Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Toyotas nye salgsbombe får klasseledende rekkevidde
Blir vesentlig sterkere enn dagens bestselger.
Da Toyota RAV4 ble lansert i 1994 var det ikke mange som kunne forutse hvilken enorm suksess dette skulle bli for Toyota. Bare her i Norge er det solgt over 50 000 eksemplarer og på verdensbasis er det blitt mer enn 8,5 millioner biler.
LES OGSÅ: (+) Kler seg nakne på jobb for å hylle kvinnen
Nå er det klart for enda en salgsbombe med RAV4-emblem, en versjon som du kan lade i stikkontakten, og som skal kunne kjøre 60 kilometer elektrisk. RAV4 Plug-in Hybrid blir toppmodellen i den femte generasjonen av RAV4.
Ingen sinke
Drivverket tyder på at den ladbare bilen på ingen måte blir noen sinke. 0-100 km/t på 6,2 sekunder er da også overraskende raskt til denne klassen å være. Toyota hevder sågar at den er raskere enn samtlige av sine rivaler med konvensjonelle drivverk.
I tillegg er målet at bilen skal få klasseledende CO2-utslipp og drivstofføkonomi: Toyota har allerede oppgitt data for WLTP-standard som indikerer et CO2-utslipp på under 30 g/km.
Bensinmotoren er den samme 2,5 liters Hybrid Dynamic Force-motoren som i vanlige RAV4 Hybrid. Toyota har imidlertid utnyttet den ekstra elektriske kraften for å oppnå en betydelig økning i effekt sammenliknet med en standard RAV4 Hybrid. Motoren i den ladbare versjonen skal produsere 306 hestekrefter (225 kW). Til sammenligning har RAV4 Hybrid 222 hestekrefter.
Nytt batteri
I tillegg har Toyota utviklet et nytt litium-ion-batteri med høy kapasitet. Den forventede rekkevidden er på over 60 km (WLTP). Det er lengre enn konkurrentenes sammenliknbare modeller og lengre enn det europeiske gjennomsnittet for daglig pendlerdistanse på 50 km, hevder Toyota.
RAV4 Plug-in Hybrid introduseres i tredje kvartal 2020,
Denne saken ble første gang publisert 20/11 2019, og sist oppdatert 20/11 2019.