Sikorsky MH-60R Seahawk

Slik er maskinen som skal erstatte skandalehelikoptret

Norge skal ha seks stykker av den aldrende, men pålitelige arbeidshesten Sikorsky MH-60R Seahawk. 

Pluss ikon
<b>SEAHAWK:</b> De første MH-60R Seahawk vil være på plass i i Norge i 2025 dersom alt går etter planen. Helikoptrene skal ha base på Bardufoss. 
SEAHAWK: De første MH-60R Seahawk vil være på plass i i Norge i 2025 dersom alt går etter planen. Helikoptrene skal ha base på Bardufoss.  Foto: Petty Officer 3rd Class Porsha Thompson
Sist oppdatert

Amerikanske Seahawk er helikopteret som skal løse den maritime helikoptertjenesten til Forsvaret, som fiaskohelikopteret NH90 aldri greide.

NH90 ble satt på bakken i juni i fjor, Forsvars­materiell sendte en hevings­erklæring til produsenten NHI samme måned, og helikoptrene er levert tilbake.

Les også: Skandalehelikopteret NH90 - Forsvarets store flopp

Inn kommer i stedet seks amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk-helikoptre, som er den maritime versjonen av trolig mer kjente UH-60 Black Hawk.

Les også: Black Hawk Down-piloten Michael Durant: – Jeg regnet med en pinefull død

<b>GUIDET TUR:</b> I 2017 ble daværende forsvars­minister Frank Bakke-Jensen brifet om MH-60R Sea­hawk da den ameri­kanske destroy­eren USS «Oscar Austin» var i Oslo.
GUIDET TUR: I 2017 ble daværende forsvars­minister Frank Bakke-Jensen brifet om MH-60R Sea­hawk da den ameri­kanske destroy­eren USS «Oscar Austin» var i Oslo. Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan U. Kledzik

Seahawk har imidlertid bedre rustbeskyttelse, noe kraftigere motorer, et elektrisk foldesystem for rotorene og annet landingsunderstell.

Anti-ubåt-operasjoner

<b>TIL KYSTVAKTA:</b> Anskaffelsen av Seahawk er basert på forsvarssjefens råd og har en forventet kostnadsramme rundt 12 milliarder kroner.
TIL KYSTVAKTA: Anskaffelsen av Seahawk er basert på forsvarssjefens råd og har en forventet kostnadsramme rundt 12 milliarder kroner. Foto: Petty Officer 2nd Class Danielle Baker, Petty Officer 2nd Class danielle

17 ansatte fra Maritim helikopterving reiser snart til Danmark for å få opplæring i det nye helikopteret. Danmark har hatt Seahawk i tjeneste siden 2017, og helikoptrene benyttes sammen med danskenes fire inspeksjonsskip som opererer i farvannene rundt Grønland og Færøyene.

Det dreier seg om oppgaver knyttet til overvåkning, fiskeriinspeksjon, transport, søk, redningstjeneste og suverenitetshevdelse. De norske Seahawk-helikoptrene er tiltenkt en lignende rolle og skal i første omgang brukes til Kystvakten.

<b>RADAR:</b> Den nyeste versjonen av Seahawk kan utstyres med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar, pluss utstyr til anti-ubåt-operasjoner.
RADAR: Den nyeste versjonen av Seahawk kan utstyres med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar, pluss utstyr til anti-ubåt-operasjoner. Foto: MC2 Justin Stack,Petty Officer 2nd Class Justin Stack

Seahawk-helikoptrene har en rekkevidde rundt 450 kilometer og vil trolig som de danske være utstyrt med en svært avansert sensorpakke med langtrekkende radar som gjør helikoptrene velegnet til slike operasjoner i nordområdene.

Versjonene som kommer til Norge vil i tillegg være klargjorte for utstyr til anti-ubåt-operasjoner. De første helikoptrene er ventet til Norge i 2025.

Regnes som pålitelig

Helikoptrene som Norge har kjøpt er den nyeste versjonene av Seahawk, MH-60R og regnes som svært pålitelig. Det er 19,5 meter langt og har en topphastighet på 180 knop, rundt 334 km/t.

UNDERSTELL: Seahawk har blant annet et annet understell enn mer kjente Black Hawk.
UNDERSTELL: Seahawk har blant annet et annet understell enn mer kjente Black Hawk. Foto: Petty Officer 1st Class Ryan Riley

De første versjonene ble levert til US Navy i 2005, men forhistorien strekker seg tilbake til 1979 da UH-60 Black Hawk kom som erstatter for «Vietnam-helikoptret», Bell UH-1, i den amerikanske hæren. I 1984 kom den maritime versjonen av Black Hawk, kalt SH-60B Seahawk.

I desember i fjor kunngjorde den amerikanske hæren at de har valgt det svært avanserte tilt-­rotor-helikoptret Bell V-280 Valor som etterfølger til Black Hawk. Hawk-helikoptrene vil likevel være operative i mange år fremover.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2023

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2023, og sist oppdatert 24/03 2023.

Les også