Test: Isuzu D-Max Double Cab

Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv

Isuzu D-Max har vært på en omfattende "bli ny"-dag.

Pluss ikon
<b>LØFTET:</b> Fronten har fått seg et løft, bokstavelig talt. I tillegg til nytt karosseri har D-Max også fått sterkere chassis, ifølge produsenten. 
LØFTET: Fronten har fått seg et løft, bokstavelig talt. I tillegg til nytt karosseri har D-Max også fått sterkere chassis, ifølge produsenten. 
Sist oppdatert

Isuzu D-Max er blant Norges mest populære pickuper, og nå er en helt ny og tredje generasjons D-Max klar for Norge. Den har fått en helt ny design, noe som særlig er synlig foran. Dessuten er veggene på planet blitt høyere.

Men det er innvendig forskjellen er størst sammenlignet med forgjengeren. Visst har den stiv aksel med bladfjærer bak som før, men innvendig minner den mer om en moderne personbil enn en rustikk pickup. Førermiljøet er i mer europeisk stil enn tidligere. Hardplasten finnes fortsatt, men er presentert finere og har dessuten fått selskap av edlere materialer.

Høyt på midtkonsollen ligger en berøringsskjerm på ni tommer (23 centimeter bred), som er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. Under den ligger en pen rekke med knapper for betjening av klima. Instrumentpanelet er stort og tydelig, og rattet har flere hurtigtaster. Rattet kan både lengde- og høydejusteres.

<b>HØYERE:</b> Veggene på lasteplanet er blitt høyere.
HØYERE: Veggene på lasteplanet er blitt høyere.

I kombinasjon med skinntrukket førersete med 8-veis elektrisk justering, er det lett å finne en god sittestilling enten man vil sitte høyt eller lavt. At D-Max også kan fås med adaptiv cruisekontroll som automatisk holder en bestemt avstand til bilen foran, er også verdt å trekke frem.

Les også (+): Les vår test av nye Toyota Hilux, som endelig har fått motoren den fortjener

Startet med lastebiler

Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første lastebil i 1922. I 1963 startet selskapet også å produsere pickuper. Da D-Max kom til Norge for første gang i 2007 var det med en 2,5-liters dieselmotor med 163 hestekrefter. I 2017 ble 2,5-turbodieselen erstattet av en 1,9-liters turbodiesel med samme antall hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. 

I tillegg har den komfort- og sikkerhetsutstyr som LED-lys, klima med to soner, automatisk filholder, varsling for filskifte og blindsone, ryggekamera samt parkeringssensorer foran og bak. Den har i tillegg åtte airbager – inkludert midtairbag mellom setene, varsling for kryssende trafikk bak og trafikkskiltgjenkjenning.

<b>BETYDELIG LØFT:</b> Isuzu D-Max har fått et langt mer raffinert førermiljø.
BETYDELIG LØFT: Isuzu D-Max har fått et langt mer raffinert førermiljø.
<b>FORFINET:</b> Forskjellen på interiørkvaliteten sammenlignet med forgjengeren er betydelig. 
FORFINET: Forskjellen på interiørkvaliteten sammenlignet med forgjengeren er betydelig. 

Cockpiten er utstyrt med ett 12V-uttak og to USB-porter. I midtkonsollen er det gjort plass til to dype koppholdere som passer for flasker, mens kaffekoppen kan plasseres i koppholdere under ventilene på hver side av cockpiten.

Mer harmonisk

Motoren er som før en 1,9-liters turbodiesel med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Nm. Den har dermed en del mindre krefter enn de tøffeste konkurrentene (i andre land leveres D-Max med en treliters turbodiesel med 190 hk). Ford Ranger kan fås med 213 hestekrefter, mens nye Toyota Hilux kommer med en 2,8-liters turbodiesel med 204 hestekrefter.

<b>EUROPEISK STIL:</b> En pen og oversiktlig rekke med knapper for klima.
EUROPEISK STIL: En pen og oversiktlig rekke med knapper for klima.
<b>NYTT:</b> Nå fås D-Max med elektronisk sperre på bakakslingen. 
NYTT: Nå fås D-Max med elektronisk sperre på bakakslingen. 

Men etter å ha bygget over 27 millioner motorer bør Isuzu vite et og annet om dieselteknologi, og ifølge den norske importøren er motorytelsen i D-Max forbedret blant annet ved endret girutveksling. Høyt innsprøytningstrykk, elektronisk styrt VGS-turbolader og varmeisolerende belegg på stempelet, skal gi høy effekt, lavt drivstofforbruk og lite støy, hevder Isuzu Norge.

Det ser ut til å virke, for samspillet mellom motor og girkasse gjør at fremdriften fremstår som mer harmonisk enn tidligere. Det er først når man virkelig begynner å jage at drivlinjen begynner å mase. Da må den oftere gire ned enn med en større motor.

<b>FORNYET:</b> Nye baklykter og høyere vegger på planet.
FORNYET: Nye baklykter og høyere vegger på planet.

På kalde dager med temperaturer under minus 10, hører man dieselmotoren godt. Men støyisoleringen virker bedre enn hos forgjengeren, uten at vi målte med desibelmåler.

Bilen vi testet hadde ikke dieselvarmer. Den investeringen ville vi tatt.

Selve kjernen ved pickup er de praktiske egenskapene, og de er godt ivaretatt. D-Max kan fortsatt trekke tilhengere på 3,5 tonn og nyttelasten på en Double Cab er 995 kilo.

Den har selvsagt firehjulstrekk med lavserie, og nå kommer D-Max i tillegg med elektronisk differensialsperre som kan låse bakakslingen ved behov. Bakkeklaringen er på solide 24 centimeter og vadedybden er 80 cm.

Godt priset

D-Max har i perioder vært Norges mest solgte pickup, med en årlig markedsandel mellom 20 og 25 prosent – mye takket være attraktive priser. Målsettingen til importøren RSA er å bli markedsleder i pickup-segmentet igjen. Rimeligste D-Max med dobbeltkabin og automatgir, koster fra 479 900 kroner.

DOMMEN

En real arbeidshest i «no-nonsense»-stil, som nå er blitt en langt triveligere arbeidsplass.

TEKNISKE DATA

Isuzu D-Max Double Cab

Motor, cm³:  1898

Effekt, hk ved o/min:  163/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min:  360/2000

Egenvekt, kg:  2105

Tilhengervekt, kg:  3500/750

Kuletrykk, kg:  245

Nyttelast, kg:  995

Lengde/bredde/høyde, cm:  527/187/179

Lasteplan lengde, cm:  157

Lasteplan bredde, cm:  153

Lasteplan bredde mellom hjulbuene, cm:  112

Lasteplan høyde, cm:  49

Lastekroker:  4

Bakkeklaring, cm:  24

Vadedybde, cm:  80

Standard dekkdimensjon:  265/60 R 18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,92

Forbruk, målt, l/mil:  0,87 (vinterføre) 

CO₂-utslipp, g/km:  241

0–100 km/t, fabrikk, sek:  12,7

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr (manuelt gir):  459 900 (dobbeltkabin)

Pris fra, kr (automatgir):  479 900 (dobbeltkabin)

Pris, Black Edition kr:  514 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2021, og sist oppdatert 10/03 2021.

Les også