McDonnell Douglas F-15 Eagle
Ubeseiret
50 år etter at det fløy for første gang er F-15 fortsatt ubeseiret i luft-til-luft-kamper.
27. juli 1972 satte McDonnell Douglas-testpiloten Irving L. Burrows seg inn i cockpiten til en prototype på jagerflyet F-15A Eagle.
Kort tid etter tok det av fra Edwards Air Force Base i California.
Seks måneder senere ga det amerikanske luftforsvaret grønt lys for full produksjon av jagerflyet som skulle erstatte F-4 Phantom II.
McDonnell Douglas hadde vunnet kontrakten i konkurranse med Fairchild Hiller og North American Rockwell, og brukte flittig erfaringene som var blitt gjort med F-4 i Vietnamkrigen til å utvikle det nye jagerflyet.
Akselererer rett opp
Første F-15B Eagle ble overlevert til US Air Force i november 1974. Med to turbofan-motorer fra Pratt & Whitney og en toppfart på over 2500 km/t, var F-15 det første amerikanske jagerflyet som kunne akselerere vertikalt.
50 år etter at Burrows tok av med prototypen er F-15 fortsatt en viktig og vital del av USAs luftforsvar. Det er Boeing som produserer jagerflyet etter at selskapet overtok McDonnell Douglas-fabrikken i 1997.
Ifølge den amerikanske flyprodusenten er mer enn 1500 F-15 fortsatt i aktiv tjeneste verden rundt. Land som Japan, Israel, Saudi-Arabia, Singapore, Sør-Korea og Qatar benytter F-15 i sine luftforsvar.
Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin
Først i strid
Israels luftforsvar var det første til å ta i bruk F-15 i strid. Det skjedde i kjølvannet av Libanon-krigen i 1982 da Israel gikk til angrep på Syrias bakke-til-luft-forsvar i Beqaadalen.
I luftkampene som fulgte skal israelske F-15 ha utmanøvrert og skutt ned mer enn 50 Sovjet-bygde MiG-jagere uten tap av egne fly.
I amerikansk tjeneste skjøt F-15 ned flere MiG-jagere i forbindelse med krigen på Balkan og under Operation Desert Storm i Irak. Mange F-15 har gått tapt i ulykker, men ifølge Boeing har flyet aldri tapt en luft-til-luft-strid.
F-15 er jevnlig blitt oppdatert for å holde tritt med utviklingen, og nyeste versjon, F-15EX Eagle II, ble avduket så sent som i fjor. Ifølge Boeing er det utstyrt med den nyeste innen elektronisk krigføring og sensorteknologi.
Plattformen som jagerflyet er basert på er kjent for sin store lastekapasitet. Maks take-off-vekt er på hele 30 000 kilo.
Les også: (+) Væpnet til tennene: Slik utstyres Norges beste soldater
F-15EX er i stand til å frakte neste generasjon av hypersoniske missiler som kan fly mye raskere og lengre enn dagens missiler.