McDonnell Douglas F-15 Eagle

Ubeseiret

50 år etter at det fløy for første gang er F-15 fortsatt ubeseiret i luft-til-luft-kamper.

<b>UBESEIRET:</b> I løpet av F-15s 50 år lange historie har ingen fiendtlige fly greid å få has på F-15 i luftkamp, Ifølge produsenten og US Air Force.
UBESEIRET: I løpet av F-15s 50 år lange historie har ingen fiendtlige fly greid å få has på F-15 i luftkamp, Ifølge produsenten og US Air Force. Foto: Master Sgt. David J. Loeffler
Først publisert Sist oppdatert

27. juli 1972 satte McDonnell Douglas-testpiloten Irving L. Burrows seg inn i cockpiten til en prototype på jagerflyet F-15A Eagle.

Kort tid etter tok det av fra Edwards Air Force Base i California.

Seks måneder senere ga det amerikanske luftforsvaret grønt lys for full produksjon av jagerflyet som skulle erstatte F-4 Phantom II.

McDonnell Douglas hadde vunnet kontrakten i konkurranse med Fairchild Hiller og North American Rockwell, og brukte flittig erfaringene som var blitt gjort med F-4 i Vietnamkrigen til å utvikle det nye jagerflyet.

<b>JOMFRUTUR:</b> Onsdag 27 juli 1972 var F-15 på vingene for første gang med Irving L. Burrows bak spaken. 
JOMFRUTUR: Onsdag 27 juli 1972 var F-15 på vingene for første gang med Irving L. Burrows bak spaken.  Foto: US Air Force

Akselererer rett opp

Første F-15B Eagle ble overlevert til US Air Force i ­november 1974. Med to turbofan-motorer fra Pratt & Whitney og en toppfart på over 2500 km/t, var F-15 det første amerikanske jagerflyet som kunne akselerere vertikalt.

50 år etter at Burrows tok av med prototypen er F-15 fortsatt en viktig og vital del av USAs luftforsvar. Det er Boeing som produserer jagerflyet etter at selskapet overtok McDonnell Douglas-fabrikken i 1997.

<b>RASKT:</b> Toppfarten ligger over 2500 km/t og besørges av to turbofan-motorer fra Pratt &amp; Whitney. Flyet er kjent for sin enorme bæreevne. 
RASKT: Toppfarten ligger over 2500 km/t og besørges av to turbofan-motorer fra Pratt & Whitney. Flyet er kjent for sin enorme bæreevne.  Foto: Serna, Fernando/Tech. Sgt.

Ifølge den amerikanske flyprodusenten er mer enn 1500 F-15 fortsatt i aktiv tjeneste verden rundt. Land som Japan, Israel, Saudi-Arabia, Singapore, Sør-Korea og Qatar benytter F-15 i sine luftforsvar.

Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin

Først i strid

<b>FORDEL:</b> F-15 var tidlig ute med head up-display.
FORDEL: F-15 var tidlig ute med head up-display. Foto: US Air Force

Israels luftforsvar var det første til å ta i bruk F-15 i strid. Det skjedde i kjølvannet av Libanon-krigen i 1982 da Israel gikk til angrep på Syrias bakke-til-luft-forsvar i Beqaadalen.

I luftkampene som fulgte skal israelske F-15 ha utmanøvrert og skutt ned mer enn 50 Sovjet-bygde MiG-­jagere uten tap av egne fly.

TACTICAL FIGHTER: F-15 er 19,44 meter langt og har et vingespenn på 13 meter.
TACTICAL FIGHTER: F-15 er 19,44 meter langt og har et vingespenn på 13 meter. Foto: Airman Sara Kolinski

I amerikansk tjeneste skjøt F-15 ned flere MiG-jagere i forbindelse med krigen på Balkan og under Operation Desert Storm i Irak. Mange F-15 har gått tapt i ulykker, men ifølge Boeing har flyet aldri tapt en luft-til-luft-strid.

F-15 er jevnlig blitt oppdatert for å holde tritt med utviklingen, og nyeste versjon, F-15EX Eagle II, ble avduket så sent som i fjor. Ifølge Boeing er det utstyrt med den nyeste innen elektronisk krigføring og sensorteknologi.

<b>NYESTE VERSJON:</b> F-15EX Eagle II.
NYESTE VERSJON: F-15EX Eagle II. Foto: US Air Force

Plattformen som jagerflyet er basert på er kjent for sin store lastekapasitet. Maks take-off-vekt er på hele 30 000 kilo.

Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns
Pluss ikon
Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns

Les også: (+) Væpnet til tennene: Slik utstyres Norges beste soldater

F-15EX er i stand til å frakte neste generasjon av hypersoniske missiler som kan fly mye raskere og lengre enn dagens missiler.