Sikorsky MH-60R Seahawk

Slik er maskinen som skal erstatte skandalehelikoptret

Norge skal ha seks stykker av den aldrende, men pålitelige arbeidshesten Sikorsky MH-60R Seahawk. 

Pluss ikon
<b>SEAHAWK:</b> De første MH-60R Seahawk vil være på plass i i Norge i 2025 dersom alt går etter planen. Helikoptrene skal ha base på Bardufoss. 
SEAHAWK: De første MH-60R Seahawk vil være på plass i i Norge i 2025 dersom alt går etter planen. Helikoptrene skal ha base på Bardufoss.  Foto: Petty Officer 3rd Class Porsha Thompson
Først publisert Sist oppdatert

Amerikanske Seahawk er helikopteret som skal løse den maritime helikoptertjenesten til Forsvaret, som fiaskohelikopteret NH90 aldri greide.

NH90 ble satt på bakken i juni i fjor, Forsvars­materiell sendte en hevings­erklæring til produsenten NHI samme måned, og helikoptrene er levert tilbake.

Les også: Skandalehelikopteret NH90 - Forsvarets store flopp

Inn kommer i stedet seks amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk-helikoptre, som er den maritime versjonen av trolig mer kjente UH-60 Black Hawk.

Les også: Black Hawk Down-piloten Michael Durant: – Jeg regnet med en pinefull død

<b>GUIDET TUR:</b> I 2017 ble daværende forsvars­minister Frank Bakke-Jensen brifet om MH-60R Sea­hawk da den ameri­kanske destroy­eren USS «Oscar Austin» var i Oslo.
GUIDET TUR: I 2017 ble daværende forsvars­minister Frank Bakke-Jensen brifet om MH-60R Sea­hawk da den ameri­kanske destroy­eren USS «Oscar Austin» var i Oslo. Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan U. Kledzik

Seahawk har imidlertid bedre rustbeskyttelse, noe kraftigere motorer, et elektrisk foldesystem for rotorene og annet landingsunderstell.

Anti-ubåt-operasjoner

<b>TIL KYSTVAKTA:</b> Anskaffelsen av Seahawk er basert på forsvarssjefens råd og har en forventet kostnadsramme rundt 12 milliarder kroner.
TIL KYSTVAKTA: Anskaffelsen av Seahawk er basert på forsvarssjefens råd og har en forventet kostnadsramme rundt 12 milliarder kroner. Foto: Petty Officer 2nd Class Danielle Baker, Petty Officer 2nd Class danielle

17 ansatte fra Maritim helikopterving reiser snart til Danmark for å få opplæring i det nye helikopteret. Danmark har hatt Seahawk i tjeneste siden 2017, og helikoptrene benyttes sammen med danskenes fire inspeksjonsskip som opererer i farvannene rundt Grønland og Færøyene.

Det dreier seg om oppgaver knyttet til overvåkning, fiskeriinspeksjon, transport, søk, redningstjeneste og suverenitetshevdelse. De norske Seahawk-helikoptrene er tiltenkt en lignende rolle og skal i første omgang brukes til Kystvakten.

<b>RADAR:</b> Den nyeste versjonen av Seahawk kan utstyres med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar, pluss utstyr til anti-ubåt-operasjoner.
RADAR: Den nyeste versjonen av Seahawk kan utstyres med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar, pluss utstyr til anti-ubåt-operasjoner. Foto: MC2 Justin Stack,Petty Officer 2nd Class Justin Stack

Seahawk-helikoptrene har en rekkevidde rundt 450 kilometer og vil trolig som de danske være utstyrt med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar som gjør helikoptrene velegnet til slike operasjoner i nordområdene.

Versjonene som kommer til Norge vil i tillegg være klargjorte for utstyr til anti-ubåt-operasjoner. De første helikoptrene er ventet til Norge i 2025.

Regnes som pålitelig

Helikoptrene som Norge har kjøpt er den nyeste versjonene av Seahawk, MH-60R og regnes som svært pålitelig. Det er 19,5 meter langt og har en topphastighet på 180 knop, rundt 334 km/t.

UNDERSTELL: Seahawk har blant annet et annet understell enn mer kjente Black Hawk.
UNDERSTELL: Seahawk har blant annet et annet understell enn mer kjente Black Hawk. Foto: Petty Officer 1st Class Ryan Riley

De første versjonene ble levert til US Navy i 2005, men forhistorien strekker seg tilbake til 1979 da UH-60 Black Hawk kom som erstatter for «Vietnam-helikoptret», Bell UH-1, i den amerikanske hæren. I 1984 kom den maritime versjonen av Black Hawk, kalt SH-60B Seahawk.

I desember i fjor kunngjorde den amerikanske hæren at de har valgt det svært avanserte tilt-­rotor-helikoptret Bell V-280 Valor som etterfølger til Black Hawk. Hawk-helikoptrene vil likevel være operative i mange år fremover.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2023