ikke uten utfordringer, noe som er blitt forsterket av Tysklands avhengighet av russisk gass.