For lang for ny forskrift
Brottsjø for politiets svenske superbåt
De nye politibåtene skulle øke politiets tilstedeværelse og kapasitet til sjøs, men er i stedet blitt liggende til kais med tekniske problemer. I tillegg tilfredsstiller de ikke kravene i ny forskrift. En fagforeningsleder i Politiets Fellesforbund omtaler båten som en fadese.
Våren 2023 ble Vi Menn med ut på tur med den nye politibåten til Agder politidistrikt, en Marell M12 Patrol. Agder var blant de første som fikk den nye politibåten, som inngikk i en leveranse med en kostnadsramme på 70 millioner kroner.
Les også: Nå kan ikke bølgene lenger stoppe politiet
I første omgang ble det levert fem nye politibåter fra høsten 2022 til våren 2023, med opsjon på ytterligere fire båter frem til 2026.
Det dreier seg om et skikkelig råskinn av en båt som i tillegg til patrulje- og kontrollvirksomhet, er tilpasset transport, søk- og redningsoppdrag. Fremdriften besørges av to Mercury V12 utenbordsmotorene på til sammen 1200 hester.
– Med denne båten har vi mye større mulighet til å løse oppdragene i vårt område. Det strekker seg fra Søgne i øst til Flekkefjord i vest, og inkluderer da to svært tøffe havområder. Både farvannet utenfor Lindesnes og rundt Lista er kjent, ikke bare for krevende værforhold, men også for sine vanskelige bølgeforhold. Da er det svært velkomment at vi har fått en arbeidsplass av dette kaliberet, sa politioverbetjent Magnus von Porat Fiane til Vi Menn.
Støtte på problemer
Men Agder politidistrikt har siden erfart store problemer med båten, i likhet med flere andre politidistrikt. Det har blant annet dreiet seg om problemer med strømforsyning og elektronikk.
– Vi har hatt en del utfordringer med vannlekkasjer fra taket, noen knapper funker ikke, batteriproblemer og et lekk toalett, uttalte båtfører Stian Christensen ved Agder politidistrikt til Politiforum i august 2023.
– Det er som dere beskriver enkelte utfordringer med båten, men politiets fellestjenester jobber for å få løst disse, og målet er at båten er klar til tjeneste for sommeren 2024, sier Bård Austad, leder for Felles enhet for operative tjenester i Agder politidistrikt, og henviser oss til Politiets Fellestjenester.
Tør ikke bruke
– Ved flere av de nye politibåtene av typen Marell M12 har det oppstått tekniske feil etter at de ble levert til politiet. Feilene er av ulik alvorlighetsgrad. Det har blant annet vært registrert vannlekkasje, feil på blålysstyring og motorfeil. De fleste feilene er blitt håndtert fortløpende av leverandør i henhold til rutiner for oppfølging av feil og mangler. Det er få feil som gjenstår, og det gjøres tiltak for disse nå, sier Truls Nygaard Djupvik, seksjonsleder for transportmidler i Politiets fellestjenester.
Sjøtjenesten i Oslo har ikke fått brukt båten så mye som håpet. Leder for sjøtjenesten, Eva Brekke, uttaler til Politiforum at de ikke har våget å bruke båten uten selskap av andre politibåter.
I tillegg er båten for varm om sommeren og for kald om vinteren med dugg og fukt i førerhuset. Oslopolitiets båt er nå sendt til et testsenter i Gøteborg med spesialkompetanse på feilsøking av denne type båter. Ifølge PFT vil de gjøre en samlet vurdering av båten.
Vest politidistrikts versjon har ligget uvirksom til kai i åtte måneder, ifølge TV2, blant annet på grunn av lekkasjer i taket og feil med det elektroniske anlegget. Langt mer alvorlig er det at det er gjort målinger som indikerte bensindamp inne i kahytten til politibåten til Vest politidistrikt.
Politidirektoratet og Politiets fellestjenester oppgir at de ser alvorlig på dette og har blant annet leid inn yrkeshygieniker for å gjennomføre målinger for å sikre at det er forsvarlig å jobbe i båtene over tid.
Heller ikke motorene fra Mercury har vært uten problemer.
– Dette er i ferd med å bli en fadese, sier fagforeningsleder Martin Kjelby i Politiets Fellesforbund vest til tv2.no.
Trøbbel med endret forskrift
Det er imidlertid ikke bare tekniske problemer som har heftet ved den nye politibåten. De er heller ikke i henhold til forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger som ble revidert i 2022. Der stilles det spesielle krav til båter over 12 meter, som den 13,8 meter lange politibåten ikke oppfyller. Forskriften kom etter at båtene var bestilt, men har tilbakevirkende kraft.
– Det har vært en utfordring at det i etterkant av båtanskaffelsen, og etter at bygging av båtene var i gang, ble besluttet endringer i Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger – fra å gjelde båter over 15 meter, til å også gjelde båter over 12 meter. Endringene berører altså alle politiets båter over 12 meter, ikke bare patruljebåten Marell M12, uttaler Truls Nygaard Djupvik.
Patruljebåten er ikke for lang til å oppfylle kravene i seg selv, men båtens lengde gjør at det nå stilles nye krav til systemer og konstruksjon. Ifølge PFT er Marell i gang med å gjøre endringer på de berørte båtene slik at de skal oppfylle de nye forskriftskravene.
Dette innebærer blant annet å bytte fra sotede til klare glass i vinduene, bytte til en annen klasse AIS-system (automatisk identifikasjonssystem), og installere hydrostatiske utløsere på redningsflåtene.
Ikke rigget for omfanget
Marell-gründer Patrik Söderholm har omtalt Marell M12 for «en av de beste høyfartsbåtene vi har bygget». Det svenske verftet er kjent for svært sjødyktige, stive og stabile aluminiumsskrog. V-bunn på 21 grader og et baugparti konstruert spesielt for behagelig gange i røff sjø bidrar til det. Dessuten har båten kraftige rammekonstruksjoner for å gi den nødvendige strukturelle soliditeten.
Marell har imidlertid aldri levert så store volum som kontrakten med PFT. Den svenske produsenten har levert til offentlige etater før, blant annet svensk politi, men kun enkeltstående produkter og ikke i samme omgang som til politiets sjøtjeneste i Norge.
PFT mener Marell ikke var rigget for å leverer millionkontrakt. Det kommer frem i en rapport etter at kontrakten var evaluert. «Vår erfaring i kontraktsperioden så langt er at det har vært sen behandling av avvik. Dette skyldes iflg Marell kapasitetsutfordringer ved at de ikke var godt nok rigget for den store kontrakten og at de har hatt «voksesmerter» internt i bedriften.» skriver PFT i rapporten, som Politiforum har gjengitt deler av.
Til Politiforum skriver Söderholm at de har oppfylt de kravene i anskaffelsesavtalen, men vedgår at de tok på seg en stor utfordring da de skrev kontrakt med PFT.
Tekniske data Marell M12
Patrol
Lengde uten/med
motorer, m: 11,7/13,8
Bredde, m: 3,55
Dypgang, m: 0,9
Skrogvinkel, grader: 21
Vekt uten/med last, kg: 6500/8500
Nyttelast, kg: 2000
Maks personer: 12
Pris: Ca. syv millioner kroner
– Som i alle store prosjekt finnes det utfordringer som håndteres løpende, uttaler Söderholm.
Marell oppgir pandemi, krigen i Ukraina og høyt arbeidstrykk på underleverandørene som noe av forklaringen på problemene, som forsinkede leveringer.
På spørsmål om båtene vil bli operative for sjøtjeneste i sommer, får Vi Menn følgende svar fra PFT:
– Politidirektoratet og Politiets fellestjenester jobber sammen med leverandøren og Sjøfartsdirektoratet for at alle patruljebåtene av typen Marell M12 skal bli operative på sjøen raskest mulig og samtidig oppfylle de nye kravene. Første båt ferdigstilles i disse dager og vil være på sjøen i løpet av kort tid.
Fagansvarlig for Vest politidistrikts sjøtjeneste, seksjonsleder Dag Olav Sætre, er ikke like optimistisk. Ifølge tv2.no har han ingen tro på at båten til Vest politidistrikt vil bli klar til sommersesongen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2024