Symphony of the Seas
Et flytende Las Vegas
MS "Symphony of the Seas", verdens største cruiseskip, ble sjøsatt i april i fjor og blir det møtt med beundring og begeistring, men også med en smule irritasjon.
Symphony of the Seas, som eies av rederiet Royal Caribbean, er de ubegripelig store talls skip. Et lite knippe sammenligninger kan kanskje gi en indikasjon på de reelle dimensjonene:
- Hver av de fire baugpropellene har flere hestekrefter enn en Ferrari Formel 1-bil.
- Skipet veier mer enn 17 000 afrikanske elefanter.
- Om bord finnes syv ulike «bydeler», 22 restauranter og en «Central Park» med mer enn 20 700 planter.
- Dersom du setter skipet på hodet, rager det 362 meter opp i luften og er dermed dobbelt så høyt som The Washington Monument.
- Vannsklien «The Ultimate Abyss» er høyere enn Det hvite hus og starter 45 meter over havoverflaten.
- «Symphony of the Seas» er satt sammen av 500 000 deler – det vil si 27 ganger så mange deler som Eiffeltårnet i Paris.
- Med sine 22 restauranter, tilbyr «Sympony of the Seas» over 300 forskjellige menyer.
- Skipet har flere kunstgjenstander enn det er malerier i Louvremuseet.
Det er 2759 lugarer om bord, i mange forskjellige prisklasser, og rederiet omtaler skipet som «the family adventure of a lifetime».
Målet er å få til en kombinasjon av sol, badeferie, storbyferie og opplevelsesferie i ett. Skipet markedsføres også som «et flytende Las Vegas».
LES OGSÅ: Verdens mest avanserte konstruksjonsskip er norske Edda Freya
Bygget i Frankrike
Skipet ble bygget på Chantiers de l’Atlantique-verftet i Saint-Nazaire i Frankrike, og er ett av fire skip i den såkalte Oasis-klassen, der «Oasis of the Seas», «Allure of the Seas» og «Harmony of the Seas» er de tre andre.
Sistnevnte, levert av samme skipsverft til samme rederi så sent som i 2016, var verdens største inntil «Symphony of the Seas» tok over.
Det hadde sin første kommersielle tur lørdag 7. april 2018. Fra midten av april til oktober i 2018 gikk rekordskipet på ukescruise i Middelhavet med base i Barcelona. Etter det ble hun flyttet til Miami i Florida og vintercruise i Karibia.
Blandet mottagelse
Tidenes største cruiseskip er selvsagt også det dyreste: Antatt kontraktsverdi er på 1,35 milliarder dollar.
Det monumentale skipet imponerer mange, men disse gigantiske, flytende all inclusive-hotellene vekker også irritasjon der de legger til kai.
For turistene om bord gir i liten grad klingende mynt i kassa til det lokale næringslivet der skipet legger til kai.
En undersøkelse fra Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen, har vist at cruiseturistene bruker minst penger av alle typer turister.
Undersøkelsen fra 2015, kalt «Belly full, purse closed», var basert på turisme i Bergen, og viste at campingturistene la igjen dobbelt så mye til det lokale næringslivet som cruiseturistene.
Også skipene selv mottar blandet begeistring. De største cruiseskipene er blitt møtt med protester i Venezia, og ifølge Business Insider får skip over 55 000 tonn ikke lenger lov til å seile gjennom Venezia av frykt for slitasje på den unike byen.
Ifølge Bellona kan de store skipene bruke så mye som 30 tonn drivstoff hvert døgn når de ligger til kai, noe som tilsvarer utslippene fra 13 000 biler.
Virtuell balkong
Passasjerene på verdens største cruiseskip har derimot mye å glede seg over om bord. Der finnes alt fra minigolf, laserskytebane og enorme klatrevegger til skøytebane, basketballbane og en vannrutsjebane som går over 10 dekk. Skipet rommer naturligvis også kasino, nattklubber, kinosal, parkanlegg, surfesimulator, teaterscene og ulike showarenaer.
De lugarene som ikke har egen balkong, er utstyrt med «virtual balcony». Selvsagt har skipet eget vannverk og søppelforbrenningssystem.
Det er dyrt å booke seg inn i skipets mest eksklusive suite, men du får mye for pengene.
I et reklameskriv fremheves nyvinningen Ultimate Family Suite; en toetasjes suite med blant annet sklie mellom etasjene, privat kinoavdeling med en 85-tommers TV, gulv til tak lekevegg, 20 kvadratmeters balkong med bordtennis og stort boblebad, samt egen service/portertjeneste gjennom hele oppholdet.
Tilbudet retter seg rimeligvis til de mer velbeslåtte blant oss.
Roboter mikser drinkene
Med en fantastisk utsikt over havet, 45 meter over vannflaten, kan du gå inn i den skumle inngangen til The Ultimate Abyss, vannsklien som slynger seg fra dekk 16 til dekk 6.
Den består av to parallelle sylinderformede sklier som tar deg med på en fartsfylt reise i en hastighet på fire meter pr. sekund. Du kan også suse av gårde i skipets zipline, en opplevelse som ikke er noe for dem med høydeskrekk.
LES OGSÅ: Det dødelige kappløpet mot Mount Everest
Om bord er det en rekke bassenger i ulik størrelse, inkludert et eget badeland for barn.
Liker du å trene, er mulighetene mange. Enten på egen hånd på løpebane eller på treningsstudio sammen med andre. Du kan spille basket eller gå på skøyter på egne baner. Drive med yoga eller spinning. Skulle du ha behov for en stille stund i ditt eget selskap, kan du søke tilflukt i skipets bibliotek.
Baren Bionic er verdt et besøk. Her jobber det to bartendere, begge roboter, som mikser drinker for harde livet. Om bord finner du også «the Boardwalk» som er inspirert av en klassisk strandpromenade.
Mye av underholdningen er samlet rundt «The Entertainment Place». I hovedteateret tilbys det storslåtte show, blant annet komplette Broadway-musikaler. Om bord finnes det til og med en park, Central park, som er inspirert av New Yorks berømte grøntområde. Parken består av hele 12 000 trær og andre planter, og omringes av restauranter, kafeer og butikker.
TEKNISKE DATA: Synphony of the Seas
Lengde: 362,1 meter
Bredde: 47 meter
Vekt: 220 081 bruttotonn
Dypgang: 10 meter
Marsjfart: 22 knop
Baugpropeller: 4
Hk: Ca 7500 pr. propell
Maks antall gjester: 6680
Mannskap: 2200
Antall dekk: 18
Antall gjestedekk: 16
Antall gjesteheiser: 24
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2019, og sist oppdatert 29/05 2019.