Toyota Corolla
Mange tusen nordmenn har eid denne bilmodellen
Corolla ble presentert for første gang i 1966, størrelsesmessig midt mellom den mindre Publica og den større Corona. Året etter kom den til Norge.
«Prøvekjør en Corolla – slipp løs de fyrige 73 hestekreftene i en situasjon som inviterer til det», sto det i Toyota-annonsen som ble publisert i Vi Menn i 1972 under overskriften «Corolla – vekker beundring og begeistring overalt».
Året i forveien hadde Vi Menn testet Corolla for første gang: «Den delen av Toyota Corolla som må få svært god karakter er vektfordelingen og styringsegenskapene. Bilen ligger usedvanlig godt på veien, og reagerer spontant og fint på rattbevegelsene. Det skal være bra mye uvettig rattarbeid før bilen nekter å være med på leken. Og lar du deg først friste til en aldri så liten tur ut med bakstussen, hjelper den selv til med å bringe bevegelsen på linje igjen», skrev Vi Menns biljournalist om Corolla Coupé til 28 000 kroner. Han rangerte den som en midt på treet-bil grunnet mye lyd fra girkasse og bakaksel, og at den burde hatt 10–15 hestekrefter mer enn de 73 som den 1166 cm³-store motoren var utstyrt med.
Men salget ble alt annet enn midt på treet. Den ble gang på gang Norges mest solgte bil. Fra introduksjonen i Norge på 70-tallet og helt frem til merkenavnet ble erstattet av Auris i 2006, var Corolla en sammenhengende salgssuksess. Den var Norges mest solgte bil så sent som i 2005. I 1997 ble solgt 8000 Corolla. Da Corolla forsvant fra det norske markedet, hadde nordmenn kjøpt 156 203 stykker av den.