Citroën C5 X

Litt sedan, litt stasjonsvogn og litt SUV

Citroën er tilbake med en stor bilmodell som ikke er flerbruksbil. 

<b>CITROËN C5 X:</b> Som elektriske ë-C4 har C5 X brukbar bakkeklaring, mye takket være relativt smale og høye 19-tommere 
CITROËN C5 X: Som elektriske ë-C4 har C5 X brukbar bakkeklaring, mye takket være relativt smale og høye 19-tommere  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Citroën gjenoppliver C5, denne gangen som en crossover, og slår fast at de er tilbake i storbilsegmentet, selv om C5 X med sine 4,8 meter er nærmere mellomklassemodellen C5 (4,78 meter) enn den siste store luksusbilen fra Citroën, 4,9 meter lange C6.

Citroën C5 X kommer fra start som ladbar hybrid. Den elektriske rekkevidden skal ved optimale forhold ligge over 50 kilometer.

Drivlinjen er den samme som blant annet finnes i Peugeot 508 og DS 7 Crossback. Det dreier seg om en 1,6-liters turbomotor med 180 hestekrefter koblet til en åttetrinns automatkasse.

En elektrisk motor med 110 hestekrefter hjelper til med både ytelser og utslippsfri kjøring. Total systemytelse er 225 hestekrefter.

<b>PLUGGER I:</b> C5 X kommer til Norge som ladbar hybrid. 
PLUGGER I: C5 X kommer til Norge som ladbar hybrid.  Foto: Produsenten

C5 X blir foreløpig ikke å få med firehjulstrekk, men det kan ikke utelukkes at den etter hvert kan komme med den samme 360-hesters drivlinjen med firehjulstrekk som kommer i DS 9.

Demperputer

Som C5 Aircross kommer C5 X med såkalte Progressive Hydraulic Cushions (PHC). Mens klassiske fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består PHC-systemet av to hydrauliske endestopper på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon.

Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser. Sammenlignet med C5 Aircross, så introduserer Citroën med C5 X en ny måte å kontrollere de hydrauliske demperputene på, noe som gir mulighet for å velge mellom tre ulike innstillinger – tilpasset ulike kjøreforhold.

SITTEKOMFORT: Citroën pleier å ha kontroll på sittekomforten.
SITTEKOMFORT: Citroën pleier å ha kontroll på sittekomforten. Foto: Produsent

Setene skal være i en klasse for seg, slik det ofte har vært med Citroën. Enten du sitter foran eller bak, har du rikelig med volum både høyde, bredde, og ikke minst med benplass, ifølge Citroën.

Romfølelsen økes ytterligere med store vindusflater og et stort glasstak som kan åpnes.

For ytterligere å øke komforten, har Citroën lagt spesielt vekt på støydemping, med akustisk laminerte vinduer både foran og bak, noe som sørger for å redusere både vei- og vindstøy maksimalt.

<b>LUKE:</b> Stor bakluke skal gjøre innlastingen grei til tross for karosseriformen.
LUKE: Stor bakluke skal gjøre innlastingen grei til tross for karosseriformen. Foto: Produsenten

C5 X har stor bakluke, og bagasjerommet tar 545 liter, 1640 liter dersom du feller ned ryggen på baksetene.

Utvidet virkelighet

<b>AR:</b> C5 X kommer 12-tommers berøringsskjerm og head up-display med AR-funksjonalitet. 
AR: C5 X kommer 12-tommers berøringsskjerm og head up-display med AR-funksjonalitet.  Foto: Produsenten

En 12-tommers berøringsskjerm introduserer for Citroëns del et nytt infotainment-system der du selv bestemmer utseende og funksjonalitet, slik du kjenner det fra nettbrett. Systemet har også stemmestyring-funksjonalitet.

C5 X kan også fås med head up-display med elementer av utvidet virkelighet - augmented reality. Mobiltelefoner lades enten trådløst eller via en av de fore USB-C-kontaktene. Speiling av telefonen din kan skje trådløst.

Det er også verdt å nevne at C5 X kommer med 360-graders kamera, sensorer som automatisk åpner og låser bilen når du nærmer deg og selvkjøring nivå 2. Det dreier seg om automatisk parkeringsassistent og adaptiv cruisekontroll med filholder.

<b>LENGDE:</b> Med sine 4,8 meter er C5 X litt lengre enn siste generasjon C5, og rundt 10 centimeter kortere enn Citroëns foreløpig siste luksusbil, C6. 
LENGDE: Med sine 4,8 meter er C5 X litt lengre enn siste generasjon C5, og rundt 10 centimeter kortere enn Citroëns foreløpig siste luksusbil, C6.  Foto: Produsenten
<b>FORGJENGER:</b> Citroën C5.
FORGJENGER: Citroën C5. Foto: Produsenten
<b>LUKSUSMODELL:</b> Citroën C6 ble introdusert i 2005 og var den første store luksusbilen fra Citroën siden XM som gikk ut av produksjon i år 2000. Den er en sjelden bil i Norge.
LUKSUSMODELL: Citroën C6 ble introdusert i 2005 og var den første store luksusbilen fra Citroën siden XM som gikk ut av produksjon i år 2000. Den er en sjelden bil i Norge. Foto: Produsenten

Citroën C5 X kommer fra start med bensinmotor eller som ladbar hybrid, og salget starter etter sommeren.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil.

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2021, og sist oppdatert 12/04 2021.

Les også