kartla kritikk
Facebooks hemmelige våpen mot fake news
Ble brukt til å motarbeide feilinformasjon, men bare om eget selskap. For eksempel påstander om at Mark Zuckerberg er et romvesen.
Facebook har de siste årene fått mye kritikk for at selskapet ikke gjør nok for å overvåke og begrense spredningen av feilinformasjon og «fake news» på selskapets plattformer.
Nå viser det seg at selskapet faktisk har hatt egenutviklede verktøy for å gjøre nettopp det – men at Facebook tilsynelatende har brukt verktøyene til å opprettholde sitt eget image, og imaget til sjefen sjøl, Mark Zuckerberg.
Skuffet – ikke overrasket
Det var Bloomberg som først skrev om dette i en artikkel tidligere denne uken. Nettstedet har snakket med tidligere ansatte i Facebook, samt fått tilgang til interne dokumenter om praksisen.
Senere har en rekke andre nettsteder omtalt saken. Blant annet teknologi- og vitenskapsnettstedet Gizmodo, som presenterer nyheten under overskriften «Facebook, vi er skuffet men ikke overrasket».
Falsk informasjon som kjedebrev
Ett eksempel på postene Facebook ville til livs, er noe du garantert har sett flere ganger dersom du er på Facebook: Folk sprer en lang tekst som er ment å beskytte deres private informasjon, bilder og andre data. Grunnen oppgis alltid å være «Facebooks nye retningslinjer».
Dette har gått sin runde på Facebook et utall ganger, og hver gang har det like liten sannhetsgehalt.
Påstander om at Facebook vil begynne å ta betalt av medlemmer, er en annen velkjent kjedepost. Og selvfølgelig er det ikke noe hold i disse påstandene heller. Likevel kommer disse postene tilbake gang på gang, og spres i stor skala.
Slikt liker ikke Facebook. Selskapet har, naturlig nok, et ønske om å begrense feilinformasjon om selskapets gjøren og laden, og disse postene er kanskje det mest konkrete eksempelet på slik feilinformasjon.
LES OGSÅ: Test av Google Nest Home
Stormchaser og Night’s Watch
Nå har det altså kommet frem at selskapet har utviklet egne verktøy for å overvåke spredningen av slik «kjedepost» og andre poster som angår selskapets rennommé.
I følge finansnettstedet Bloomberg har Facebook blant annet utviklet verktøyet «Stormchaser», som siden 2016 har blitt brukt til å holde øye med virale poster og såkalte memer som omhandler Facebook, på Facebook og selskapets andre plattformer. Et annet program kalt «Night’s Watch», overvåket spredningen av nyhetssaker som omhandlet Facebook.
Bloomberg har snakket med tidligere ansatte i Facebook, som hevder at «Stormchaser» ble brukt til å følge blant annet spredningen av poster som omtalte konspirasjonsteorier rundt selskapet (for eksempel at Facebook lytter til brukerne sine gjennom mikrofonen i telefonen), hashtaggen «#deleteFB» og vitser eller memer om at Mark Zuckerberg er et romvesen.
De fleste ser på sistnevnte som uskyldige, harmløse vitser. Facebook ser imidlertid ut til å mene at Mark Zuckerbergs og selskapets image er to sider av samme sak, og har altså valgt å legge ressurser i å forsøke å begrense spredningen.
Økende kritikk
Det er her Facebooks kritikere får vann på mølla. De siste årene har selskapet måtte tåle en rekke skandaler, ikke minst Cambridge Analytica-skandalen og påstander om at Russland har brukt Facebook til å blande seg inn i den amerikanske presidentvalgkampen i 2016, og at selskapet generelt sett har vært skjødesløs med brukernes personlige data.
Selskapet har svart på kritikken ved å hevde at de har få muligheter til å hindre spredningen av feilinformasjon, og at de ikke ønsker å blande seg inn i hva brukerne deler, så lenge det ikke bryter med Facebooks retningslinjer.
Så viser det seg altså nå at Facebook har overvåket informasjon som spres om eget selskap, og i noen tilfeller sendt skreddersydde meldinger til brukere som spredde uønsket og falsk informasjon.
Det mange nå spør seg, er om ikke Facebook kunne gjort det samme med politisk ladet feilinformasjon?
LES OGSÅ: Klatret tusen meter rett opp uten sikring
– Kan ikke sammenlignes
En talsperson for Facebook sier i en uttalelse til Bloomberg at de målrettede meldingene kun ble sendt til en håndfull brukere, og at man ikke kan sammenligne bruken av Stormchaser og Night's Watch med det å jobbe mot utbredt feilinformasjon på det sosiale nettverket.
– Vi brukte ikke dette interne verktøyet for å motarbeide fake news, fordi det ikke er det verktøyet er laget for. Det ville ikke virket. Verktøyet er laget med enkel teknologi som hjelper oss med å finne poster om Facebook, basert på nøkkelord, slik at vi kunne vurdere om vi skulle ta tak i forvirring om produktet vårt, på vår egen plattform. Man kan ikke sammenligne de to tingene, skriver talspersonen i en epost til Bloomberg.
Det spørs likevel om den forklaringen er nok til å berolige de som mener Facebook løper fra ansvaret sitt når det gjelder å spre falsk nyheter og informasjon.
Facebook skal forøvrig ha sluttet å bruke Stormchaser og Night's Watch i 2018.
Denne saken ble første gang publisert 11/07 2019, og sist oppdatert 12/07 2019.