Akademik Lomonosov
Denne flytende kolossen vekker bekymring
I mai 2018 ble "Akademik Lomonosov" slept opp langs norskekysten på vei til Murmansk. Den vekket bekymring da og gjør det fortsatt - for "skipet" er verdens største flytende atomkraftverk.
Det har ikke manglet på kritiske beskrivelser av nyvinningen "Akademik Lomosov".
«Flytende Tsjernobyl» og «en naturkatastrofe som bare venter på å skje» er blant de mer syrlige.
Russiske "Akademik Lomonosov "er verdens foreløpig eneste flytende atomkraftverk etter at det amerikanske kjernekraftverket Sturgis ble tatt ut av drift i 1975.
"Akademik Lomonosov", oppkalt etter den russiske vitenskapsmannen Mikhail Lomonosov, ble bygget over en tiårsperiode på oppdrag av det russisk statseide atomkraftselskapet Rosatom ved Baltic Shipyard i St. Petersburg.
Opprinnelig eksisterte det planer om å bygge syv til åtte slike flytende atomkraftverk.
Da atomkraftverket i april 2018 sto ferdig, ble det slept gjennom Østersjøen, via Skagerak og opp langs hele norskekysten til Murmansk av de to russiske slepefartøyene "Yasnyy" og "Umka". Med på ferden var også redningsfartøyet "Spasatel Karev".
Den langdryge seilasen ble, ifølge russiske myndigheter, utført uten atombrensel eller andre radioaktive materialer om bord av miljøsikkerhetsmessige hensyn.
Og med en snittfart på rundt seks knop, tok turen drøyt tre uker. Det norske Kystverket og Statens strålevern overvåket slepet hver eneste sjømil mellom St. Petersburg og Murmansk.
Les også: (+) Fikk tilslaget til gi-bort-pris – vraket ble en gullgruve
To reaktorer
Først sommeren 2019, etter å ha fått atombrensel om bord i Murmansk, startet atomkraftverkets siste etappe til den avsidesliggende byen Pevek nordøst i Sibir, den nordligste byen både i Russland og Asia, hvor det skal sørge for strøm til byen.
Også denne gangen ble atomkraftverket slept. Siden skipet for det meste er påtenkt å ligge fortøyd til land, er det ikke utstyrt for å seile for egen maskin.
"Akademik Lomonosov" er en russisk prototyp på en helt ny type flytende atomkraftverk. Båten er utstyrt med to KLT-40S reaktorer med en samlet ytelse på 300 MW varme eller 70 MW elektrisk energi – tilsvarende halvparten av Alta-kraftverket.
Kjernereaktorene ble levert av det russiske energiselskapet OKBM Afrikantov som er et datterselskap av Rosatom. Reaktoren kan eventuelt modifiseres til å bli i et avsaltingsanlegg som kan produsere 240 millioner liter ferskvann per dag.
Ifølge Robert Bean, professor i kjernefysisk utvikling ved Purdue University i Indiana, dreier det seg om en type reaktor som russerne lenge har benyttet sine isbrytere, og at den også har likhetstrekk med reaktorene i russiske ubåter.
Les også: (+) Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse
Beregnet på avsidesliggende strøk
Russlands myndigheter startet planleggingen av flytende kjernekraftverk allerede for 25 år siden. Tanken bak kontroversielle kolosser "Akademik Lomonosov" er at de skal kunne forsyne avsidesliggende byer og områder av typen Pevek med elektrisitet og på den måten være med på å begrense avfolking.
Det blir antatt at atomkraftverket vil ha kapasitet til å forsyne en by på størrelse med Bergen på rundt 200 000 innbyggere med elektrisk energi og fjernvarme. Pevek, byen som skal nyte godt av verdens største flytende atomkraftverks enorme kapasitet, teller i dag rundt 5000 innbyggere.
Det hører med til historien at byens folketall har sunket kraftig siden Sovjetunionens fall. Men til tross for liten befolkning, er Pevek viktig som havn langs Nordøstpassasjen, sjøveien mellom Europa og østkysten av Asia. "Akademik Lomonosov" blir med denne plasseringen verdens nordligste kraftverk.
Prioriterer Arktis
Atomkraftverket skal i tillegg til å produsere strøm til Pevek også generere elektrisk energi og fjernvarme til gass- og oljeplattformer i regionen.
At Russlands aller første flytende atomkraftverk blir satt i drift i et så tynt befolket område, viser hvor høyt russiske myndigheter prioriterer Arktis. Den smeltende isen har åpnet både for nye skipsruter og flere muligheter til å utvinne olje og gass.
Verftet håper naturlig nok på stor internasjonal oppmerksomhet rundt prototypen på det flytende atomkraftverket. Så langt ser det lovende ut. Allerede før "Akademik Lomonosov" var på plass utenfor Pevek, hadde nemlig en rekke andre nasjoner med vanskelig tilgjengelige landområder – deriblant land som Kina, Algerie, Indonesia og Argentina – meldt sin interesse for konseptet.
Og ifølge Bellona så har Rosatom startet arbeidet med å tegne optimaliserte, men mindre versjoner av "Akademik Lomonosov" med tanke på salg til andre land. De første kan være klare om to år.
Ifølge Bellona har det statlige nyhetsbyrået Tass siterte russiske politikere som sier at flere land skal være interessert i russernes flytende atomkraftverk. Det er uklart hvilke land, men Rosatom har tidligere nevnt regjeringer i Nord-Afrika, Midtøsten og Sørøst-Asia. Som "Akademik Lomonosov" vekker planene bekymring.
Les også: "Det var en tabbe. Synet av henne var forferdelig. Jeg angrer den dag i dag på at jeg tok turen"
Vekker bekymring
AKADEMIK LOMONOSOV
Lengde: 144 meter
Bredde: 30 meter
Deplasement: 21 500 tonn
Kapasitet: 70 MW
Produksjon: Nok til å levere strøm til en by på oppimot 200 000 innbyggere.
Mannskap: 69
Anslått prislapp: Ca. 2 milliarder kroner
Eier: Rosatom (russisk).
Bellona har advart mot Russlands planer om flytende atomkraftverk siden byggingen av Akademik Lomonosov startet i 2006.
– Vi er bekymret for selve konseptet med flytende atomkraftverk, så vel som med hva som vil skje etter at atombrenselet er lastet inn i den flytende reaktoren i Murmansk, uttalte Nils Bøhmer, daglig leder i Bellona, da han ble med ut til "Akademik Lomonosov" da det ble transportert oppover norskekysten. Bøhmer er utdannet atomfysiker, og har jobbet for Statens strålevern.
– I de fjerne arktiske områdene hvor "Akademik Lomonosov" vil bli brukt, vil det være ekstremt vanskelig å yte teknisk assistanse i nødstilfeller. Og et slikt scenario er mer sannsynlig takket være det harde klimaet som det vil fungere i, uttalte Bøhmer.
Kritikere hevder også at høye bølger og voldsom vind i Arktis er noe av det verste man kan utsette en kjernefysisk reaktor for.
– De flytende atomkraftverkene vil bli brukt nær kysten og på grunt vann. Det blir hevdet at konstruksjonen er sikker, men det er stikk motsatt. Det flatbunnede skroget og det flytende atomkraftverks mangel på egen fremdrift gjør det spesielt sårbart for tsunamier og sykloner, sier Jan Haverkamp, en atomekspert hos Greenpeace, som kaller "Akademik Lomonosov" en «sjokkerende åpenbar trussel mot det skjøre miljøet».
Les også: Den en gang norske giganten seiler fortsatt - mot alle odds
– Neste Tsjernobyl kan skje i Arktis, blogget Konstantin Fomin fra Greenpeace, april 2019, ifølge Time Magazine
– Dette er et eksempel på hvordan man tar i bruk ny teknologi uten å reflektere over sikkerheten, skrev Fomin.
Rosatom på sine side hevder hardnakket at "Akademik Lomonosov "og ikke utgjør noen trussel mot omgivelsene.
Til Time Magazine sier Robert Bean, professor i kjernefysisk utvikling ved Purdue University i Indiana, at det er knyttet andre usikkerhetsmomenter til atomreaktorer på havet enn på land grunnet utfordringene som opprørt hav kan gi.
I tillegg kommer ytterligere noen sikkerhetsaspekter inn i bildet siden flytende reaktorer kan nås av andre skip eller båter, og dermed er lettere tilgjengelige. Skeptikerne frykter derfor at flytende kraftverk kan bli yndede terrormål.
Kilder: snl.no, Bellona, Time Magazine og The Washington Post
Les også: (+) De norskeide gigantskipene som plutselig forsvant fra jordens overflate
Denne saken ble første gang publisert 28/04 2021, og sist oppdatert 03/05 2021.