Test: VW ID.4 GTX

Nå stemmer det bedre

Det er mye pent å si om ID.4 i standardversjon. Men i den sportslige GTX-versjonen, faller brikkene langt bedre på plass. 

Pluss ikon
<b>KALLER PÅ SMILET:</b> Med 4WD og mer effekt er GTX kjøremaskinen i ID.4-familien. 
KALLER PÅ SMILET: Med 4WD og mer effekt er GTX kjøremaskinen i ID.4-familien.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Tidligere i år lot vi tvillingbilene Skoda Enyaq og VW ID.4 duellere i sine bakhjulsdrevne standardversjoner.

Les duellen her: VW ID.4 mot Skoda Enyaq

Begge er gode fornuftsbiler, men det ekstra stinget man har vent seg til i elbiler uteble.

I mellomtiden har VW ID.4 entret scenen i den firehjulsdrevne GTX-utgaven.

Da er vi i mer kjent territorium; SUV og 4WD hører sammen som topplue og votter til den norske vintersesongen.

Siden elbiler skaper 4WD med ekstra motor i stedet for en fordeling av allerede eksisterende krefter fra fossilmotoren, kommer 4WD som regel med en ytelsesøkning i elbilen.

I GTX går effekten fra 150 kW/204 hk til 220 kW/299 hk, mens det samlede dreiemomentet øker fra 310 til 460 Nm.

<b>EKSTRA:</b> Etter en periode med vel­utstyrte pakkeløsninger, er det nå pakker med ekstra­utstyr som gjelder. Disse setene er en del av «Top-Sport+» til 27 900 kroner. 
EKSTRA: Etter en periode med vel­utstyrte pakkeløsninger, er det nå pakker med ekstra­utstyr som gjelder. Disse setene er en del av «Top-Sport+» til 27 900 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

Rekkevidden holder seg

I daglig bruk legger du ikke så mye merke til det ekstra kruttet. Bilen bruker i hovedsak motoren på bakhjulene ved normal kjøring.

Lavere priser

De siste årene har det vært tilbudt spesialutstyrte introduksjonsmodeller ved lanseringing av nye elbilmodeller. Vi har vært en smule skeptiske – både til prismodellen, og til å kjøpe de første utgavene av det som for mange produsenter er en helt ny biltype. 

For ID.4s vedkommende ser vi at den mer attraktive GTX-modellen nå har starter på drøyt 450 000 kroner, mens den bakhjulsdrevne 150 kW-lanseringsmodellen 1st Max kostet snaut 500 000 kroner. 

Nå skal man ta med i betraktingen at utstyrspakken var mer omfattende i 1st Max. Til 500 000 får du likevel en grei GTX, mens 520–540 000 kroner sørger for at den blir velutstyrt. Vi lurer litt på hva 1st-kundene synes om det. 

Det er først når du skal ha ekstra effekt, eller elektronikken registrerer behov for ekstra veigrep, at frontmotoren kobler inn. Det skal sørge for at forbruk og rekkevidde holder seg innen rimelighetens grenser.

Men når alle hestene slippes ut av stallen, leverer ID.4 GTX slik du forventer av en sprek elbil.

I våre testmålinger går 0–100 km/t ned fra 8,5 til 6,3 sekunder, og 60–100 km/t gjøres unna på 3,2 mot 4,5 sekunder. Den ekstra snerten er en god sikkerhetsreserve ved forbikjøring, i tillegg kommer underholdningseffekten.

De ekstra kreftene har liten negativ effekt på forbruk og rekkevidde.

<b>VELFUNGERENDE:</b> VW har tilsynelatende fått orden på sine skjerm­baserte løsninger, vi hadde ingen problemer <br/>i testperioden. 
VELFUNGERENDE: VW har tilsynelatende fått orden på sine skjerm­baserte løsninger, vi hadde ingen problemer
i testperioden. 
Foto: Terje Bjørnsen

Riktignok er det mer behagelige elbiltemperatur når vi kjører test av GTX enn Pro-utgaven (snitt på 17 mot 11 grader) og maksimal rekkevidde i testen blir henholdsvis 430 og 410 km. I praksis betyr det at du ved vanlig kjøring vil komme omtrent like langt med GTX-versjonen.

Det lille ekstra

I den forrige testen av ID.4 og Enyaq var erfaringen at de hurtigladet jevnt og trutt, uten at farten var imponerende høy. Sannsynligvis hjulpet av noen ekstra varmegrader gjør ID.4 nå en bedre figur.

<b>STØY:</b> Store hjul er blitt vanlig på mange elbiler. Det gir også mer dekkstøy – særlig i motorveifart – enn det vi setter pris på. 
STØY: Store hjul er blitt vanlig på mange elbiler. Det gir også mer dekkstøy – særlig i motorveifart – enn det vi setter pris på.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>DUGER:</b> Stort, velutformet og lettlastet bagasjerom. 
DUGER: Stort, velutformet og lettlastet bagasjerom.  Foto: Terje Bjørnsen

Makseffekten skal være på 125 kW, og når vi lader fra 20-80% batteri­kapasitet ser vi 109 kW på det beste, mens snittet ender på drøyt 80 kW.

I dette tilfellet tar ladesekvensen 34 minutter og gir 265 km rekkevidde.

Det er kanskje å ta i når VW kaller GTX for elbilenes GTI. Det finnes bedre eksempler på det hos andre merker.

Innen VWs egen ID-­familie har man sitt på det tørre. Litt sports­ligere i utvendig optikk og innvendig utstyr sørger begge for en bedre opplevelse.

Den brer seg også til det faktiske kjøreinntrykket, der ID.4 GTX gir deg en fin kombinasjon av behagelig fjæring og direkte respons.

Her kan vi anbefale å bruke 12 000 kroner på Sport+ utstyrspakken, der du får progressiv styring og DCC adaptivt understell. Særlig sistnevnte har en betydelig effekt på egenskapene, og særlig når du velger mellom komfort- og sportsinnstilling.

DOMMEN

Ingen tvil om at GTX-modellen er vår favoritt blant ID.4-modellene. Den tilfører gode vinteregenskaper, og den lille x-faktor­en vi savner i standardutgaven. Plukker du fornuftig i utstyrslisten, får du en velutstyrt familie-SUV til en akseptabel pris.

<b>FAMILIEFORMAT:</b> SUV-preget kler ID.4 godt, særlig med 4WD. Sjenerøse mål gir sitteplass for fem personer. 
FAMILIEFORMAT: SUV-preget kler ID.4 godt, særlig med 4WD. Sjenerøse mål gir sitteplass for fem personer.  Foto: Terje Bjørnsen

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021

TEKNISKE DATA

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  220/299

Dreiemoment, Nm:  460

Egenvekt, m/fører, kg:  2211

Tilhengervekt, kg:  1200

Lengde/bredde/høyde, cm:  458/185/164

Bagasjerom, liter:  543

Standard dekkdimensjon:  F:235/50-20 B:255/45-20

Batterikapasitet, kWh:  77

Rekkevidde, WLTP km:  478

Rekkevidde i 200 km test:  430

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  1,85

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,2

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  446 400


TESTDATA

0–100 km/t, sek:  6,3

60–100 km/t, kickdown:  3,2

80–120 km/t, kickdown:  4,0

Støy 50 km/t, dBA:  62,0

Støy 80 km/t, dBA:  66,0

Støy 100 km/t, dBA:  68,0

Testforbruk, kWh/mil l/mil:  1,75

Misvisning 100 km/t:  97