vanvittig kapasitet

Verdens største bilskip er norsk

Verdens største bilskip, «Höegh Target», seiler med norsk flagg i hekken og har Oslo som hjemmehavn.

VERDENS STØRSTE: Hvis det er typisk norsk å være størst, er det på sin plass at verdens største bilskip seiler under norsk flagg og har Oslo som hjemmehavn.
VERDENS STØRSTE: Hvis det er typisk norsk å være størst, er det på sin plass at verdens største bilskip seiler under norsk flagg og har Oslo som hjemmehavn. Foto: Hoegh Autoliners
Først publisert Sist oppdatert

Da det norske rederiet Höegh Autoliners den 2. juli 2015 fikk overlevert det første i den nye New Horizon-serien fra det kinesiske verftet Xiamen Shipbuilding Industries, døpte de det Höegh Target.

Det er plass til 8500 biler om bord. Stiller du bilene på rekke og rad tilsvarer det lengden på en maraton.

I tillegg er det 71 400 kvadratmeter med dekk. Dekkarealet tilsvarer omtrent størrelsen på et norsk småbruk eller 10 ganger gressmatten på Ullevaal stadion.

Dødvekten på drøye 20 000 tonn tilsvarer vekten til 91 Frihetsgudinner som den på Liberty Island.

Det tar rundt 2,5 minutter å vandre fra baug til akter på det 200 meter lange skipet.

Mange tester ble gjort med modeller før rederiet gikk i gang med å bygge det første skipet i New Horizon-serien. I tillegg til å teste hvor energieffektivt bilskipet ville fungere i stille sjø, ble det spesielt fokusert på hvordan det ville fungere i høy sjø med mye vind.

Les også: Dette ble MS «Prinsesse Ragnhild»s triste skjebne

8500 BILER: Om bord i Höegh Target er det plass til 8500 biler på et dekkareal tilsvarende 10 ganger gressmatten på Ullevaal stadion.
8500 BILER: Om bord i Höegh Target er det plass til 8500 biler på et dekkareal tilsvarende 10 ganger gressmatten på Ullevaal stadion. Foto: Hoegh Autoliners

Innen 2016 blir til 2017 vil Höegh Autoliners ha fått overlevert fem søsterskip til, alle med en kapasitet på 8500 biler.

Det er blitt lagt ned mye arbeid i å gjøre New Horizon-serien så energieffektiv som mulig gjennom å dra nytte av det aller siste innen informasjons- og motorteknologi, optimalisering av skrog, lavt drivstoff-forbruk og høy lastekapasitet.

Både maskinrommet og de fleste oppholdsrommene er til og med LED-opplyste for å bruke mindre energi.

Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

UFATTELIG STØRRELSE: Alle som har vært på bilferger på det norske Vestlandet som har hatt kapasitet til å frakte både 30 og 50 biler kan prøve å forestille seg en båt med kapasitet til 8500 biler. En enkelt bil ser liten ut her.
UFATTELIG STØRRELSE: Alle som har vært på bilferger på det norske Vestlandet som har hatt kapasitet til å frakte både 30 og 50 biler kan prøve å forestille seg en båt med kapasitet til 8500 biler. En enkelt bil ser liten ut her. Foto: Hoegh Autoliners

Halverer CO₂-utslipp

Höegh Autoliners regner med at de gjennom disse tiltakene halverer CO₂-utslippene sammenlignet med vanlige bilskip.

Giganten kan ta kjøretøy eller annet gods selv om de er seks og en halv meter høye og 12 meter brede.

Med ekstra rampestyrke kan opptil 375 tonn bli lastet om bord. I tillegg til sterkere rampe har Höegh Target og søsterskipene i New Horizon-serien også en større døråpning enn forgjengerne.

Noe som betyr at verdens største bilskip kan ta større og tyngre last enn konkurrentene. Og ved å laste mer på ett og samme skip oppnår man også større effektivitet.

I tillegg kan fem av skipets 14 dekk heves eller senkes for å tilpasses forskjellig type last. Dette gjør skipet mer fleksibelt og effektivt.

<b>PANAMA:</b> Ikke bare blåbær å skulle få verdens største bilskip gjennom Panamakanalen. 
PANAMA: Ikke bare blåbær å skulle få verdens største bilskip gjennom Panamakanalen.  Foto: Hoegh Autoliners

Den forsterkede rampen og den større døråpningen betyr også at hvis en direktør for en dyrepark skulle trenge å flytte alle dyrene sine, kan sjiraffer spasere rett om bord uten å bøye nakken, og rampen kan bære 75 voksne elefanter samtidig.

Form for RoRo-skip

Et bilskip eller bilfrakteskip er en form for RoRo-skip (en betegnelse på en skipstype som har en konstruksjon der rullende last kan kjøres fra kaien og direkte om bord og av skipet igjen. Det kan være biler, lastebiler, busser, båter på henger, anleggsmaskiner, jernbanevogner, – men også stykkgods som lastes med gaffeltruck eller ved hjelp av en trailer. Bilskip brukes hovedsakelig for å transportere nye biler fra bilprodusenter til bilmarkedene i de forskjellige markedene. Höegh Autoliners er et norsk rederi grunnlagt i 1970. Hovedkontoret ligger i Oslo.

Norsk gudmor

Alle de seks bestilte bilskipene i New Horizon-serien er klassifisert med «Clean-notifikasjon» sertifikat av miljøorganisasjonen DNV GL som blant annet jobber for grønnere skipsfart.

Gudmor til verdens største bilskip er norske Mette Folden, kona til Ingar Skiaker, tidligere administrerende direktør i Höegh Autoliners. Skipet ble døpt i juli 2015.

Les også: (+) «Jeg tenkte at dette hadde blitt en situasjon som var ute av kontroll, men at de vel ikke kom til å skyte på folk.» Så smalt det

HÖEGH TARGET

<b>NORSK:</b> Höegh Autoliners er et norsk rederi basert i Oslo.

Lengde: 199,90 meter

Bredde: 36,50 meter

Draft: 10,30 meter

Dødvekt: 20,766 tonn

Bruttotonn: 77 000

Lastekapasitet: 8500 CEU

Antall dekk: 14

Motor: Diesel