Isle of Man

På skinner i vikingenes spor

I 400 år levde vikinger fra Norge på Man. I dag forbindes den grønne perlen i Irskesjøen først og fremst med haleløse katter, lave skatter og verdens farligste motorsport. Men den tidligere norske øya mellom England og Irland har flere kort i ermet. Og flere av dem går på skinner.

Pluss ikon
<b>VERDENS ELDSTE:</b> På Isle of Man kan du ta verdens eldste trikk opp til mektige Snaefell (i bakgrunnen). Herfra sier ordtaket at du kan skue syv kongeriker.
VERDENS ELDSTE: På Isle of Man kan du ta verdens eldste trikk opp til mektige Snaefell (i bakgrunnen). Herfra sier ordtaket at du kan skue syv kongeriker. Foto: Visit Isle of Man
Publisert

Spenning og forventning ligger i luften og blander seg med duften av damp og kull. Et gammelt lokomotiv tøffer inn på perrongen. I 150 år har det trofast dampet seg fram langs vestsiden av Isle of Man og blitt en viktig del av øyas DNA.

Konduktøren sjekker billetten, smiler og slår av en prat. At vi er fra Norge begeistrer.

– Mange av stedsnavnene her på Man har norsk opprinnelse. Steder som Snaefell, Laxey og Tynwald, for eksempel, forteller han, før bilder knipses og minner konverteres til piksler. Lite skinner vel mer enn et damplokomotiv som nettopp har fått messingen pusset.

Vi åpner en av sidedørene og finner oss til rette i egen kupe. Så gjøres vann og ild om til hestekrefter, og et høyt ul forteller at vi er på vei.

Tidligere norsk

Det var tidlig på 800-tallet at norske vikinger gjorde landhogg på Isle of Man. Først for å plyndre, deretter for å bo. De kom i et så stort antall at øya etter hvert ble norsk territorium, i om lag 300 år, frem til 1266.

Senere kom de britiske charterturistene, i horder med ferge fra fastlandet. Det førte til en real boom i velstand og vekst rundt forrige århundreskifte, i tiden før masseturismen til Sør-Europa tok av.

<b>FRODIG:</b> Man er overraskende frodig. Er du heldig med været, er det lett å forestille seg Karibia og øyer sør i Europa.
FRODIG: Man er overraskende frodig. Er du heldig med været, er det lett å forestille seg Karibia og øyer sør i Europa. Foto: Visit Isle of Man

Hovedstaden Douglas er det naturlige kraftsenteret for mye av det som foregår på Isle of Man. Her finnes kulturelle begivenheter og shoppingmuligheter.

Her er respektable Manx Museum – hvor du kan lære mer om vikingenes tid på øya, her ligger fergeterminalen som en navlestreng til fastlandet, og langs den trivelige marinaen finnes flere gode restauranter og spisesteder.

Det er også i Douglas at øystatens parlament, Tynwald, holder til. Parlamentet er over tusen år gammelt og går for å være verdens eldste. At navnet stammer fra norske «Tingvoll» overrasker vel ingen.

Alt innen rekkevidde

Langs den storslåtte promenaden i Douglas kjører det som trolig er verdens eneste hestesporvei. Det er med på å sette sitt preg på byen og er naturlig nok et yndet fotomotiv, med sine halvåpne vogner og spesialtrente hester.

<b>DROSJE:</b> Hestetrikken setter sitt preg på promenaden i Douglas. Traseen er 2,5 kilometer hver vei.
DROSJE: Hestetrikken setter sitt preg på promenaden i Douglas. Traseen er 2,5 kilometer hver vei. Foto: Sverre Bjørstad Graff

Farten er ikke akkurat forrykende. Men så er da også tempoet på Man avslappet. Det er ingen vits å skynde seg, det meste er uansett under en time unna.

Både sjarmerende Castletown med sin imponerende middelalderborg Castle Rushen, 621 meter høye Snaefell, småbyen Peel hvor vikingene en gang gikk i land, den idylliske landsbyen Cregneash, samt Port Erin på sørspissen, med sin vakre strand og deilige Manx-iskrem. Her ligger også øyas jernbanemuseum.

Tourist Trophy (TT)

Isle of Man er god på saktegående lykke og dampende nostalgi. Raskere går det i mai og juni, under det berømte motorsykkelløpet TT. Løpet hevdes å være det farligste du kan gjøre på to hjul, og i gjennomsnitt tar det to, tre liv årlig.

Les også: De kunne like gjerne vært kalt dødens festival, landeveisløpene på Isle of Man. Nesten hvert år dør en eller flere av deltagerne. Slik har det vært i snart 120 år.

Dødsulykkene har nesten blitt et varemerke, og skyldes i stor grad at løpet går på vanlige veier og gjennom landsbyer. Det innebærer mengder av hus, steingjerder og lyktestolper langs traseen. Hasardiøst, særlig når man fyker forbi i 300 kilometer i timen.

<b>RISIKOSPORT:</b> Isle of Man TT er et av verdens mest berømte landeveisrace for motorsykler. Øya har også mange museer og butikker relatert til sporten.
RISIKOSPORT: Isle of Man TT er et av verdens mest berømte landeveisrace for motorsykler. Øya har også mange museer og butikker relatert til sporten. Foto: TT Races Media Office

Dødsrittet er likevel blant verdens mest populære sportsarrangementer og en viktig inntektskilde for Man. Opp mot 45.000 publikummere trekkes til øya de to ukene TT-arrangementet varer.

Veterantog

Det blir aldri særlig varmt eller kaldt på Isle of Man. Men lik Nord-Norge klarer øya å tyne mest mulig ut av hver grad, slik at 20 grader føles som 25. Mer enn én gang går tankene til Karibia og øyer sør i Europa. Ikke minst fordi Man er overraskende frodig.

<b>INSPIRASJONSKILDE:</b> 1. juli 1873 begynte togene å rulle på Isle of Man. Det gjør de fortsatt. Isle of Man er for øvrig inspirasjonen til fortellingene om Lokomotivet Thomas.
INSPIRASJONSKILDE: 1. juli 1873 begynte togene å rulle på Isle of Man. Det gjør de fortsatt. Isle of Man er for øvrig inspirasjonen til fortellingene om Lokomotivet Thomas. Foto: Visit Isle of Man

Historiske spor finnes overalt. Det kan vi også si om noen av de største attraksjonene på Isle of Man. De går nemlig på skinner. Skal du oppleve Man, så gjør det fra skinner. Det er rådet som ofte gis.

Det merker vi tydelig fra vårt 150 år gamle veterantog, som forbinder hovedstaden Douglas med Port Erin på sørspissen av øya. Som lokomotivet Thomas damper vi gjennom landskapet.

Vi passerer store teiger innrammet av hekker og trær, gresskledde åser, klipper ved sjøen og frodige flekker av skog der eføyen slynger seg rundt trestammene. Toget gjør flere stopp underveis og er et must for alle som besøker Man.

Verdens eldste trikk

Omringet av vann på alle kanter, mangler det selvsagt ikke på strender, båtliv og vannaktiviteter.

Men er du skikkelig skinne-romantiker, er det vanskelig å komme unna verdens eldste trikk fortsatt i drift på sin originale linje. Den 130 år gamle trikken går fra Douglas til øyas nest største by, Ramsey, lenger nord.

<b>DYREVARIANTER:</b> Landsbyen Cregneash gir et innblikk i det gamle livet på Man. Her er sjansen også stor for å se firehornet sau og haleløs katt.
DYREVARIANTER: Landsbyen Cregneash gir et innblikk i det gamle livet på Man. Her er sjansen også stor for å se firehornet sau og haleløs katt. Foto: Sverre Bjørstad Graff

Vi hopper av midtveis, i Laxey (Lakselv), og bytter til en gammel fjelltrikk som går opp til øyas høyeste punkt, Snaefell. Underveis knipser vi et par bilder av det enorme vannhjulet «Lady Isabella», før vi skrangler oss videre oppover, nærmest som en levende organisme.

På gulvet i vognen står flere bøtter med sand. Konduktøren forklarer at de er der i tilfelle skinnene er glatte i de bratte partiene. Da er det bare å trykke på en knapp, så helles noe av sanda ned på skinnegangen. Genialt.

<b>VERDENSREKORD:</b> I 130 år har trikkene med nummer 1 og 2 kjørt mellom byene Douglas og Ramsey. Det er verdensrekord. Her gjør trikken en stopp i Laxey (Lakselv).
VERDENSREKORD: I 130 år har trikkene med nummer 1 og 2 kjørt mellom byene Douglas og Ramsey. Det er verdensrekord. Her gjør trikken en stopp i Laxey (Lakselv). Foto: Sverre Bjørstad Graff

Det blåser friskt på Snaefell i dag. Men horisonten er uten skyer, og på toppen får vi testet ut det gamle ordtaket om at syv kongeriker er synlig herfra: Isle of Man, Irland, England, Skottland og Wales – i tillegg til himmelen og havet.

Det mangler altså ikke prominente naboer her vi står. Men det er da det slår oss, at vi er midt i det skinnende smørøyet.

<b>LADY:</b> Det enorme vannhjulet «Lady Isabella», er en av de mest ikoniske severdighetene på Man.
LADY: Det enorme vannhjulet «Lady Isabella», er en av de mest ikoniske severdighetene på Man. Foto: Wikimedia Commons

Fakta om Isle of Man:

Isle of Man ligger midt i Irskesjøen og styres som en selvstendig stat. I 300 år lå Man under Norge. Norske spor finnes fortsatt, særlig i stedsnavnene. I dag bor det rundt 80 000 mennesker på den 587 kvadratkilometer store øya. Tett på 30 000 av dem bor i Douglas, øyas største by og hovedstad.

Slik kommer du deg dit:

Flere byer i Storbritannia har flyforbindelse til Isle of Man. Vi fløy fra Manchester for 1000 kroner, tur-retur. Du kan også ta ferge fra England og Nord-Irland, og i sesongen fra Irland. Turen tar cirka tre timer. Kjøper du en Go Explore-billett på Man, kan du reise rundt på øya gratis.

Dette kan du oppleve:

Det meste er innen rekkevidde på Isle of Man. Det gjør at du kan gjøre mye på kort tid. Historie-interesserte kan besøke vikingmuseet i Peel eller Manx-museum i Douglas. Liker du borger, har Castletown den kanskje best bevarte middelalderborgen på de britiske øyene.

Øya har gode turmuligheter, åtte golfbaner og mengder av sjøaktiviteter.

Motorsykkelløpet TT lokker også mange. Isle of Man er dessuten himmelen for tog-nostalgikere, hvor en rekke eldgamle trikker og tog trafikkerer øya. Å se øya fra sykkelsetet anbefales også.

Her kan du overnatte:

De fleste overnattingsstedene finnes i hovedstaden, Douglas. Her ligger flere hoteller i gamle viktorianske bygninger ved stranden. Selv bodde vi på Welbeck Hotel og Regency Hotel. Under motorsykkelløpet TT kan mye være fullbooket på øya.

Dette må du smake på:

Mans kjøkken er inspirert av det britiske. Men lokal kippers (fisk) og iskrem er berømt og godt. Sjømat er populært på Man, det er også kjøttet til den spesielle Loaghtansauen. Bor du i Douglas, finner du flere hyggelige restauranter og spisesteder langs marinaen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2023

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2023.

Les også