F-47 skal erstatte verdens mest avanserte stealth-jagerfly

Det amerikanske forsvarsdepartementet har bestemt seg for hvem som skal bygge jagerflyet som skal erstatte F-22 Raptor. 

SKAL ERSTATTES: Boeing har vunnet kontrakten om å bygge jagerflyet som skal erstatte Lockheed Martin F-22 Raptor (bildet). 
Publisert Sist oppdatert

Det amerikanske luftforsvaret har lenge jobbet med et konsept kalt Next Generation Air Dominance (NGAD), et forsvars­system som blant annet omfatter autonome droner og en erstatter for dagens Lockheed Martin F-22 Raptor.

Etter de opprinnelige planene skulle en kontrakt vært tildelt i 2024, men NGAD ble satt på hold i fjor på grunn av prislappen.

Men sent i mars i år kunngjorde det amerikanske forsvarsdepartementet at Boeing er tildelt kontrakten for å lage en erstatter for F-22, som har vært virksomt siden 2005. Erstatteren heter foreløpig F-47, verdens første sjettegenerasjons jagerfly. Det skal sikre USA fortsatt militær dominans i luftrommet i mange år fremover. 

Boeing vant kontrakten i konkurranse med Lockheed Martin, mens B-21 Raider-utvikler Northrop Grumman i 2023 kunngjorde at de ikke ville levere anbud. Kontrakten skal være verdt rundt 20 milliarder dollar, ifølge Business Insider.

«Lagfører»

F-47 vil få langt bedre stealth-egenskaper og mer langtrekkende angrepskapasitet enn F-22. En utfordring i utviklingen av nye fly, fartøy og kjøretøy er at hastigheten i den teknologiske utviklingen gjør dem raskt foreldet.

F-47 vil imidlertid som B-21 Raider være basert på en modulær arkitektur, som skal sikre sømløs integrasjon av nye teknologier.

F-47: Ifølge det amerikanske forsvarsdepartementet blir F-47 verdens første sjettegenerasjons jagerfly. Dette er en illustrasjon publisert av det amerikanske luftforsvaret.

– Sammenlignet med F-22 vil F-47 koste mindre og være mer tilpasningsdyktig i møte med fremtidige trusler. Den blir kronjuvelen NGAD Family of Systems, som vi mener vil ha mer dødelig effektivitet, uttalte general David Allvin, Chief of Staff i det amerikanske luftforsvaret.

MODULÆR ARKITEKTUR: Som B-21 Raider (bildet) skal F-47 bygges på en plattform som sømløst kan integrere ny teknologi. 

F-47 skal innta rollen som en slags «lagfører» i et avansert system som også omfatter førerløse fly og droner, kjent som Collaborative Combat Aircraft (CCA). Selskaper som General Atomics og Anduril utvikler nå kandidater til vingmann-droner som kan fungere sammen med F-47 og F-35, ifølge Defense News. 

VINGMANN-DRONER: F-47 vil inngå i et større system som omfatter avanserte CCA-droner, som YFQ-42A-dronen til General Atomics.

Droner

To prototyper på CCA-droner ble vist frem på Air, Space & Cyber Conference i september fjor.

– For første gang bruker vi jagerflybetegnelse på droner. Det er kanskje symbolsk, men forteller verden at vi går inn i et nytt kapittel når det gjelder krig i luft­rommet, uttaler general David Allvin.

Dronene er foreløpig kjent som YFQ-42A og YFQ-44A.

– Med F-47 sender vi et tydelig budskap til våre allierte om at vi skal ingen steder, uttalte forsvarsminister Pete Hegseth i forbindelse med kunngjøringen av F-47-kontrakten.

Om uttalelsen kan tolkes som en forsikring om at USA ikke vil redusere sitt engasjement i Europa, er ikke godt å si.

I forlengelse av uttalelsen sa Hegseth også at F-47 er en beskjed til fiendene om at USA kan og vil utøve makt – uhindret – hvor som helst i verden i generasjoner fremover.

JAGERDRONE: Dronene som skal fungere sammen med F-47 omtales som jagerdroner av det amerikanske luftforsvaret. Bildet viser Andurils YFQ-44A-drone.