Volkswagen ID.3 lanseres i Norge
Skal vises til 25 000 nordmenn
Det knytter seg voldsomme forventninger til Volkswagen ID.3. Nå skal bilen ut på visningsturné til kjøpeklare elbilkunder.
Det hele braket løs hos Møller Bil Vest denne uken. Der hadde produksjonsutgaven av den nye Volkswagen ID.3 Norgespremiere. For første gang kunne kundene som har betalt 10 000 kroner i depositum studere bilen på nært hold.
LES: Alt du trenger å vite om Volkswagen ID.3 1st.
Nå går ferden videre for VIP-visning hos forhandlere i Sør- og Midt-Norge. Da kan opp mot 25 000 kunder vurdere om VW-konsernets nye storsatsing blir deres neste bil. I tillegg blir det åpen visning av ID.3 på Oslo Motorshow, bilutstillingen på Sotra og på Zerokonferansen. Og det er fortsatt plass på bestillingslisten for den som vil bli ID.3-eier innen utgangen av 2020.
Endrer alt
Teppet glir av den utstilte ID.3-modellen hos Møller Bil Vest til spontan applaus blant de fremmøtte kundene. Den står utstilt sammen med en Volkswagen Boble og 1. generasjon Volkswagen Golf. Et kraftig signal om at dette er et tredje, grunnleggende utviklingstrinn i VWs bilhistorie.
– Vi merker jo at det er noe helt spesielt med denne bilen. Det er rett og slett en gamechanger, sier Christian Reitan, markedssjef hos Møller Bil Vest. – At vi får æren av å ha de første kundevisningene for en helt ny generasjon VW-modeller er utrolig morsomt.
Håkon R. Fergestad er daglig leder for Møller Bil Vest og forteller om en spennende tid i bilbransjen med mange omstillinger som følge av elbilbølgen i Norge:
– Det er en helt ny kjøpsprosess, der kundene bruker mindre tid og i langt større grad orienterer seg på digitale flater, sier han.
– De siste årene har det vært slik at om du har hatt en «riktig» elbil i sortimentet, så har den solgt. Med biler som ID.3 – der rekkevidde, lading og typiske «elbilbekymringer» er tatt vare på – føler vi at fokuset skifter tilbake på mer tradisjonelle verdier som bilegenskaper og merkevare, forklarer Fergestad.
Hekkmotor og bakhjulsdrift
Mange av kundene som kikker på ID.3 kommer til å skrive kontrakt på en bil de bare har sett, men ikke har kjørt. Og en som i tillegg går fra frontmotor og forhjulsdrift, til hekkmotor og bakhjulsdrift. En resept Volkswagen ikke har kjørt siden den ærverdige Bobla i lokalet forsvant fra markedet for en mannsalder siden.
– Vi har hatt noen kunder som har lurt litt på akkurat det, smiler Fergestad. God vektfordeling på 50/50 foran og bak, mer presis kraftfordeling fra elmotoren over bakhjulene, samt avanserte styringssystemer – det sørger for at bilen vil ha god fremkommelighet på vinteren, sier han.
– Foreløpig ser det ut til at ID.3-kundene representerer et godt gjennomsnitt av det vi er vant til hos Møller Bil Vest, sier Christian Reitan. – Men det ser ut som om vi rekrutterer mange nye kunder med ID.3 og det er gledelig for oss som allerede har en solid markedsposisjon.
Interesse helt til topps
Forhandleren er førsteforsvarer når det kommer til lansering av en helt ny bilmodell, med hva det kan medføre av potensielle barnesykdommer. Men det er ingen stor bekymring, ifølge Håkon R. Fergestad:
– Vi føler oss ekstra godt tatt vare på ved lanseringen av ID.3, sier han. Det store elbilsalget i Norge gjør oss til et viktig pilotmarked for VWs elbilsatsing og oppmerksomheten rundt det vi driver med går helt til topps. Det er ikke hverdagskost at en bilforhandler i Oslo har besøk av styret i VW-konsernet. Det gir oss troen på at det vi gjør her både er riktig og viktig, avslutter han.
Denne saken ble første gang publisert 11/10 2019.