Mazda er 100 år
Er dette Mazdas mest minneverdige biler?
Mazda fyller 100 år i år, og har gjennom tidene laget noen bilmodeller som virkelig har satt spor etter seg - som disse.
Mazda ble grunnlagt som korkprodusent for 100 år siden under navnet Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. Selskapets virksomhet endret seg gradvis da industrimannen Jujiro Matsudo tok kontroll over selskapet og forvandlet det først til produsent av maskinverktøy og deretter kjøretøy.
Mazda Cosmo Sport
Mazda har hundreårsjubileum i år, og en av milepælene i historien til den japanske bilprodusenten skjedde under Tokyo Motor Show i oktober 1963.
Da avduket selskapet Cosmo Sport – også kjent som 110S – som var verdens første serieproduserte bil med wankelmotor, også kjent som rotasjonsmotor, en motor som enkelt fortalt benytter en trekantet rotor i stedet for stempler for å komprimere blandingen av luft og bensin. Den ble først laget av tyske Felix Wankel, og Mazdas folk reiste til NSU for å se på dette arbeidet. De ble tydeligvis imponerte. Mazda startet utviklingen av rotasjonsmotoren i 1961, men utviklingen bød på lite annet enn problemer og tilbakeslag før gjennombruddet. Cosmo Sport ble satt i produksjon først i 1967.
Mazda 1500
Til Norge kom Mazda for første gang i 1967 i form av tre prøvebiler med høyreratt. Eneimportør var Tom Kolberg, og det som noe senere ble kjent som Kolberg Motors startet i en gammel tyskerbrakke på Etterstad i Oslo.
I introduksjonsåret 1967 ble det solgt 139 biler av modellen 1500, kalt Luce i hjemmemarkedet. Mazda er nå blitt annerledesmerket i Norge, men slik har det ikke alltid vært.
Mazda har flere ganger vært Norges mest solgte bilmerke, og var lenge blant de store folkemerkene – som i tillegg har utmerket seg med noen spesielle modeller.
Mazda 1300
Forgjengeren til 323 var kjent som Mazda 1300 i Norge, og var blant de første Mazda-modellene her til lands etter 1500. I 1972 kostet de luxe sedanversjonen, som hadde 81 hestekrefter, 24 700 kroner.
Mazda 818
«Mazda 818 har en kraftig motor som sparker fra så du merker det. Nok å ta av, ved forbikjøringer f.eks.», het det i reklamen i 1972 som ramset opp 81 hestekrefter, 155 km/t, overliggende kamaksel, dobbelt forgasser, vekselstrøms dynamo, el-oppvarmet bakrute, radialdekk og liggeseter med nakkeputer.
Mazda 323
En klassiker i Norge. Hvorfor spør du kanskje. Jo, det er fordi den var den første japanske bilen på salgstoppen i Norge, ifølge OFV i 1981.
Til topps kom den av flere grunner. Importøren Kolberg hadde bygd opp et velsmurt salgsmaskineri. Kundene fikk mer bil for pengene enn vanlig var, men ikke minst var 323 sammen med 626 et uttrykk for det nye japanske ryet: Bilen var til å stole på.
Det var ikke tilfelle for alle konkurrenter med eksempelvis engelsk og fransk opphav. Generasjonen på bildet kom til Norge rundt 1977, og 323 ble kåret til årets bil i Japan i 1980/81. Året etter gikk prisen til 626. 323 ble erstattet av Mazda3 i 2004.
Mazda 626
«Det skal ikke mye fantasi til for å se at den nye Mazda 626 blir en bestselger. Bedre bil har Mazda aldri introdusert, men så har man også satset deretter – blant annet ved å bygge en helt ny fabrikk for produksjon av denne modellen», skrev Vi Menn i 1983, samme år som nye 626 kom til Norge.
Andre generasjon 626 kom både som sedan, kombi og coupé, og prisene startet på 80 000 kroner. Sammenligninger med forgjengeren var bare å glemme, selv onm begge het 626. Mazda hadde byttet til forhjulsdrift og tverrstilt motor, utviklet nye motorer og gitt bilen et understell som vartet opp med mer dynamiske egenskaper enn forgjengeren.
Nye 626 hadde blant annet fått uavhengig oppheng også bak, supplert med krengningsstabilisator. Toppmodellen GLX Coupé kom sågar med elektronisk og helt automatisk justering av demperne.
Malurten i begeret, ifølge Vi Menns journalist, var plassforholdene i baksetet, med dårlig benplass og takhøyde. Men denne generasjonen av 626 ble som forgjengeren en kjempesuksess – ikke bare i Norge. Den ble årets bil i Japan 1982/1983, og kåret til årets importbil i USA i 1983.
Mazda 929
I 1975 ble Mazda Norges mest solgte bilmerke for første gang mye takket være modellen 929 samt 616 og 818. Bilen på bildet er 929 slik den så ut fra 1976. 929 ble produsert fra 1973, het Luce i Japan, og var en videreføring av 1500. 929 kunne fås som både coupé, sedan og stasjonsvogn, og var en staselig bil i Norge.
Mazda 323F
I 1989 viste Mazda igjen at de ikke var redde for å gå sine egne veier. Da kom F-versjonen av 323, en femdørs sportscoupé med vippelykter. Morsom å kjøre var den også, mye takket være hjulopphenget og en nydelig girkasse. Til Norge kom 323F i 1990 med en 1,8-liters motor med 106 hestekrefter, men den kunne også fås i en hvassere versjon med 131 hestekrefter. Andre generasjon av 323F kom i 1995, men da var de karakteristiske vippelyktene borte.
Mazda Savanna
Ble lansert i september 1971 med en 10A wankelmotor. Modellen var oppkalt etter verdens første dampskip og verdens første atomdrevne handelsfartøy, som begge het «Savannah». I 1972 ble den oppgradert med en kraftigere motor som satte Savanna i stand til å slå legendariske Nissan Skyline GT-R i løp. Navnet Savanna var forbeholdt hjemlandet. Den ble eksportert til andre markeder som RX-3. Erstattet av RX-7 i 1978.
Mazda RX-7
Da RX-7 kom i 1978 var vi kommet til syvende generasjon wankelmotor, plassert bak forakselen i RX-7.
Den kom på markedet i Norge allerede i 1979 og kostet 120 000 kroner, noe som var dobbelt så mye som en standard 929. Vi Menn testet den i 1980, og selv om tittelen var Kjærlighet ved første blikk, så var det ikke bare panegyrisk glede.
Kritikken gikk først og fremst på wankelmotoren: «Til tross for at de fleste hovedproblemene med motoren etter hvert er fjernet, har den fortsatt visse svakheter som vil være påtagelig negative i en ren familiebil.
For det første har wankelmotoren i seg en iboende mangel på krefter i det lavere turtallsområdet. For det andre bruker wankelmotoren fortsatt noe mer bensin enn konkurrenten med tilsvarende motorvolum». I tillegg ble problemet med den glupske appetitten på tennplugger, et problem som fulgte wankelmotoren fra fødselen, påpekt. Men at RX-7 var en lekker bil var den ingen tvil om.
Mazda RX-8
RX-7 ble etterfulgt av RX-8 som ble vist frem i 2001, men som hadde sin offisielle verdenspremiere i 2003. Til Norge kom den i 2004 med enten 192 eller 231 hestekrefter.
Prisen startet på 460 000 kroner. RX-8 var en raritet, ikke bare på grunn av de bakhengslede bakdørene, den ble også eneste og siste nybil på markedet med wankelmotor, en motor som Mazda kalte Renesis.
RX-8 fikk på sett og viset spesielt forhold til Norge fordi Mazda produserte noen svært kostbare hydrogenversjoner av RX-8 for det kortvarige, norske hydrogenprosjektet HyNor.
Mazda MX-5
Høyt elsket med fanklubber over hele verden. Da MX-5, også kjent som Miata, kom i 1989, blåste den liv i det døende roadster-segmentet.
«Her er bilen europeerne skapte, men glemte å lage», skrev Vi Menn da vi kjørte den for første gang i 1990 med en 1,6-liters motor med 115 hestekrefter. «MX-5 er frapperende festlig og sjarmerende, men samtidig solid og pålitelig», skrev vår journalist Terje Bjørnsen, som konkluderte med at, «Hvis prisen var proporsjonal med kjøregleden, ville denne bilen koste minst én million».
Men den kostet 250 000 kroner, og gjorde sportsbilen tilgjengelige for mange flere. MX-5 har vist med all tydelighet at du ikke trenger stor motor for å ha det moro på veien – selv om vi i dag foretrekker toliteren med 184 hk foran 1,5 med 132 hk.
Som vi har skrevet før, så får du uansett full pakke med sportsbilmoro uten å tøye alle grenser. Bilen følger den fine regelen om at fartsfølelse er viktigere enn mest mulig fart. Dagens MX-5 er fjerde generasjon.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2021