Test: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Har løftet seg betraktelig

Toyota RAV4 er en av de store bestselgerne i Norge. Nå er den også på plass med firehjulsdrift.

Pluss ikon
<b>MODERNE FASONG:</b> Både i linjene totalt sett og i de mange detaljene i karosseriet gir RAV4 et tøft inntrykk. 
MODERNE FASONG: Både i linjene totalt sett og i de mange detaljene i karosseriet gir RAV4 et tøft inntrykk. 
Først publisert Sist oppdatert

På topp-ti-listen over Norges mest solgte biler finner vi det store unntaket på 5. plass. Den eneste ikke-ladbare bilmodellen heter Toyota RAV4. Imponerende i et mellomår, der den gamle modellen er faset ut, den nye lansert og bestselgeremnet med firehjulsdrift først kom på plass etter sommerferien.

Så hva kan de mange RAV4-kundene vente seg? Er det mer av det samme fra den robuste, men litt enkle forgjengeren? Eller har Toyota gjort slik de gjorde med Corolla – der produkt­kvalitetene setter tidligere utgaver i skyggen?

Heldigvis – både for Toyota og bilkjøperne – er det sistnevnte scenario som gjelder. Den nye RAV4 følger opp det gode inntrykket vi fikk ved prøvekjøringen av bilen ved lansering i januar. Alle viktige elementer ved bilen har fått et merkbart løft.

<b>STIKKER SEG UT:</b> Skjermen dominerer et ellers ryddig oppsett i midt-<br/>­konsollen. 
STIKKER SEG UT: Skjermen dominerer et ellers ryddig oppsett i midt-
­konsollen. 

Lov å stille krav

<b>PRAKTISK:</b> Mye plass og relativt lettlastet bagasjerom.
PRAKTISK: Mye plass og relativt lettlastet bagasjerom.

Så skal man også stille krav til en bil som koster fra rundt 430 000 til 530 000 kroner avhengig av utstyrsversjon. Nettopp derfor er det gledelig at Toyota har tatt i så det holder der det merkes best. Den nye drivlinjen er harmonisk og kraftfull. Slik at det bare er når du krever full galopp av de til sammen 222 hestene du merker det trinnløse automatgiret.

Dessuten kjører Toyota RAV4 fint. Vi er fortsatt ikke på nivå med snobbe-SUV-er fra Audi eller BMW, men det foregår med større autoritet enn på forgjengeren. Bilen glir fint over store og små ujevnheter. Veiegenskapene føles mer nøytrale og involverende. Det er neppe slik at RAV4-kundene leker Solberg junior på avsidesliggende småveier, men
kjedelig-syndromet inntreffer ikke slik det har gjort på de to foregående generasjonene.

Nytt 4WD-system

Hybriddrivlinjen i nye RAV4 AWD-i består av bensinmotor og elmotor på forhjulene og elmotor som driver bakhjulene på egen hånd. At man ikke har mekanisk forbindelse mellom for- og bakhjul, sparer vekt og energi, sier Toyota. Systemet leverer 30 % mer kraft til bakhjulene enn tidligere. Kraftforholdet foran/bak kan variere fra 100/0 til 20/80. Styringssystemet AIM justerer automatisk styreassistanse, brems/gasskontroll, gir og momentfordeling ut fra hvilket kjøreprogram du har valgt – Normal, Eco eller Sport. Ved vanskelige kjøreforhold kan du velge "Trail Mode". Da sørger en automatisk differensialbrems for å overføre krefter til det hjulet med best feste, mens styringssystemet optimaliserer gass og gir. 

Praktisk anrettet

Utseendemessig fremstår Toyota RAV4 moderne, men du behøver ikke frykte at mer schwung over designet har gått utover de praktiske egenskapene. Tidligere var det slik at folke-SUV-ene var merkbart mindre enn tilsvarende stasjonsvogner. Ikke slik med nye RAV4.

DOMMEN: Toyota RAV4

Den nye Toyota RAV4 tar opp i seg arven fra alle de fire tidligere generasjonen. Det betyr at fornuftsegenskapene fra de to foregående utgavene, kombineres med kjøreglede og sportslighet fra de to første. Når det hele pakkes inn i moderne design og har fått en kraftig drivlinje, er det bare småtterier å sette fingeren på.

Når vi sammenligner interiørmålene våre for RAV4 med andre rommelige familiebiler, holder de god standard. Det er høyt under taket, bredden er bra både foran og bak. Bakseteplassen holder med langbente personer både foran og bak – og kanskje aller viktigst: Det er gode premisser for voluminøse barneseter.

Det samme gjelder bagasjerommet. Med unntak av noen få fremspring er det kvadratisk og lettlastet. Både i lengde og bredde holder det god standard. Dessuten er høyden god. Det er bare om du skal laste helt oppunder taket at en skrånende bakrute tar noe av plassen.

Førerplassen i Toyota RAV4 fungerer også på høyt nivå. Setene er gode på langtur og sittestillingen avslappet. Skal vi sette fingeren på noe, må det være at skjermen på toppen av midtkonsollen stikker seg vel mye frem.

TEKNISKE DATA: Toyota RAV4

<b>KOMPETENT:</b> Veiegenskaper og kjørefølelse har hevet seg betraktelig i den nye modellen. 

Motor, cm³: 2487
Effekt, hk ved o/min: 222
Egenvekt, m/fører, kg: 1735
Tilhengervekt, kg: 1650/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/186/169
Bagasjerom, liter: 580–1499
Standard dekkdimensjon: 225/60-18
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,1
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 428 200
Pris testbil, kr: 527 100

TESTDATA
0–100 km/t, sek: 8,4
60–100 km/t, kickdown: 4,6
Støy 100 km/t, dBA: 68,0
Testforbruk, l/mil: 0,52