m/s SCANDINAVIA

En gang var hun den flotteste fergen i Oslofjorden

Det storslagne skipet skulle forandre «Drita full før Drøbaksundet» til en opplevelse der de reisende skulle bade i luksus – bokstavelig talt. Det kunne ikke gå bra.

<b>SISTE ANLØP:</b> Indiske arbeidere, her på hjemmelaget flåte, blir de siste som går om bord i det som var M/S Scandinavia – for å plukke den tidligere danskebåten fra hverandre. Bildet er tatt i India 28 mai i 2018.
SISTE ANLØP: Indiske arbeidere, her på hjemmelaget flåte, blir de siste som går om bord i det som var M/S Scandinavia – for å plukke den tidligere danskebåten fra hverandre. Bildet er tatt i India 28 mai i 2018. Foto: REUTERS/Amit Dave
Først publisert Sist oppdatert

Den 20. desember 1983 kom hun seilende inn Oslofjorden. M/S Scandinavia skulle omgjøre danskebåten fra «kvegtransport» til en opplevelse i luksus.

På kaia i Oslo sto stolte ledere i DFDS for å motta det de beskrev som «et cruiseskip», klart for fergetrafikk mellom Oslo og København.

Da Scandinavia ble sjøsatt ved verftet i Nantes, Frankrike, var hun verdens største såkalte cruiseferge.

Skipet ble fylt med underholdning på topp nivå, luksuriøse lugarer med farge-TV (!) og mat i toppklasse, store salonger og barer – og svømmebasseng.

Det skulle vise seg å bli et kortvarig eventyr.

<b>FØRSTE ANKOMST:</b> MS Scandinavia ankom Oslo for første gang 20. desember 1983. Fiasko i USA skulle oppveies av suksess som danskebåt. 
FØRSTE ANKOMST: MS Scandinavia ankom Oslo for første gang 20. desember 1983. Fiasko i USA skulle oppveies av suksess som danskebåt.  Foto: Rolf Øhman, Aftenposten/NTB Scanpix

For dyr

M/S Scandinavia står neppe i det danske rederiets annaler med gullskrift. Skipet ble et mareritt fra det ble sjøsatt i 1982 og satt inn i trafikk i Karibia mellom New York og Bahamas for å frakte amerikanske passasjerer og deres biler.

Etter bare et drøyt års tid ble det tatt ut av drift. Da hadde det påført DFDS et tap på 400 millioner kroner. De som hadde ansvaret ble sparket fra sine stillinger ved kontoret i København, og avisene hadde saker krydret med «skandale», «økonomisk katastrofe» og lignende i sine omtaler av det danske rederiet.

Les også (+): Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse

Rederiet var tvunget til å finne nye markeder for det flotte skipet på 27 000 tonn. Valget falt på den klassiske ruten mellom Oslo og København.

Denne strekningen var ansett som sikker med et godt trafikkgrunnlag. Nordmenn og dansker hadde i flere år funnet reisen mellom de to hovedstedene som attraktiv, taxfreehandelen gikk strykende om bord og det hadde vært gode penger å tjene for rederiet.

Med M/S Scandinavia skulle denne populære ruten virkelig oppgraderes. Scandinavia hadde plass til 1606 passasjerer og kunne ta med seg 530 biler.

<b>«NORSK»:</b> M/S Scandinavia etter at danskebåten ble cruisebåt uten bildekk, men med nytt navn «Viking Serenade» og som ferieleverandør for det norske rederiet RCCL i amerikanske farvann.
«NORSK»: M/S Scandinavia etter at danskebåten ble cruisebåt uten bildekk, men med nytt navn «Viking Serenade» og som ferieleverandør for det norske rederiet RCCL i amerikanske farvann.

Reisen med det nye skipet skulle være så mye mer enn å komme seg frem og tilbake til København sjøveien – det skulle bli en opplevelse. Og det ble det også. Interessen var stor, og mange booket en plass på et «cruise til Køben».

Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

Men for rederiet ble det ikke like hyggelig. Kostnadene var store, og nok en gang dukket det opp blodrøde tall i kjølvannet av det flotte skipet.

<b>I MIDDELHAVET:</b> På 2000-tallet kunne Scandinavia observeres i Middelhavet under navnet Island Escape. 
I MIDDELHAVET: På 2000-tallet kunne Scandinavia observeres i Middelhavet under navnet Island Escape.  Foto: Wikimedia commons

Runddans

Rederiet måtte levere regnskap som viste underskudd på 100 millioner kroner – takket være M/S Scandinavia. Dermed var skjebnen for skipet beseglet. Det måtte selges. Allerede året etter at det ble satt i rute, var salg vurdert. Og i oktober 1984 var det klart at skipet skulle selges til det svensk/finsk/amerikanske rederiet Sundance.

Ingen kunne ha overlevd forliset, tenkte de fastboende og begynte plyndringen av...
Pluss ikon
Ingen kunne ha overlevd forliset, tenkte de fastboende og begynte plyndringen av vraket. Så dukket elleve rasende sjøfolk opp

Les også: Enorme Berge Stahl seiler fortsatt - mot alle odds

I påsken 1985 forlot M/S Scandinavia Oslo for siste gang.

Salget gjorde at DFDS kunne bokføre inntekter på 560 millioner kroner, og med dette var rederiet over den verste økonomiske kneika.

For M/S Scandinavia ble kursen satt for nye hav, nå under navnet Stardancer, senere Viking Serenade, og havnet i cruisetrafikk i amerikanske farvann.

<b>SJØSLAG:</b> Salongen ombord på M/S Scandinavia var åsted for mangt et fuktig slag.
SJØSLAG: Salongen ombord på M/S Scandinavia var åsted for mangt et fuktig slag. Foto: Wikimedia Commons

I 1990 var skipet på norsk hender, nemlig Brødrene Wilhelmsens cruiserederi RCCL, og opererte på den amerikanske vestkysten. Ved årtusenskiftet ble skipet solgt til Sunshine Cruise, i Liberia, og satt i trafikk i farvannet rundt Bahamas om vinteren.

Om sommeren tidlig på 2000-tallet kunne observante danskebåt-entusiaster på ferie ved Middelhavet observere Scandinavia, som nok engang var omdøpt. Fra 2002 til 2015 het hun Island Escape.

I 2015 ble hun solgt til Cruise Holdings Ltd på Kypros, døpt om til Ocean Gala, som skulle bli skipets siste navn.

<b>FOR SENT FOR FROKOST:</b> Asylsøkere i Sverige skulle etter planen bli bespist i restauranten i den gamle danskebåten M/S Scandinavia. Men flyktningstrømmen avtok, og skipet gikk til opphugging i stedet.
FOR SENT FOR FROKOST: Asylsøkere i Sverige skulle etter planen bli bespist i restauranten i den gamle danskebåten M/S Scandinavia. Men flyktningstrømmen avtok, og skipet gikk til opphugging i stedet. Foto: Ukjent

Flyktningmottak

<b>TOMT:</b> Lenge siden siste cruise-passasjer hygget seg ved svømmebassenget eller tok aftentur på dekket til skipet som til slutt ble hetende Ocean Gala.
TOMT: Lenge siden siste cruise-passasjer hygget seg ved svømmebassenget eller tok aftentur på dekket til skipet som til slutt ble hetende Ocean Gala. Foto: REUTERS/Amit Dave

Nå gikk det raskt mot slutten for den gamle stolthet fra 80-tallet. I 2016 ble skipet som i sin tid kunne frakte flyktninger og asylsøkere til Norge, leid inn som flyktningmottak i den svenske byen Utansjö.

Men da flyktningstrømmen avtok, ble disse planene endret. Dermed satte ”Ocean Gala” kursen sydover igjen og tjente en periode som hotellskip for arbeidere i Suez-kanalen.

Etter dette gikk turen gjennom kanalen, og endte opp i Alang i India. 4. april 2018 ble hun kjørt opp på stranden for den siste hvile. Skjærebrennerne kunne ta over.

M/S Scandinavia ble 36 år gammel.

Les også: (+) «Jeg tenkte at dette hadde blitt en situasjon som var ute av kontroll, men at de vel ikke kom til å skyte på folk.» Så smalt det

MS Scandinavia

Verdens største cruiseferge fra den ble sjøsatt i 1982 til 1985.

* Bygget som 27 000 bruttotonn – økt til 40 200 bruttotonn etter at bildekket ble byget
om til lugarer i 2009.

* Lengde: 186 meter, dypgang 6,8 meter. Økt til 7,2 meter etter ombyggingen i 2009.

* Bygget ved Dubigeon- Normmandie-verftet i Nantes i Frankrike, sjøsatt 16. oktober 1981,
døpt 28. september 1982 og satt i drift 2. oktober 1982

* Registrert i Nassau (Bahamas), Monrovia (Liberia) og Nassau igjen.

* Hadde seks ulike navn: Scandinavia, Stardancer, Viking Serenade, Island Escape, Ocean Gala og Ocean Gala 1.