Mazda CX-5 Skyactive-G
Annerledesbilen
I sitt hundrede år som bilprodusent markerer Mazda seg som et annerledes bilmerke i Norge. Hadde modellen CX-5 hatt ladbar drivlinje, ville den etter alt å dømme vært blant Norges mest solgte. Men Mazda kjører sine egne veier.
Mazda CX-5 ble introdusert på det norske markedet i 2012, et marked som allerede besto av et rikt utvalg SUV-er i kompaktklassen, som VW Tiguan, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, Subaru XV, Mitsubishi ASX, MitsubiShi Outlander, Honda CR-V, søskenparet Kia Sportage og Hyundai ix35, og en ny Ford Kuga like rundt hjørnet.
Til tross for den tøffe konkurransen, markerte CX-5 seg straks langt oppe på salgsstatistikken.
I introduksjonsåret ble det registrert 1476 nye CX-5, 4387 året etter da den ble Norges fjerde mest solgte bil bak VW Golf, Toyota Auris og Nissan Leaf.
Så sent som i 2018 ble det registrert 1853 nye CX-5 i Norge.
Hemmeligheten bak suksessen har vært pris i kombinasjon med firehjulstrekk, plass, design og Mazdas renommé.
I tillegg var CX-5 blant de første SUV-ene som virkelig oppførte seg som en vanlig personbil på veien.
Masse utstyr
For 2021 har CX-5 fått en oppdatering, som blant annet inkluderer infotainmentsystemet Mazda Connect, som allerede finnes i CX30 og MX-30. Systemet har støtte for Apple CarPlay og Android Auto.
Skjermen over midtkonsollen har vokst fra åtte tommer til en høyoppløst skjerm på 10,25 tommer i widescreen-format med et raskere operativsystem.
Noen berøringsskjerm er det ikke snakk om. Den betjenes med knapper og vri- og trykkhjulet på midtkonsollen. Det er ikke spesielt fancy, men veldig brukervennlig.
I tillegg er skjermen plassert så høyt at man knapt må ta blikket fra veien. Materialkvaliteten i kupeen er høy, med myke og gode materialer og lite simpel hardplast.
Bilen vi testet var en Optimum-versjon til 555 600 kroner med masse utstyr, blant annet adaptiv cruisekontroll, 360-graders kamera, parkeringssensorer foran og bak, blindsonevarsling, varsel for kryssende trafikk ved rygging, adaptive LED front og fjernlys, ventilerte forseter og et Bose-anlegg med 10 høyttalere.
I tillegg var bilen toppet med en 100th Anniversary Edition-pakke til 32 500 kroner i anledning Mazdas hundreårs-
jubileum.
Uten turbo
Mazda sverger til sin Skyactive-teknologi med høy kompresjon og en spesiell geometri i forbrenningskammeret.
Testbilen var utstyrt med en 2,5-liters bensinmotor med 194 hestekrefter – uten turbo. Den skal forbruke 0,79 liter på mila i henhold til testmetoden WLTP. Vi havner rundt 0,8 på mila.
Motoren gir ikke den kvikke – og ofte plutselige – akselerasjonen til en turbo. I stedet får man et jevnt og seigt drag. CX-5 går stille og pent så lenge man ikke klemmer gassen i bånn.
Manuelt gir er ikke lenger tilgjengelig etter at drivlinjer med manuell girkasse har stått for én prosent av det norske CX-5 salget de siste årene. Den sekstrinns automatkassa i testbilen sjalter mykt og presist, men gir du gass kan den henge litt lenge på giret før den girer opp.
Fordelen er at motoren ikke mister moment, og CX-5 trenger litt turtall for å holde på dampen. Og det hender det jo at man vil, for dette er en bil som ikke har noe å skamme seg over dersom man ønsker å utfordre landeveien.
Understellet er fast i fisken – uten at det rammer komforten unødig, og belønningen er en kompakt-SUV som biter fra seg i svingene, kjører som en lavere bil og ligger stødig og godt på veien.
Manglende elektrifisering
Egenvekten på 1,6 tonn gjør den nærmest til en lettvekter sammenlignet med konkurrerende bilmodeller med tunge batteripakker.
Og det berører svakheten til CX-5, og Mazda-modellene for øvrig, i dagens norske marked: Mangelen på elektrifiserte modeller.
Riktignok har Mazda en elbil i porteføljen, men MX-30 er blant de særeste elbil-alternativene grunnet sitt beskjedne batteri.
Hadde det vært mulig å få CX-5 som ladbar hybrid ville den straks vært blant de heteste bilene på markedet.
I stedet må den friste tilværelsen i periferien selv om den gjør et helstøpt inntrykk.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 2488
Effekt, hk ved o/min: 194/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 258/4000
Egenvekt, kg: 1615
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 455/184/168
Akselavstand, cm: 270
Bakkeklaring, cm: 19,2
Bagasjerom, liter: 503/1620
Standard dekkdimensjon: 225/55R19
Forbruk, EU-miks l/mil: 0,79
CO₂-utslipp, g/km: 182
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,2
Toppfart, km/t: 195
Pris fra, kr: 422 600
Pris testbil, kr: 575 200
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2021