McDonnell Douglas F-15 Eagle

Ubeseiret

50 år etter at det fløy for første gang er F-15 fortsatt ubeseiret i luft-til-luft-kamper.

<b>UBESEIRET:</b> I løpet av F-15s 50 år lange historie har ingen fiendtlige fly greid å få has på F-15 i luftkamp, Ifølge produsenten og US Air Force.
UBESEIRET: I løpet av F-15s 50 år lange historie har ingen fiendtlige fly greid å få has på F-15 i luftkamp, Ifølge produsenten og US Air Force. Foto: Master Sgt. David J. Loeffler
Først publisert Sist oppdatert

27. juli 1972 satte McDonnell Douglas-testpiloten Irving L. Burrows seg inn i cockpiten til en prototype på jagerflyet F-15A Eagle.

Kort tid etter tok det av fra Edwards Air Force Base i California.

Seks måneder senere ga det amerikanske luftforsvaret grønt lys for full produksjon av jagerflyet som skulle erstatte F-4 Phantom II.

McDonnell Douglas hadde vunnet kontrakten i konkurranse med Fairchild Hiller og North American Rockwell, og brukte flittig erfaringene som var blitt gjort med F-4 i Vietnamkrigen til å utvikle det nye jagerflyet.

<b>JOMFRUTUR:</b> Onsdag 27 juli 1972 var F-15 på vingene for første gang med Irving L. Burrows bak spaken. 
JOMFRUTUR: Onsdag 27 juli 1972 var F-15 på vingene for første gang med Irving L. Burrows bak spaken.  Foto: US Air Force

Akselererer rett opp

Første F-15B Eagle ble overlevert til US Air Force i ­november 1974. Med to turbofan-motorer fra Pratt & Whitney og en toppfart på over 2500 km/t, var F-15 det første amerikanske jagerflyet som kunne akselerere vertikalt.

50 år etter at Burrows tok av med prototypen er F-15 fortsatt en viktig og vital del av USAs luftforsvar. Det er Boeing som produserer jagerflyet etter at selskapet overtok McDonnell Douglas-fabrikken i 1997.

<b>RASKT:</b> Toppfarten ligger over 2500 km/t og besørges av to turbofan-motorer fra Pratt &amp; Whitney. Flyet er kjent for sin enorme bæreevne. 
RASKT: Toppfarten ligger over 2500 km/t og besørges av to turbofan-motorer fra Pratt & Whitney. Flyet er kjent for sin enorme bæreevne.  Foto: Serna, Fernando/Tech. Sgt.

Ifølge den amerikanske flyprodusenten er mer enn 1500 F-15 fortsatt i aktiv tjeneste verden rundt. Land som Japan, Israel, Saudi-Arabia, Singapore, Sør-Korea og Qatar benytter F-15 i sine luftforsvar.

Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin

Først i strid

<b>FORDEL:</b> F-15 var tidlig ute med head up-display.
FORDEL: F-15 var tidlig ute med head up-display. Foto: US Air Force

Israels luftforsvar var det første til å ta i bruk F-15 i strid. Det skjedde i kjølvannet av Libanon-krigen i 1982 da Israel gikk til angrep på Syrias bakke-til-luft-forsvar i Beqaadalen.

I luftkampene som fulgte skal israelske F-15 ha utmanøvrert og skutt ned mer enn 50 Sovjet-bygde MiG-­jagere uten tap av egne fly.

TACTICAL FIGHTER: F-15 er 19,44 meter langt og har et vingespenn på 13 meter.
TACTICAL FIGHTER: F-15 er 19,44 meter langt og har et vingespenn på 13 meter. Foto: Airman Sara Kolinski

I amerikansk tjeneste skjøt F-15 ned flere MiG-jagere i forbindelse med krigen på Balkan og under Operation Desert Storm i Irak. Mange F-15 har gått tapt i ulykker, men ifølge Boeing har flyet aldri tapt en luft-til-luft-strid.

F-15 er jevnlig blitt oppdatert for å holde tritt med utviklingen, og nyeste versjon, F-15EX Eagle II, ble avduket så sent som i fjor. Ifølge Boeing er det utstyrt med den nyeste innen elektronisk krigføring og sensorteknologi.

<b>NYESTE VERSJON:</b> F-15EX Eagle II.
NYESTE VERSJON: F-15EX Eagle II. Foto: US Air Force

Plattformen som jagerflyet er basert på er kjent for sin store lastekapasitet. Maks take-off-vekt er på hele 30 000 kilo.

Les også: (+) Væpnet til tennene: Slik utstyres Norges beste soldater

F-15EX er i stand til å frakte neste generasjon av hypersoniske missiler som kan fly mye raskere og lengre enn dagens missiler.