For lang for ny forskrift

Brottsjø for politiets svenske ­superbåt

De nye politibåtene skulle øke politiets tilstedeværelse og kapasitet til sjøs, men er i stedet blitt liggende til kais med tekniske problemer. I tillegg tilfredsstiller de ikke kravene i ny forskrift. En fagforenings­leder i Politiets Fellesforbund omtaler båten som en fadese. 

<b>IKKE HELT SUPER:</b> De nye politibåten fra svenske Marell er heftet med problemer. Etter å ha evaluert kontrakten skriver Politiets fellestjenester i en rapport at leverandøren ikke var rigget for oppdragets omfang. 
IKKE HELT SUPER: De nye politibåten fra svenske Marell er heftet med problemer. Etter å ha evaluert kontrakten skriver Politiets fellestjenester i en rapport at leverandøren ikke var rigget for oppdragets omfang.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Våren 2023 ble Vi Menn med ut på tur med den nye politibåten til Agder politidistrikt, en Marell M12 Patrol. Agder var blant de første som fikk den nye politibåten, som inngikk i en ­leveranse med en kostnadsramme på 70 millioner kroner.

Les også: Nå kan ikke bølgene lenger stoppe politiet

I første omgang ble det ­levert fem nye politibåter fra høsten 2022 til ­våren 2023, med opsjon på ytterligere fire båter frem til 2026.

Det dreier seg om et skikkelig råskinn av en båt som i tillegg til patrulje- og kontrollvirksomhet, er tilpasset transport, søk- og ­rednings­oppdrag. Fremdriften besørges av to Mercury V12 utenbordsmotorene på til sammen 1200 hester.

– Med denne båten har vi mye større mulighet til å løse oppdragene i vårt område. Det strekker seg fra Søgne i øst til Flekkefjord i vest, og inkluderer da to svært tøffe havområder. Både farvannet utenfor Lindesnes og rundt Lista er kjent, ikke bare for krevende værforhold, men også for sine vanskelige bølgeforhold. Da er det svært velkomment at vi har fått en arbeidsplass av dette kaliberet, sa politioverbetjent Magnus von Porat Fiane til Vi Menn.

<b>TRENING:</b> Magnus von Porat Fiane (til venstre) og Børge Tronstad ved Agder politidistrikt var svært fornøyd med den nye politibåten da Vi Menn var med på tur på vårparten i fjor. Siden har de opplevd flere problemer med Marell-båten. 
TRENING: Magnus von Porat Fiane (til venstre) og Børge Tronstad ved Agder politidistrikt var svært fornøyd med den nye politibåten da Vi Menn var med på tur på vårparten i fjor. Siden har de opplevd flere problemer med Marell-båten.  Foto: Terje Bjørnsen

Støtte på problemer

Men Agder politidistrikt har siden erfart store problemer med båten, i likhet med flere andre politidistrikt. Det har blant annet dreiet seg om problemer med strømforsyning og elektronikk.

– Vi har hatt en del utfordringer med vannlekkasjer fra taket, noen knapper funker ikke, batteriproblemer og et lekk toalett, uttalte båtfører Stian Christensen ved Agder politidistrikt til Politiforum i august 2023.

– Det er som dere beskriver enkelte utfordringer med båten, men politiets fellestjenester jobber for å få løst disse, og målet er at båten er klar til tjeneste for sommeren 2024, sier Bård Austad, leder for Felles enhet for operative tjenester i Agder politidistrikt, og henviser oss til Politiets Fellestjenester.

Tør ikke bruke

– Ved flere av de nye politibåtene av typen Marell M12 har det oppstått tekniske feil etter at de ble levert til politiet. Feilene er av ulik alvorlighetsgrad. Det har blant annet vært registrert vannlekkasje, feil på blålysstyring og motorfeil. De fleste feilene er blitt håndtert fortløpende av leverandør i henhold til rutiner for oppfølging av feil og mangler. Det er få feil som gjenstår, og det gjøres tiltak for disse nå, sier Truls Nygaard Djupvik, seksjonsleder for transportmidler i Politiets fellestjenester.

<b>MÅ HA SELSKAP:</b> Leder for oslopolitiets sjøtjeneste, Eva Brekke, forteller at de ikke har våget å bruke Marell-båten uten selskap av andre politibåter, som M12 Recon-RIB-en fra Goldfish (bildet). Oslopolitiets Marell er sendt tilbake til Sverige for feilsøking.  
MÅ HA SELSKAP: Leder for oslopolitiets sjøtjeneste, Eva Brekke, forteller at de ikke har våget å bruke Marell-båten uten selskap av andre politibåter, som M12 Recon-RIB-en fra Goldfish (bildet). Oslopolitiets Marell er sendt tilbake til Sverige for feilsøking.   Foto: Øivind Jakobsen

Sjøtjenesten i Oslo har ikke fått brukt båten så mye som håpet. Leder for sjøtjenesten, Eva Brekke, uttaler til Politiforum at de ikke har våget å bruke båten uten selskap av andre politibåter.

I tillegg er båten for varm om sommeren og for kald om vinteren med dugg og fukt i førerhuset. Oslopolitiets båt er nå sendt til et testsenter i Gøteborg med spesialkompetanse på feilsøking av denne type båter. Ifølge PFT vil de gjøre en samlet vurdering av båten.

Vest politidistrikts versjon har ligget uvirksom til kai i åtte måneder, ifølge TV2, blant annet på grunn av lekkasjer i taket og feil med det elektroniske anlegget. Langt mer alvorlig er det at det er gjort målinger som indikerte bensindamp inne i kahytten til politibåten til Vest politidistrikt.

Politidirektoratet og Politiets fellestjenester oppgir at de ser alvorlig på dette og har blant annet leid inn yrkeshygieniker for å gjennomføre målinger for å sikre at det er forsvarlig å jobbe i båtene over tid.

Heller ikke motorene fra Mercury har vært uten problemer.

– Dette er i ferd med å bli en fadese, sier fagforeningsleder Martin Kjelby i Politiets Felles­forbund vest til tv2.no.

Trøbbel med endret forskrift

Det er imidlertid ikke bare tekniske problemer som har heftet ved den nye politibåten. De er heller ikke i henhold til forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger som ble revidert i 2022. Der stilles det spesielle krav til båter over 12 meter, som den 13,8 meter lange politibåten ikke oppfyller. Forskriften kom etter at båtene var bestilt, men har tilbakevirkende kraft.

<b>BERØRT:</b> Forskriftsendringene berører alle politiets båter, også de 12,5 meter lange M12-båtene fra norske Goldfish og Oslo <br/>politidistrikts 15 meter lange «Vekteren», levert av Båtservice Mandal i 2014.
BERØRT: Forskriftsendringene berører alle politiets båter, også de 12,5 meter lange M12-båtene fra norske Goldfish og Oslo 
politidistrikts 15 meter lange «Vekteren», levert av Båtservice Mandal i 2014.
Foto: Håkon Bonafede

– Det har vært en utfordring at det i etterkant av båtanskaffelsen, og etter at bygging av båtene var i gang, ble besluttet endringer i Forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger – fra å gjelde båter over 15 meter, til å også gjelde båter over 12 meter. Endringene berører altså alle politiets båter over 12 meter, ikke bare patruljebåten Marell M12, uttaler Truls Nygaard Djupvik.

Patruljebåten er ikke for lang til å oppfylle kravene i seg selv, men båtens lengde gjør at det nå stilles nye krav til systemer og konstruksjon. Ifølge PFT er Marell i gang med å gjøre endringer på de berørte båtene slik at de skal oppfylle de nye forskriftskravene.

Dette innebærer blant annet å bytte fra sotede til klare glass i vinduene, bytte til en annen klasse AIS-system (automatisk identifikasjonssystem), og installere hydrostatiske utløsere på redningsflåtene.

<b>MANØVRERBAR:</b> Marell M12 er en svært sjødyktig båt. Skrog­utforming og de tekniske løsningene på motorene gjør båten svært manøvrerbar. 
MANØVRERBAR: Marell M12 er en svært sjødyktig båt. Skrog­utforming og de tekniske løsningene på motorene gjør båten svært manøvrerbar.  Foto: Terje Bjørnsen

Ikke rigget for omfanget

Marell-gründer Patrik Söderholm har omtalt Marell M12 for «en av de beste høyfartsbåtene vi har bygget». Det svenske verftet er kjent for svært sjødyktige, stive og stabile aluminiumsskrog. V-bunn på 21 grader og et baugparti konstruert spesielt for behagelig gange i røff sjø bidrar til det. Dessuten har båten kraftige rammekonstruksjoner for å gi den nødvendige strukturelle solid­iteten.

Marell har imidlertid aldri levert så store volum som kontrakten med PFT. Den svenske produsenten har levert til offentlige etater før, blant annet svensk politi, men kun enkeltstående produkter og ikke i samme omgang som til politiets sjøtjeneste i Norge.

<b>RASK:</b> De to V12-motorene på til sammen 1200 hester sørger for rask marsjfart, også når været blir dårligere. 
RASK: De to V12-motorene på til sammen 1200 hester sørger for rask marsjfart, også når været blir dårligere.  Foto: Terje Bjørnsen

PFT mener Marell ikke var rigget for å leverer millionkontrakt. Det kommer frem i en rapport etter at kontrakten var evaluert. «Vår erfaring i kontraktsperioden så langt er at det har vært sen behandling av avvik. Dette skyldes iflg Marell kapasitetsutfordringer ved at de ikke var godt nok rigget for den store kontrakten og at de har hatt «voksesmerter» internt i bedriften.» skriver PFT i rapporten, som Politiforum har gjengitt deler av.

Til Politiforum skriver Söderholm at de har oppfylt de kravene i anskaffelsesavtalen, men vedgår at de tok på seg en stor utfordring da de skrev kontrakt med PFT.

Tekniske data Marell M12
Patrol

Lengde uten/med
motorer, m: 11,7/13,8

Bredde, m: 3,55

Dypgang, m: 0,9

Skrogvinkel, grader: 21

Vekt uten/med last, kg: 6500/8500

Nyttelast, kg: 2000

Maks personer: 12

Pris: Ca. syv millioner kroner

– Som i alle store prosjekt finnes det utfordringer som håndteres løpende, uttaler Söderholm.

Marell oppgir pandemi, krigen i Ukraina og høyt arbeidstrykk på underleverandørene som noe av forklaringen på problemene, som forsinkede leveringer.

På spørsmål om båtene vil bli operative for sjøtjeneste i sommer, får Vi Menn følgende svar fra PFT:

– Politidirektoratet og Politiets fellestjenester jobber sammen med leverandøren og Sjøfartsdirektoratet for at alle patruljebåtene av typen Marell M12 skal bli operative på sjøen raskest mulig og samtidig oppfylle de nye kravene. Første båt ferdigstilles i disse dager og vil være på sjøen i løpet av kort tid.

Fagansvarlig for Vest politidistrikts sjøtjeneste, seksjonsleder Dag Olav Sætre, er ikke like optimistisk. Ifølge tv2.no har han ingen tro på at båten til Vest politidistrikt vil bli klar til sommer­sesongen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2024