Nye elbiler fra MG
Dette har du ikke sett før
Jo, en stasjonsvogn har du nok sett før, men ikke som denne.
Stasjonsvognen var nordmenns favorittbil helt til SUV-enes inntog, og deretter avgiftsomlegging og favorisering av elbiler. Plutselig ble det varianter av sedan som gjaldt, en karosseriform som tradisjonelt solgte beskjedent.
Faktisk har det ikke vært en eneste elektrisk stasjonsvogn å oppdrive, med mindre man regner Porsche Taycan Cross Turismo som en stasjonsvogn.
Volkswagen sendte signaler om en stasjonsvogn i 2019 da de viste frem konseptet ID. Space Vizzion, men den er foreløpig ikke realisert.
Men nå kommer det en elektrisk stasjonsvogn. Ikke fra Volkswagen, men fra kinesiske MG som fra før av er på det norske markedet med elektriske MG ZS EV og plug in-hybriden MG EHS.
Les også: Test: Den første Kina-bilen - MG ZS EV
MG5 Electric er navnet på den 4,54 meter lange stasjonsvognen som offisielt lanseres sommeren 2021 og som skal være i Norge fra oktober. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 578 liter, som er på størrelse med en Ford Focus. Det kan utvides til 1456 liter ved å legge ned baksetet.
Akselavstanden er på 2,67 meter, samme som Citroën C4.
Støttelading
Litiumionbatteriet er montert mellom for- og bakakselen, og skal gi en rekkevidde på 400 kilometer (WLTP). Den elektriske motoren yter 135 kW/184 hk med dreiemoment på 280 Nm.
MG5 kan ifølge selskapet lades raskt ved en offentlig ladestasjon/hjemmelader (AC) takket være den trefasede ombordladeren på 11 kW. Batteriet skal kunne hurtiglades (DC) til 80 prosent på 30 minutter - avhengig av temperatur.
Den kommer i tillegg med et såkalt V2L-systemet («vehicle-to-load»). Denne teknologien gjør det mulig å overføre energi fra batteriet til et eksternt elektrisk system, for eksempel en elektrisk scooter, en elektrisk sykkel, en bærbar PC eller en annen elbil. MG5 Electric kan trekke opptil 500 kilo, maks kuletrykk 50 kilo, og kan utstyres med sykkelstativ og takboks.
SUV til sommeren
I tillegg til stasjonsvognen kommer også MG med en SUV som er større enn dagens ZS EV. Det dreier seg om Marvel R Electric som lanseres i Europa i mai. Med en lengde 4,67 meter er den omtrent like lang som en Mercedes GLC. Akselavstanden er 2,8 meter.
Les også: Se så kul Opel er blitt - vi har kjørt Opel Mokka-e
Som stasjonsvognen MG5 har Marvel R en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, 11 kW ombordlader, DC-hurtiglading til 80 prosent på en halv time og V2L-system. Klimaanlegg med integrert varmepumpe skal gi optimal lading selv ved lave temperaturer.
Firehjulstrekk
Marvel R har firehjulsdrift takket være tre elektriske motorer – én på forakselen og to på bakakselen. Motorene produseres til sammen 212 kW/288 hk og et maksimalt dreiemoment på 665 Nm. Den kan trekke opptil 750 kilo. Med firehjulstrekk er bagasjeromsvolumet på beskjedne 357 liter, som øker til 1396 liter ved å felle ned baksetene. Marvel R Electric blir også tilgjengelig med bakhjulsdrift med to elektriske motorer. Da får du i tillegg en frunk (bagasjeplassen under panseret) på 150 liter.
MG5 Electric
(foreløpig spesifikasjoner)
• ~400 km rekkevidde WLTP
• 578 liter bagasjeromsvolum
• Over 1400 l bagasjeromsvolum nedfelt
• Elektrisk motor på 135 kW / 280 Nm
• 3,4 s akselerasjon 0–50 km/t
• 8,3 s akselerasjon 0–100 km/t
• 11 kW AC-lader trefaset hurtiglading
• Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter
• Kan trekke opptil 500 kg
• 75 kg taklast
• MG Pilot – førerassistanse
• V2L strømforsyning for ekstern bruk
• MG5 Electric blir tilgjengelig fra oktober.
Marvel R Electric
(foreløpig spesifikasjoner)
• Tre motorer, 222 kW / 665 Nm*
• Firehjulsdrift tre motorer
• ~400 km rekkevidde WLTP
• 1,8 s akselerasjon 0–50 km/t
• 4,9 s akselerasjon 0–100 km/t
• 200 km/t topphastighet
• 11 kW AC-lader trefaset hurtiglading
• Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter
• Kan trekke opptil 750 kg
• Digitalt dashbord med 19,4” berøringsskjerm
• MG Pilot – førerassistanse
• Klimaanlegg med varmepumpe
• V2L strømforsyning for ekstern bruk