Prøvekjørt: Mitsubishi L200 X Edition

En skikkelig outsider i klassen

Barske X Edition av Mitsubishi L200 selges ingen andre steder enn i Norge.

Pluss ikon
<b>X-FAKTOR:</b> L200 som X Edition blir bygget om ved ankomst til Norge.
X-FAKTOR: L200 som X Edition blir bygget om ved ankomst til Norge. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Tidlig i 2020 var det klart for sjette og nyeste generasjon av L200 i Norge.

Der forgjengeren hadde en 2,4-liters turbodiesel med 181 hk og 430 Nm, er nyeste L200 downsized til en 2,3-liters turbodiesel med 150 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Den strengere utslippsnormen Euro 6d-temp er forklaringen, ifølge selskapet.

Selv om kreftene er svekket, så oppleves nye L200 langt mer stabil og personbilaktig enn forgjengeren. Kjørekomforten på dårlig vei og landevei er tydelig forbedret fra forgjengeren.

Det spretter og rister mindre. Forbedringene skyldes primært finjustering av hjul­opphenget foran og bak.

Foran med lengre vandring og større støtdempere, bak med lengre bladfjærer enn tidligere. På motorvei merkes innimellom savnet etter mer krefter. I oppoverbakkene skifter den sekstrinns automatkassa ustanselig opp og ned.

<b>MYE UTSTYR:</b> Med en prislapp på 567 700 kroner kommer L200 X Edition med veldig mye utstyr.
MYE UTSTYR: Med en prislapp på 567 700 kroner kommer L200 X Edition med veldig mye utstyr. Foto: Martin Jansen

Det blir ganske masete. Du kan for øvrig overstyre automatkassa med girhendlene på rattet.

Åpen differensial

<b>LÅS:</b> En fordel med L200 er at den har åpen senter­differensial. Både senter- og bak­differensialen kan låses. 
LÅS: En fordel med L200 er at den har åpen senter­differensial. Både senter- og bak­differensialen kan låses.  Foto: Martin Jansen

En klar fordel med L200 er at den kan kjøres med åpen senterdifferensial. Da slipper du hakkingen som kan oppstå når alle fire hjulene ruller med samme hastighet, og det kan spare drivverk og dekk for unødvendig slitasje.

Både senter- og bakdifferensialen kan låses, noe som kan være avgjørende på vanskelig underlag.

Cockpiten er ikke veldig endre sammenlignet med forgjengeren, men er smart innredet. Den kommer med fire USB-uttak, ett HDMI-­uttak, samt ett sigarettuttak i oppbevaringsrommet mellom setene.

Skinnrattet har varme og kan høyde- og lengdejusteres. 360-graders kamera er også lett å bli glad i. Du kan aktivere frontkamera for å sjekke for eventuelle hindringer foran bilen.

<b>UVANLIG:</b> Funksjonelt førermiljø med startknappen på venstre side – akkurat som Porsche. 
UVANLIG: Funksjonelt førermiljø med startknappen på venstre side – akkurat som Porsche.  Foto: Martin Jansen
<b>SOM PORSCHE:</b> Startknapp på venstre side av rattet, akkurat som Porsche.
SOM PORSCHE: Startknapp på venstre side av rattet, akkurat som Porsche. Foto: Martin Jansen

Sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler, front­kollisjonsvarsler med bremseassistanse og varsling om kryssende trafikk bak og til sidene, er tilgjengelig.

I tillegg er tilhengerstabilisator-assistent standard.

Av bekvemmelighetshensyn skulle vi gjerne sett at cruisekontrollen hadde automatisk avstandsholder, men det mangler L200.

X-versjon

Versjonen vi prøvekjørte var en X Edition til 567 700 kroner. L200 som X Edition blir bygget om ved ankomst til Norge, og selges derfor ingen andre steder i verden.

X Edition er basert på det høyeste utstyrsnivået, InStyle+, men i tillegg har Mitsubishi puttet på masse ekstrautstyr, som Discoverer-dekk av typen «all-terrain» fra Cooper (265/65 R18), MAK Safari-felger, Antec frontbøyle, kraftig LED-skinne med en lysstråle som rekker 1035 meter, panserbeskytter, vindavviser samt foliering av alle forkrommede utvendige detaljer.

I den grad utseendet betyr noe for pickup-­kundene, så synes vi den ser råtøff ut.

Sammenlignet med forgjengeren er hengervekten uforandret. Den er fortsatt på 3100 kilo. Kanskje litt skuffende for dem som er besatt av 3500 kilo. I noen land opererer man med 3,5 tonn på L200, men det er for­beholdt 3-akslet tilhengere med seks hjul.

Mitsubishi er på papiret den svakeste pickupen på markedet. 2,3-literen har sågar færre hester enn 1,9-literen i D-Max. L200 kjennes også som den tregeste.

Kanskje det er derfor Mitsubishi ikke engang har tatt seg bryet med å oppgi akselerasjonstallet for 0–100. Men i praksis har det antagelig lite betydning, for L200 er sterk nok til de viktigste gjøre­målene.

Gunstig på pris

Sammenlignet med noen av de argeste konkurrentene kommer L200 gunstig ut når vi sjekker frapris på dobbeltkabin med automatgir. (2020-priser)

Ford Ranger 2,0 l/213 hk:  542 525 kr

Nissan Navara 2,3 l/190 hk:  536 511 kr

Toyota Hilux 2,8 l/204 hk:  524 900 kr

Mitsubishi L200 2,3 l/150 hk:  502 800 kr

Isuzu D-Max 1,9 l/164 hk:  479 900 kr

SsangYong Rexton pickup: 2,2 l/181 hk:  452 900 kr

Tekniske data

<b>TITTEL:</b> Bildetekst

Mitsubishi L200 Double Cab automat

Motor, cm³:  2268

Gir:  6-trinns automat

Effekt, hk o/min: 150/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000

Egenvekt, kg: 2035

Tilhengervekt, kg: 3100/750

Nyttelast, kg: 1075

Lengde/bredde/høyde, cm: 530/182/178

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 20,5

Standard dekkdimensjon: 265/60 R18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,97

CO₂-utslipp, g/km: 254

0–100 km/t, fabrikk, sek: Ikke oppgitt

Toppfart, km/t: 171

Lasteplan:

Lenge, cm: 152

Bredde, cm: 147

Dybde, cm: 47,5

Kroker:  6

Pris fra, kr:  502 800

Pris testbil, kr:  567 700 (X Edition)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021