Wisent 2 – bergings- og ingeniørpanservogn

Denne tungvekteren gjør vei i vellinga

Med sine 63,5 tonn blir panservognen Wisent 2 Forsvarets tyngste kjøretøy, og skal fylle rollen som både bergingspanservogn, ingeniørpanservogn og gjennombryterpanservogn.

<b>OKSEN:</b> Wisent 2 er Hærens nye tungvekter. 
OKSEN: Wisent 2 er Hærens nye tungvekter.  Foto: foto: Øivind Baardsen/ Forsvaret
Først publisert Sist oppdatert

Wisent 2 er et stykke tysk maskineri som skal fylle flere oppgaver, og som er basert på stridsvognen Leopard 2. De seks første vognene til Hæren er av typen «ARV NOR bergpanser», og i løpet av 2019 kommer også varianten «AEV NOR ingeniørpanser». Wisent 2 skal fungere som støtte til Hærens stridsvogner. Navnet «Wisent» er ikke helt tilfeldig. Det er nemlig navnet på den europeiske varianten av bison, som er et kjempestort oksedyr og det tyngste landdyret som lever i Europa.

<b>KRAFTIG:</b> Wisent 2 er mye sterkere og kraftigere enn den <br/>50 år gamle bergepanservognen NM217, som her får et løft <br/>av arvtageren. 
KRAFTIG: Wisent 2 er mye sterkere og kraftigere enn den
50 år gamle bergepanservognen NM217, som her får et løft
av arvtageren. 
Foto: foto: Frederik Ringnes/Forsvaret

Flere oppgaver

Wisent 2 ARV («Armoured Recovery Vehicle» – bergepanser) sin primære oppgave er å være en slags redningstjeneste og bergingsbil for Hærens pansrede kjøretøyer. Den kan slepe stridsvogner og er utstyrt med nødvendig verktøy for reparasjoner.

Wisent 2 AEV («Armoured Engineer Vehicle» – ingeniørpanser) har som hovedoppgave å sørge for å tilrettelegge for Hærens stridsvogner og personell. AEV-versjonen har utstyr for å grave, og skyve store mengder masse slik at egne stridsvogner kan omgå eller passere hindringer. Ingeniørpanservognen kan også utstyres med en mineplog som gjør at den kan støtte såkalte gjennombrytningsoperasjoner. AEV kan også brukes for å legge hindringer i veien for fiendens evne til å ta seg frem. Den kan bruke gravearmen og doserskjæret for å lage sperringer og hindringer som begrenser motstanderens mobilitet og evne til å manøvrere.

En bergingsoperasjon kan være alt fra fastkjørte vogner til krigsskadereparasjoner. Wisent 2-vognene er utstyrt med både sveise- og skjæreutstyr for å kunne foreta reparasjoner i felt. En av hovedoppgavene til bergingspanservognen er støtte til Leopard 2-stridsvognene. En Leopard 2 kan ta seg frem på de utroligste steder og kan forsere vanskelige hindringer. Men selv den kan kjøre seg fast eller ha behov for assistanse. I strid er det helt essensielt å få stridsvogner og kjøretøy operative igjen så fort som mulig.

<b>LEOPARD:</b> Wisent 2s viktigste oppgave er støtteoppgaver for stridsvognen Leopard 2 (bildet). Wisent 2 er for øvrig basert på Leopard 2.
LEOPARD: Wisent 2s viktigste oppgave er støtteoppgaver for stridsvognen Leopard 2 (bildet). Wisent 2 er for øvrig basert på Leopard 2. Foto: foto: Ole-Sverre Haugli / Forsvaret
<b>SELVFORSVAR:</b> Wisent 2 er utstyr med 12,7 mitraljøse.
SELVFORSVAR: Wisent 2 er utstyr med 12,7 mitraljøse. Foto: foto: Frederik Ringnes/Forsvaret

Erstatter NM217

Den nye bergingsvognen erstatter delvis den gamle og lettere NM217. Denne ble introdusert så langt tilbake som 1969, men vil sannsynligvis bli oppgradert for lengre levetid. De gamle vognene vil fortsatt kunne brukes på
kampvognen CV-90.

Det må to NM217 til for å berge en Leopard 2. Men med 1500 hestekrefter, forsterket belteverk, en hovedvinsj med kapasitet på 40 tonn og mulighet for å trekke 160 tonn, klarer Wisent 2 med letthet jobben alene. Den vil også være en tiltrengt kapasitet når de nye K9 Thunder-artillerivognene tas i bruk (se rammesak).

For lettere bergingsoppdrag har Wisent 2 også en hjelpevinsj med trekkraft på 2,7 tonn og 260 meter wire. Kranarmen har en løftekapasitet på 32 tonn. Tårnløft og motorbytte på en Leopard 2 stridsvogn er dermed ingen utfordring for bergingspanservognen.

TEKNISKE DATA – WISENT 2 ARV NOR

Produsent: Flensburger Fahrzeugbau Gessellschaft mbH (FFG)

Motor: Standard Leopard 2,
V 12, 48 liter MTU, 1103 kW (1500 HK)

Gir: Standard Leopard 2,
4 gir forover, 2 gir bakover, elektrohydraulisk skift,
forsterkede bremser

Max fart: Forover: 60 km/t Revers: 31 km/t
Ved slep: 40 km/t,
Ved slep i terreng: 15 km/t

Vekt: 63,5 tonn

Lengde/bredde/høyde, meter: 9,30/3,54/2,74
(uten RWS)

Gravekapasitet: 260 m³/t Gravedybde: 4,4 m
Løftekapasitet: 4 tonn

Krankapasitet: 32 tonn

Winch: 40 tonn trekkraft,
160 m wire
Hjelpevinsj: 2,7 tonn trekkraft, 250 m wire

Sekundær winch: 3 tonn trekkraft

Kabellengde: 300 m

En bergingsoperasjon i en stridssituasjon er også blitt både enklere og tryggere for mannskapet. Med et stridsbergingssystem («Combat Recovery System», CVS) bestående av et stag med påmontert kamera, kan Wisent 2 hekte seg på et havarert kjøretøy uten at mannskapet behøver å gå ut av vognen.

<b>STORMPANSER:</b> NM217-bergepanservognene vil sannsynligvis bli oppgradert. De 50 år gamle vognene vil fortsatt kunne brukes som servicevogn for stormpanservognen CV-90 (bildet).
STORMPANSER: NM217-bergepanservognene vil sannsynligvis bli oppgradert. De 50 år gamle vognene vil fortsatt kunne brukes som servicevogn for stormpanservognen CV-90 (bildet). Foto: foto: Frederik Ringnes/Forsvaret
<b>TO MÅ TIL:</b> Det må to NM217-vogner til for å berge en Leopard 2. Wisent 2 greier jobben alene. 
TO MÅ TIL: Det må to NM217-vogner til for å berge en Leopard 2. Wisent 2 greier jobben alene.  Foto: Anette Ask / Forsvaret

Modulbasert

Wisent 2 bygger på designen til Leopard 2-stridsvognene som Hæren har 40 stykker av. Den har samme type skrog, med tilsvarende beskyttelse og motorytelse. At de deler grunndesign og reservedeler, gir en enklere teknisk og økonomisk logistikk. Panservognen er i likhet med Leoparden konstruert etter et modulprinsipp, hvor hovedkomponentene kan byttes på kort tid. For eksempel kan både motor, og hydraulikkpakke byttes som enkeltstående deler.

Hæren vil i utgangspunktet operere Wisent 2 fast konfigurert som henholdsvis «ARV – Armoured Recovery Vehicle» (bergingsvogn) og «AEV – Armoured Engineer Vehicle» (ingeniørvogn). Men det modulbaserte prinsippet gjør at en vogn kan konverteres fra bergingsvogn til ingeniørvogn på få timer. I tillegg kan den utstyres med en rekke ekstrafunksjoner, slik som gripearm og hydraulisk skjærearm.

Hurtigkoblinger gir mulighet til å bytte mellom forskjellig utstyr på gravearmen manuelt, også i felten. Man kobler fra, bytter utstyr, plugger i kontakter, og fester utstyret med en automatisk klikkmekanisme.

<b>AEV:</b> Wisent 2 AEV kommer også i løpet av 2019. Den kan bruke gravearmen og doserskjæret for å lage sperringer og hindringer.
AEV: Wisent 2 AEV kommer også i løpet av 2019. Den kan bruke gravearmen og doserskjæret for å lage sperringer og hindringer. Foto: produsent
<b>MINEPLOG:</b> Wisent 2 AEV kan utstyres med mineplog.
MINEPLOG: Wisent 2 AEV kan utstyres med mineplog. Foto: Produsent

Godt beskyttet

Wisent 2 er ikke bare det tyngste kjøretøyet i Hæren, men også det best beskyttede. Vognen har passiv pansring og er klargjort for at det kan monteres ytterligere tilleggsbeskyttelse hvis det er behov for det.

Besetningen på tre personer (en vognkommandør, en vognfører og en hjelpesoldat/skytter) er dermed godt beskyttet mot sprengkraften i for eksempel miner, veibomber (Improvised Explosive Devices – IED), og RPG (Rocked Propelled Grenades).

Med kjøre- og ryggekamera reduseres faren for ulykker, og med termisk kapasitet kan man også se i mørket.

<b>K9:</b> Wisent 2 skal også fungere som støtte for den nye artillerivogna K9 Thunder (bildet) som er bestilt av Forsvaret og som skal erstatte den 50 år gamle M-109-vogna.
K9: Wisent 2 skal også fungere som støtte for den nye artillerivogna K9 Thunder (bildet) som er bestilt av Forsvaret og som skal erstatte den 50 år gamle M-109-vogna. Foto: wikimedia

K9 Thunder

Sent i 2017 bestemte Forsvarsmateriell at det nye artilleriet blir K9 Thunder fra Sør-Korea. Det skal erstatte dagens M109, som Hæren har brukt i nesten 50 år. 

– Med det nye K9-artilleriet blir
vi en moderne hær. Det er viktig både for beskyttelsen av Norge
og som NATO-medlem, uttaler 
generalmajor Odin Johannessen, 
sjefen for Hæren. 

Finland besluttet å kjøpe K9 Thunder i 2017, og finnene har allerede fått vogner (bildet) fra produsenten Hanwha Land Systems. Nå brukes den til kurs og erfaringsinnhenting før artilleriet tas i bruk sommeren 2019 i Norge. K9 Thunder har en utskyningsrekkevidde som er over 12 kilometer lengre enn forgjengeren. Artillerivogna benytter Bofors Bonus-granater som inneholder to prosjektiler, som støtes ut av granaten. Disse søker selvstendig etter stridsvogner og lignende mål.  Kilde: Forsvaret

Med 12,7 mm

Til eget forsvar er den norske versjonen utstyrt med en 12,7 mm mitraljøse montert på «Remote Weapon Station» (RWS) fra Kongsberg, og Norsk Battle Management System (BMS).

For blant annet å redusere støy, motorslitasje og drivstoff-
forbruk, leveres Wisent 2 med en «Auxiliary Power Booster». Dette er et system basert på litiumbatteri-teknologi som gir vognen en såkalt «silent watch»-kapasitet med inntil 14 timers driftstid uten å ha motorene i gang.

Til Telemark bataljon

Wisent 2 produseres av Flensburger Fahrzeugbau Gessellschaft. Kontrakten har en verdi på cirka 400 millioner kroner og inkluderer anskaffelse, drift, reservedeler, spesialverktøy og vedlikehold av vognene. Enhetene som blir utstyrt med Wisent 2, er Telemark bataljon og Panserbataljonen. Én vogn får base på Sessvollmoen.

Foruten Norge er Wisent 2 kjøpt inn av hæren i Canada, Qatar, Forente Arabiske Emirater (UAE) og Ungarn, og produsenten (FFG) er også i konkurranse om å levere til Tyskland og Danmark.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2019