Flytende gigant-gaffeltruck

Nordsjøsjaueren fjerner oljeplattformer i en fei

Avviklingen og opphugging av digre oljeinstallasjoner på norske sokkel gir gode tider for et av havets største og merkeligste fartøyer.

<b>FØRSTE OPPDRAG:</b> Pioneering Spirit med den skandaleforfulgte Yme-plattformen som ble fraktet til Lutelandet for opp­hugging i 2016.
FØRSTE OPPDRAG: Pioneering Spirit med den skandaleforfulgte Yme-plattformen som ble fraktet til Lutelandet for opp­hugging i 2016. Foto: foto: Lutelandet Offshore
Sist oppdatert

Pioneering Spirit er spesialskipet som løfter vekk mange tusen tonn tunge oljeinstallasjoner på null komma niks. Denne mari­time versjonen av en gaffeltruck, er verdens største.

Hele 382 meter lang og 124 meter bred. Ingen andre kan gjøre samme jobben: Å løfte hele oljeplattformer løs fra fundamentene og frakte dem til land for opphugging.

Ingenting tyder på at skipet blir arbeidsløst de neste årene. Etter hvert som oljeinstallasjonene i Nordsjøen går av med pensjon, venter en enorm oppryddingsjobb.

Stor ryddejobb

I rapporten Decommissioning Insight 2017 ble det anslått at avvikling vil finne sted på 349 felt over fire regioner i Nordsjøen frem til 2025: 23 felt på norsk sokkel, seks på dansk, 106 på nederlandsk og hele 214 felt på britisk sokkel. Over 200 plattformer skal helt eller delvis avvikles og fjernes.

<b>KATAMARAN:</b> De to skrogene er hver på størrelse med en supertanker. Åpningen mellom dem er 122 meter lang og 59 meter bred. 
KATAMARAN: De to skrogene er hver på størrelse med en supertanker. Åpningen mellom dem er 122 meter lang og 59 meter bred.  Foto: Allseas

I tillegg skal nesten 2500 brønner stenges og 7800 kilometer med rørledninger fjernes. For norsk del blir det anslått at nærmere 240 000 tonn, hovedsakelig stål, vil bli brakt til land for sluttdisponering frem til 2025. Og det ender ikke der. Ifølge britiske Offshore Energy ligger det an til at 2029 bli det travleste året med fjerning og opphugging av plattformer for Norges del.

Les også: Sleipner A-ulykken: Betongkolossen forsvant til bunns så Stavanger dirret

Fordelen med å frakte utrangerte plattformer til land for opphugging er mange. For det første er det langt billigere enn å skulle frakte mannskap og utstyr langt til havs. I tillegg er det sikrere å utføre arbeidet der enn langt til havs, og langt enklere å håndtere miljøkravene.

Først på norsk sokkel

Den første komplette produksjonsplattformen som ble fjernet fra norsk sokkel, var Odin-plattformen på Frigg-feltet. Aker Maritime begynte demonteringen av Odin i 1996.

Den ble skipet til Stord der Aker samme år hadde åpnet et av verdens få spesial­anlegg for resirkulering av plattformer, ifølge Norsk Oljemuseum. Kranfartøyet Saipem 7000 ble hyret inn til ryddejobben og løftet Odin i tre deler.

Det ble litt mer fart i sakene da 382 meter lange og 124 meter brede Pioneering Spirit ble sjøsatt etter å ha blitt satt sammen ved DSME-verftet i Sør-Korea fra 2011 til 2014.

Første oppdrag: løft vekk den skandaleforfulgte Yme-plattformen, og frakt installasjonen til Lutelandet Offshore for opphugging.

TIL OPPHUGGING:: Fjerningen av Yme-plattformen var Pioneering Spirits første oppdrag.
TIL OPPHUGGING:: Fjerningen av Yme-plattformen var Pioneering Spirits første oppdrag. Foto: Lutelandet Offshore

22. august 2016 gled katamaranskroget til spesialskipet på plass innunder 13 000 tonn tunge Yme. Med skrogdimensjoner tilsvarene tre fotballbaner ved siden av hverandre, var det ikke noe problem å få plass til hele plattformunderstellet i midtåpningen på katamaranskroget.

Yme ble bygget i Abu Dhabi, men på grunn av betydelige strukturelle feil og mangler ble 10 milliardersplattformen erklært som skrap allerede i 2012, før den fikk produsert en eneste dråpe olje. I flere år ble den stående tom som en spøkelsesplattform, rett og slett fordi den ikke ble ansett som trygg å oppholde seg på.

Vekk med Gyda

<b>GYDA:</b> Tidligere i år ble Gyda-plattformen løftet vekk og fraktet til opphugging hos Aker Solutions´ anlegg på Stord. 
GYDA: Tidligere i år ble Gyda-plattformen løftet vekk og fraktet til opphugging hos Aker Solutions´ anlegg på Stord.  Foto: Allseas

Til gjengjeld ble fjerningen av Yme en suksess. Selve løftet gikk unna på ett minutt. Da de åtte løftearmene begynte å presse på undersiden av plattformdekket, steg de såpass raskt at man tydelig kunne se bevegelsen da Yme hevet seg oppover.

Les også: Da flammetårnene og gangbroene til Johan Sverdrup-feltet skulle på plass, måtte det helt spesielle maskiner hentes inn

Snart lå Yme-dekket trygt forankret på løftebommene og kunne starte ferden inn mot land. Det var første gang en plattform var blitt flyttet med ett enkelt løft. På forhånd var det gjort mye forberedelser. Hele operasjonen måtte kalkuleres nøye, og til slutt måtte plattformbena kappes rett før selve løftet.

Etter Yme-jobben har Pioneering Spirit vært en hyppig gjest i norske farvann. Foreløpig siste oppdrag på norsk sokkel var å fjerne Gyda-plattformen som hadde produksjonsstart i 1990, men som ble den stengt i 2020.

<b>LØFT:</b> Understellet til Gyda ble løftet opp med skipets enorme vinsjer helt akter etter at de seks leggene på stålunderstellet var kuttet fra innsiden. I tillegg ble 20 pæler festet ned i sjøbunnen kuttet til en meter under havbunnen ved hjelp av fjernstyrt ROV. 
LØFT: Understellet til Gyda ble løftet opp med skipets enorme vinsjer helt akter etter at de seks leggene på stålunderstellet var kuttet fra innsiden. I tillegg ble 20 pæler festet ned i sjøbunnen kuttet til en meter under havbunnen ved hjelp av fjernstyrt ROV.  Foto: Allseas
<b>FRAKTET VEGG:</b> Der­etter ble det 11 000 tonn tunge under­stellet fraktet vekk. 
FRAKTET VEGG: Der­etter ble det 11 000 tonn tunge under­stellet fraktet vekk.  Foto: Allseas

Mai i år løftet Pioneering Spirit det 18 400 tonn tunge overbygget av understellet og fraktet det til Aker Solutions anlegg på Stord. I juli ble understellet fjernet. Den 11 000 tonn tunge konstruksjonen ble løftet opp med skipets enorme vinsjerj akter.

<b>RESIRKU­LERES:</b> Aker Solutiuons på Stord regner med å resirku­lere 98 prosent av Gyda.
RESIRKU­LERES: Aker Solutiuons på Stord regner med å resirku­lere 98 prosent av Gyda. Foto: Allseas

Utstyr fra Kongsberg

Med et maks deplasement på 932 000 tonn, er Pioneering Spirit verdens største skip. Fotavtrykket på drøyt 47 000 kvadratmeter er faktisk dobbelt så stort som et av verdens største containerskip, Emma Maersk har.

Les også: Her er verdens største kranfartøy tilbake i Norge

Pioneering Spirit har en dødvekt på rundt 415 000 tonn og kreftene kommer fra åtte MAN dieselgeneratorer som hver produserer 11 200 kW. Selve fremdriften besørges av 12 Rolls-Royce dieselelektriske azimuth-propeller. Et skip av denne størrelsen, med dette formålet, er selvsagt helt avhengig av avansert navigasjon- og posisjoneringsverktøy, og det er levert av Kongsberg Maritime.

<b>REKORD:</b> Pioneering Spirit har for det meste blitt brukt til å fjerne oljeinstallasjoner, men i 2019 ble skipet brukt til å løfte på plass prosessplattformen til Johan Sverdrup. Løftet på nærmere 26 000 tonn satte ny løfterekord offshore, ifølge Equinor, og ble gjennomført på fire timer med en klaring på 25 meter til resten av feltsenteret. Tre dager senere ble den 18 000 tonn tunge utstyrs- og boligplattformen løftet på plass. 
REKORD: Pioneering Spirit har for det meste blitt brukt til å fjerne oljeinstallasjoner, men i 2019 ble skipet brukt til å løfte på plass prosessplattformen til Johan Sverdrup. Løftet på nærmere 26 000 tonn satte ny løfterekord offshore, ifølge Equinor, og ble gjennomført på fire timer med en klaring på 25 meter til resten av feltsenteret. Tre dager senere ble den 18 000 tonn tunge utstyrs- og boligplattformen løftet på plass.  Foto: Equinor

Nazi-sympatisør

Kjempen ble bestilt av sveitsiske Allseas Group i 2011 til en pris av 25,7 milliarder kroner. Opprinnelig hadde man sett for seg å koble sammen skrogene til to supertankere som en diger katamaran. Det skulle vise seg å være vanskelig å finne egnede skip, foruten upraktisk å få installert det dynamiske posisjonsutstyret.

Les også: Boka Vanguard er verdens største nedsenkbare tungtransportfartøy

Valget falt til slutt på å utvikle et helt nytt skip, som fikk navnet Pieter Schelte, oppkalt etter Pieter Schelte Heerema, far til eieren av Allseas, Edward Heerema. Da det ble kjent at Pieter Schelte hadde vært medlem av Waffen-SS frem til 1943 og hadde vært direktør i et firma som brukte slavearbeidere i produksjonen, skapte det en kontrovers som var negativ for ­skipet.

Det hjalp ikke at Pieter Schelte gikk under jorden i 1943 og sluttet seg til den nederlandske motstandsbevegelsen. I 2015, ett år før det første kommersielle oppdraget, ble det døpt om til dagens Pioneering Spirit.

Som en vektløfter

Størrelsen og bredden på fartøyet gjør det ifølge Allseas bedre egnet til å utføre løft under røffe bølgeforhold enn mindre, halvt nedsenkbare løftefartøy. Selv når skipet blir påvirket av bølgebevegelsene, sørger et automatisk system for at de hydrauliske løftearmene nuller ut bevegelsene.

På den måten behøver ikke skipet kansellere løfteoperasjoner før bølgehøyden når 3,5 meter. Dette kom tydelig fram av opptakene som ble gjort med time-lapse-kamera da Pioneering Spirit skulle fjerne den 24 000 tonn tunge Brent Delta-­plattformen på britisk ­sektor.

På opptakene ser man hvordan løftearmene jobber med å følge bølgebevegelsene under det møysommelige arbeidet med posisjoneringen mens de 12 propellene sørger for den dynamiske posisjoneringen.

Da selve løftingen starter i sanntid, ser man hvordan Pioneering Spirit først tar 80 prosent av vekten til dekket før det blir løftet fri nærmest med et rykk, ikke ulikt slik en vektløfter ville gjort.

Det går faktisk så raskt at man ser hvordan også plattformbena i betong med 18 meters diameter strekker seg oppover når den enorme vekten forsvinner. Metoden med vektløfterrykket er ikke tilfeldig valgt. Dersom en stor bølge skulle passere i samme øyeblikk, vil man ha maksimal klaring på kortest mulig tid for at undersiden av plattformdekket ikke skal kunne dunke nedpå understellet igjen.

Startet med Brent Spar-bråket

Det var fjerningen av Brent Spar som satte fokus på ­utfordringene knyttet til fjerning av oljeinstallasjoner.

<b>SATTE FOKUS:</b> Brent Spar og Greenpeace-aksjonen satte fokus på utfordringene knyttet til fjerning av gamle olje­­-<br/>installasjoner.
SATTE FOKUS: Brent Spar og Greenpeace-aksjonen satte fokus på utfordringene knyttet til fjerning av gamle olje­­-
installasjoner.
Foto: © Greenpeace / David Sims

Brent Spar var en flytende bøye for lasting og lagring av olje fra Brentfeltet som ble besluttet fjernet i 1991. Operatøren Shell vurderte ulike alternativer, blant annet å senke installasjonen på dypt hav. Shell besluttet å søke om å senke Brent Spar utenfor vestkysten av Skottland, og begrunnet beslutningen med at det var det mest miljøvennlige alternativet.I 1995 innvilget britiske myndigheter søknaden.

Det medførte sterke protester fra Greenpeace som mente senkingen ville medføre større skader på miljøet enn det Shell hadde sannsynliggjort. Green­peace aksjonerte mot Brent Spar, noe som fikk stor medieoppmerksomhet. Det ble også oppfordret til boikott av Shell-produkter.

<b>SPRAYET:</b> Shells supplyskip Rambas brukte vannkanoner på Brent Spar i et forsøk på å hindre aksjonistene fra å komme om bord på den utrangerte lagringsbøyen, som etter planen skulle senkes på dypt hav. Shell innrømmet i ettertid at Brent Spar-hendelsen var ødeleggende for selskapets omdømme.
SPRAYET: Shells supplyskip Rambas brukte vannkanoner på Brent Spar i et forsøk på å hindre aksjonistene fra å komme om bord på den utrangerte lagringsbøyen, som etter planen skulle senkes på dypt hav. Shell innrømmet i ettertid at Brent Spar-hendelsen var ødeleggende for selskapets omdømme. Foto: © Greenpeace / Ulrich Jurgens

Hendelsen var ødeleggende for Shells omdømme som valgte å omgjøre beslutningen. Brent Spar ble i stedet slept til Erfjorden i Rogaland og hugget opp ved Vats, som senere ble AF Miljøbase Vats. Deler av Brent Spar ble brukt som fundament i dypvannskaia i Mekjarvik.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 52 2022

Denne saken ble første gang publisert 03/11 2022, og sist oppdatert 04/11 2022.

Les også