Nissan Ariya

Prisene klare på Nissans nye "norgesbil"

Prisene er klare og nå starter forhåndssalget av Nissan Ariya. Bare Japan startet salget før Norge som har fått førsteprioritet i Europa.

Pluss ikon
FLERE VERSJONER: Nissans nye elbil kan fås med stor eller liten batteripakke, forhjulstrekk eller firehjulstrekk.
FLERE VERSJONER: Nissans nye elbil kan fås med stor eller liten batteripakke, forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Foto: Jamieson Pothecary
Sist oppdatert

Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil med Leaf allerede i 2010. Selv om bilen har vært en salgssuksess så har den ikke vekket de helt stor emosjonene.

Da er det annerledes med Ariya, Nissans nye elbil. Den ruver mer på veien og trykker på mange av de rette knappene når det gjelder nordmenns preferanser om bil: SUV-formet, høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk og lang rekkevidde.

Priser og firehjulstrekk

Ariya kommer med to batteripakker – 63 kW eller 87 kW. Maks rekkevidde er oppgitt til 500 kilometer (WLTP) med den største batteripakken og kun en elmotor.

Du kan velge mellom to versjoner med forhjulstrekk eller med det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. Det er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R. Ariya kan dessuten fås i en Performance-utgave med et dreiemoment på 600 Nm, og som skal gjøre 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

TIL NORGE: I februar i år håpet Nissan Norge at Ariya ville bli klar for levering i Norge tidlig neste år. Nå er det klart at leveringene vil starte sommeren 2022.
TIL NORGE: I februar i år håpet Nissan Norge at Ariya ville bli klar for levering i Norge tidlig neste år. Nå er det klart at leveringene vil starte sommeren 2022. Foto: Martin Jansen

Over 6000 personer har meldt sin interesse for Ariya, og nå er prisene klare og Nissan åpner for bestilling. Den rimeligste versjonen med forhjulstrekk, 63 kWt-batteri, 218 hestekrefter og 300 kilometer rekkevidde vil koste 409 900 kroner. Dyrest blir Performance-utgaven med 87 kWt-batteri, to elmotorer, 394 hestekrefter og 400 kilometer rekkevidde. Den koster fra 575 900 kroner.

Test: Ford Mustang Mach-E - oser av overskudd

Med firehjulstrekk får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. e-4ORCE-systemet er ifølge Nissan finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag. Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt - på forhjulene skal minimere uønskete bevegelser.

Momentfordelingen mellom hjulene foran og bak innebærer blant annet nedbremsing på hvert hjul separat, noe som skal gi meget godt veigrep i svingene, hevder Nissan.

5 VERSJONER

63 kWh – forhjulstrekk. Pris; 409 900 kroner

87 kWh – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke. Pris: 499 900 kroner.

e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og lengre rekkevidde. Pris: 529 900 kroner

e-4ORCE 87 kWh Performance. Pris: 575 900 kroner.

Ladefart

Aktiv temperaturregulering av batteriet skal kunne hurtiglades på inntil 130 kW. Det er et stykke bak tøffe konkurrenter som Kia EV6 og Ioni5 5. Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW. Da vi nylig testet den brukte vi 24 minutter fra 10 til 90 % under optimale forhold. Ifølge Nissan skal Ariya kunne lade inntil 300 km rekkevidde på 30 minutter ved optimale forhold.

Ariya som 63 kWt-utgave er utstyrt med en 7,4 kW 1-fas lader til hjemmelading, mens versjonen med 87 kWt har en 22 kW 3-fas lader til hjemmelading.

Ariya kommer med svært mye utstyr som standard. Blant de få tingene vi finner på listen over ekstrautstyr er 22 kW ombordlader til 10 000 kroner.

MYE UTSTYR: I Norge kommer Ariya spekket med mye utstyr.
MYE UTSTYR: I Norge kommer Ariya spekket med mye utstyr. Foto: Produsent

Les også: Tesla-en skal ha en rekkevidde på 663 kilometer

Innvendig har Nissan ryddet unna tradisjonelle knapper og brytere. Betjeningen av klimaanlegget er integrert i midtpanelet, er kun synlig når bilen er startet og gir haptisk tilbakemelding. Ved berøring vil du merke en vibrasjon i fingeren.

Ariya får også et av de største head-up-displayene i klassen, ifølge Nissan. Head up-displayet projiserer informasjon på frontruten. Ved å si ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” skal du kunne betjene funksjoner som blant annet navigasjonen med stemmestyring.

SKJERMER: 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-tommers berøringsskjerm.
SKJERMER: 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-tommers berøringsskjerm. Foto: Martin Jansen
KLIMA: Kontrollene til klimaanlegget er integrert i panelet og gir haptisk tilbakemeldig.
KLIMA: Kontrollene til klimaanlegget er integrert i panelet og gir haptisk tilbakemeldig. Foto: Produsent

Instrumentpanelene består av to 31 centimeter brede skjermer som blant annet viser informasjon om batteri, rekkevidde og navigasjon. Ariya er også den første Nissan-modellen med trådløs oppdatering av software i bilen, uten at du trenger å oppsøke et verksted.

PLASS: Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektroniske og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midkonsollen om du trenger en arbeidsplass å legge PC’en på ved et ladestopp, og da er det praktisk at Ariya har integrert trådløst internett.
PLASS: Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektroniske og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midkonsollen om du trenger en arbeidsplass å legge PC’en på ved et ladestopp, og da er det praktisk at Ariya har integrert trådløst internett. Foto: Martin Jansen

Les også: Slik blir Mercedes' nye elbil EQA

I det moderne dagliglivet omgir vi oss med mye teknologi og ulike digitale assistenter. Disse skal enkelt kunne integreres i Ariya på en sømløs måte, ifølge Nissan Norge. Med Amazon Alexa Auto, som en konkurrent til Android Auto og Apple CarPlay, kan du med stemmen betjene temperaturen i hjemmet ditt, på hytta eller stille spørsmål om ting du lurer på.

Du kan også via for eksempel Google Assistant eller Amazon Alexa også kommunisere med bilen hjemmefra, og blant annet forhåndsinnstille temperaturen i bilen eller legge inn reisemål til navigasjonen.

BAKSETET: Det kan se trangt ut på bildet, men bakseteplassen er god.
BAKSETET: Det kan se trangt ut på bildet, men bakseteplassen er god. Foto: Jamieson Pothecary

Kan trekke tilhenger

Ariya har ytre mål som en bil i mellomklasse-segmentet, men innvendig plass som en bil i klassen over, ifølge Nissan. Det besørges av en akselavstand på 278 cm selv om karosseriet måler 4,6 meter, som er 20 centimeter lengre enn Nissan Qashqai. Innvendig er det prioritert maksimalt med beinplass. Blant annet er komponenter til klimaanlegget flyttet fram og inn i motorrommet for å gi bedre plass i kupeen.

FØRST I NORGE: Forhåndssalget av Ariya startet i Japan 21. august. Nå, 9. september starter det i Norge - som første land i Europa.
FØRST I NORGE: Forhåndssalget av Ariya startet i Japan 21. august. Nå, 9. september starter det i Norge - som første land i Europa. Foto: Produsent

Les også: Alt du trenger å vite om Skoda Enyaq

Med forhjulstrekk er bagasjeromsvolumet på 468 liter. Elmotoren bak sørger for at versjonene med firehjulstrekk får noe mindre plass, 415 liter. I tillegg kan det ettermonteres takstativ og skiboks samtidig som bilen også blir tilgjengelig med hengerfeste. Med den minste batteripakken kan Ariya trekke 750 kilo, 1500 kilo med den store batteripakken. Du kan taklaste bilen med maks 75 kilo.

BAGASJEPLASS: Med forhjulstrekk er bagasjeplassen oppgitt til 468 liter - 415 liter dersom bilen har firehjulstrekk .
BAGASJEPLASS: Med forhjulstrekk er bagasjeplassen oppgitt til 468 liter - 415 liter dersom bilen har firehjulstrekk . Foto: Martin Jansen

Propilot

Ariya vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Systemet har også filholderfunksjon.

ProPILOT-systemet bruker veidata fra navigasjonssystemet, og kan selv regulere farten i forhold til den tillatte hastigheten samt ta hensyn til farten i skarpe svinger. Ariya er også utstyrt med e-Pedal. Det gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen

TEKNISKE DATA*

<b>LENGDE:</b> Ariya er 460 cm lang, cirka 20 cm lengre enn Qashqai.  

Motor: 1 eller 2 elmotorer

Batteri, kWt: 63 eller 87

Rekkevidde, km: 360 - 500

kW: 160-290

Hk: 218 - 395

Dreiemoment, Nm: 300-600

0-100 km/t, sek: 5,1 - 7,5

Toppfart, km/t: 160 - 200

Lengde, cm: 460

Bredde, cm: 185

Høyde, cm: 166

Akselavstand, cm: 278

Bakkeklaring, cm: 20

Vekt, kg: 1800 - 2300

Hengervekt, kg: 750-1500

Dekkdimensjon: 235/55R19 255/45R2

Bagasjevolum, liter: 415 - 468

Til Norge: Sommeren 2022

Pris, fra: 409 900 kroner

* Tallene avhenger av hvilken versjon

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2021, og sist oppdatert 09/09 2021.

Les også