Sikorsky MH-60R Seahawk
Slik er maskinen som skal erstatte skandalehelikoptret
Norge skal ha seks stykker av den aldrende, men pålitelige arbeidshesten Sikorsky MH-60R Seahawk.
Amerikanske Seahawk er helikopteret som skal løse den maritime helikoptertjenesten til Forsvaret, som fiaskohelikopteret NH90 aldri greide.
NH90 ble satt på bakken i juni i fjor, Forsvarsmateriell sendte en hevingserklæring til produsenten NHI samme måned, og helikoptrene er levert tilbake.
Les også: Skandalehelikopteret NH90 - Forsvarets store flopp
Inn kommer i stedet seks amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk-helikoptre, som er den maritime versjonen av trolig mer kjente UH-60 Black Hawk.
Les også: Black Hawk Down-piloten Michael Durant: – Jeg regnet med en pinefull død
Seahawk har imidlertid bedre rustbeskyttelse, noe kraftigere motorer, et elektrisk foldesystem for rotorene og annet landingsunderstell.
Anti-ubåt-operasjoner
17 ansatte fra Maritim helikopterving reiser snart til Danmark for å få opplæring i det nye helikopteret. Danmark har hatt Seahawk i tjeneste siden 2017, og helikoptrene benyttes sammen med danskenes fire inspeksjonsskip som opererer i farvannene rundt Grønland og Færøyene.
Det dreier seg om oppgaver knyttet til overvåkning, fiskeriinspeksjon, transport, søk, redningstjeneste og suverenitetshevdelse. De norske Seahawk-helikoptrene er tiltenkt en lignende rolle og skal i første omgang brukes til Kystvakten.
Seahawk-helikoptrene har en rekkevidde rundt 450 kilometer og vil trolig som de danske være utstyrt med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar som gjør helikoptrene velegnet til slike operasjoner i nordområdene.
Versjonene som kommer til Norge vil i tillegg være klargjorte for utstyr til anti-ubåt-operasjoner. De første helikoptrene er ventet til Norge i 2025.
Regnes som pålitelig
Helikoptrene som Norge har kjøpt er den nyeste versjonene av Seahawk, MH-60R og regnes som svært pålitelig. Det er 19,5 meter langt og har en topphastighet på 180 knop, rundt 334 km/t.
De første versjonene ble levert til US Navy i 2005, men forhistorien strekker seg tilbake til 1979 da UH-60 Black Hawk kom som erstatter for «Vietnam-helikoptret», Bell UH-1, i den amerikanske hæren. I 1984 kom den maritime versjonen av Black Hawk, kalt SH-60B Seahawk.
I desember i fjor kunngjorde den amerikanske hæren at de har valgt det svært avanserte tilt-rotor-helikoptret Bell V-280 Valor som etterfølger til Black Hawk. Hawk-helikoptrene vil likevel være operative i mange år fremover.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2023