Nissan Ariya
Prisene klare på Nissans nye "norgesbil"
Prisene er klare og nå starter forhåndssalget av Nissan Ariya. Bare Japan startet salget før Norge som har fått førsteprioritet i Europa.
Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil med Leaf allerede i 2010. Selv om bilen har vært en salgssuksess så har den ikke vekket de helt stor emosjonene.
Da er det annerledes med Ariya, Nissans nye elbil. Den ruver mer på veien og trykker på mange av de rette knappene når det gjelder nordmenns preferanser om bil: SUV-formet, høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk og lang rekkevidde.
Priser og firehjulstrekk
Ariya kommer med to batteripakker – 63 kW eller 87 kW. Maks rekkevidde er oppgitt til 500 kilometer (WLTP) med den største batteripakken og kun en elmotor.
Du kan velge mellom to versjoner med forhjulstrekk eller med det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. Det er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R. Ariya kan dessuten fås i en Performance-utgave med et dreiemoment på 600 Nm, og som skal gjøre 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Over 6000 personer har meldt sin interesse for Ariya, og nå er prisene klare og Nissan åpner for bestilling. Den rimeligste versjonen med forhjulstrekk, 63 kWt-batteri, 218 hestekrefter og 300 kilometer rekkevidde vil koste 409 900 kroner. Dyrest blir Performance-utgaven med 87 kWt-batteri, to elmotorer, 394 hestekrefter og 400 kilometer rekkevidde. Den koster fra 575 900 kroner.
Test: Ford Mustang Mach-E - oser av overskudd
Med firehjulstrekk får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. e-4ORCE-systemet er ifølge Nissan finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag. Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt - på forhjulene skal minimere uønskete bevegelser.
Momentfordelingen mellom hjulene foran og bak innebærer blant annet nedbremsing på hvert hjul separat, noe som skal gi meget godt veigrep i svingene, hevder Nissan.
5 VERSJONER
63 kWh – forhjulstrekk. Pris; 409 900 kroner
87 kWh – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke. Pris: 499 900 kroner.
e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og lengre rekkevidde. Pris: 529 900 kroner
e-4ORCE 87 kWh Performance. Pris: 575 900 kroner.
Ladefart
Aktiv temperaturregulering av batteriet skal kunne hurtiglades på inntil 130 kW. Det er et stykke bak tøffe konkurrenter som Kia EV6 og Ioni5 5. Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW. Da vi nylig testet den brukte vi 24 minutter fra 10 til 90 % under optimale forhold. Ifølge Nissan skal Ariya kunne lade inntil 300 km rekkevidde på 30 minutter ved optimale forhold.
Ariya som 63 kWt-utgave er utstyrt med en 7,4 kW 1-fas lader til hjemmelading, mens versjonen med 87 kWt har en 22 kW 3-fas lader til hjemmelading.
Ariya kommer med svært mye utstyr som standard. Blant de få tingene vi finner på listen over ekstrautstyr er 22 kW ombordlader til 10 000 kroner.
Les også: Tesla-en skal ha en rekkevidde på 663 kilometer
Innvendig har Nissan ryddet unna tradisjonelle knapper og brytere. Betjeningen av klimaanlegget er integrert i midtpanelet, er kun synlig når bilen er startet og gir haptisk tilbakemelding. Ved berøring vil du merke en vibrasjon i fingeren.
Ariya får også et av de største head-up-displayene i klassen, ifølge Nissan. Head up-displayet projiserer informasjon på frontruten. Ved å si ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” skal du kunne betjene funksjoner som blant annet navigasjonen med stemmestyring.
Instrumentpanelene består av to 31 centimeter brede skjermer som blant annet viser informasjon om batteri, rekkevidde og navigasjon. Ariya er også den første Nissan-modellen med trådløs oppdatering av software i bilen, uten at du trenger å oppsøke et verksted.
Les også: Slik blir Mercedes' nye elbil EQA
I det moderne dagliglivet omgir vi oss med mye teknologi og ulike digitale assistenter. Disse skal enkelt kunne integreres i Ariya på en sømløs måte, ifølge Nissan Norge. Med Amazon Alexa Auto, som en konkurrent til Android Auto og Apple CarPlay, kan du med stemmen betjene temperaturen i hjemmet ditt, på hytta eller stille spørsmål om ting du lurer på.
Du kan også via for eksempel Google Assistant eller Amazon Alexa også kommunisere med bilen hjemmefra, og blant annet forhåndsinnstille temperaturen i bilen eller legge inn reisemål til navigasjonen.
Kan trekke tilhenger
Ariya har ytre mål som en bil i mellomklasse-segmentet, men innvendig plass som en bil i klassen over, ifølge Nissan. Det besørges av en akselavstand på 278 cm selv om karosseriet måler 4,6 meter, som er 20 centimeter lengre enn Nissan Qashqai. Innvendig er det prioritert maksimalt med beinplass. Blant annet er komponenter til klimaanlegget flyttet fram og inn i motorrommet for å gi bedre plass i kupeen.
Les også: Alt du trenger å vite om Skoda Enyaq
Med forhjulstrekk er bagasjeromsvolumet på 468 liter. Elmotoren bak sørger for at versjonene med firehjulstrekk får noe mindre plass, 415 liter. I tillegg kan det ettermonteres takstativ og skiboks samtidig som bilen også blir tilgjengelig med hengerfeste. Med den minste batteripakken kan Ariya trekke 750 kilo, 1500 kilo med den store batteripakken. Du kan taklaste bilen med maks 75 kilo.
Propilot
Ariya vil inneholde de nyeste Nissan-teknologier, som blant annet en forbedret versjon av førerassistansen ProPILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved køkjøring. Systemet har også filholderfunksjon.
ProPILOT-systemet bruker veidata fra navigasjonssystemet, og kan selv regulere farten i forhold til den tillatte hastigheten samt ta hensyn til farten i skarpe svinger. Ariya er også utstyrt med e-Pedal. Det gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen
TEKNISKE DATA*
Motor: 1 eller 2 elmotorer
Batteri, kWt: 63 eller 87
Rekkevidde, km: 360 - 500
kW: 160-290
Hk: 218 - 395
Dreiemoment, Nm: 300-600
0-100 km/t, sek: 5,1 - 7,5
Toppfart, km/t: 160 - 200
Lengde, cm: 460
Bredde, cm: 185
Høyde, cm: 166
Akselavstand, cm: 278
Bakkeklaring, cm: 20
Vekt, kg: 1800 - 2300
Hengervekt, kg: 750-1500
Dekkdimensjon: 235/55R19 255/45R2
Bagasjevolum, liter: 415 - 468
Til Norge: Sommeren 2022
Pris, fra: 409 900 kroner
* Tallene avhenger av hvilken versjon
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn