PRØVEKJØRT: VOLVO S60 T5 R-DESIGN FWD

Forsiktig vorspiel

Denne versjonen av Volvo S60 faller mellom to stoler, men det finnes langt mer fristende alternativer.

Pluss ikon
FABRIKKRÅNET: Den ser bra ut, men det kommer langt mer avgiftstilpassede drivlinjer enn denne.
FABRIKKRÅNET: Den ser bra ut, men det kommer langt mer avgiftstilpassede drivlinjer enn denne. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Dersom du mener en Volvo skal bygges i Trollhättan, så kommer S60 allerede skjevt ut. For som første Volvo-modell bygges den i Charleston, South Carolina. I USA altså, et viktig marked for svenskene der Volvo har et renommé som en sikker familiebil. Det er dog ikke familieaspektet som er det mest påfallende ved S60 T5 R-Design som vi har prøvekjørt. Den skal være en sporty konkurrent til C-klasse, 3-serie og A4. S60 har fått full pott hos EuroNCAP. Nye S60 er den første bilen Volvo produserer som ikke vil tilbys med dieselmotor. Dette signaliserer ifølge Volvo deres satsing på elektrifisering og en fremtid uten den tradisjonelle forbrenningsmotoren. Volvo har for øvrig også besluttet å redusere toppfarten på alle sine biler til 180 km/t fra 2020 som en del av deres nullvisjon der ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i en Volvo.

STÆSJ: De fire enderørene til de to eksospottene ser bra ut, men er mest pynt.
STÆSJ: De fire enderørene til de to eksospottene ser bra ut, men er mest pynt. Foto: Martin Jansen

Alle nye bilmodeller fra Volvo skal elektrifiseres fra 2019. S60 er derfor tilgjengelig med to plug-in hybrid bensinmotorer: En T6 med 340 hestekrefter og en T8 med 390 hestekrefter. Og i den ladbare rekken kommer en aldri så liten godbit til rundt 730 000 kroner: En Polestar-tunet versjon med 404 hester og et dreiemoment på 670 Nm.

STRAMMERE: S60 med R-design og med kun forbrenningsmotor kommer med lavere og stivere hjuloppheng.
STRAMMERE: S60 med R-design og med kun forbrenningsmotor kommer med lavere og stivere hjuloppheng. Foto: Martin Jansen

La oss si litt om Polestar. Bedriften ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive selskapets satsing på motorsport. Polestar har konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30. Foretakets kjernevirksomhet var motorsport, men Volvo dro nytte av ekspertisen og opprettet en Performance-divisjon med biler effektoptimalisert av Polestar. Sommeren 2015 kjøpte Volvo Cars 100 prosent av Polestar Performance, og i 2017 ble det kjent at Polestar skulle bli et eget merke for elektrifiserte biler med kraftige ytelser. Først ut er modellen Polestar 1 med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm. Den bærer kun Polestars logo, ikke Volvos. Men Volvo har også opprettet en avdeling kalt Polestar Engineered, der elektrifiserte modeller i Volvo Cars’ portefølje optimaliseres, som S60 T8 Polestar Engineered. Den har komponenter fra Polestar som skal gi en bedre og mer engasjerende kjøreopplevelse. Polestar Engineered er sågar spesielt utviklet for plug-in hybrid-bilene i 60-serien.

Polestar Engineered

Polestar Engineered-bilene har unike lettmetallfelger med et åpent design som tydelig viser fram bilens gullfargede calipere. Fargen gull er en signalfarge for Polestar Engineered-komponentene. Videre kommer bilene med Polestar emblemer, enderør i svart krom og gullfargede setebelter som viser at bilen er en Polestar Engineered. Brembo mono-block caliprene for S60 og V60 og Akebono caliprene for XC60, er støpt som én del, som skal gjøre dem solide. Bremseklossene er utviklet for å tåle ekstra høy varme, mens bremseskivene har slisser for bedre varmeavledning. Polestar Engineered-multi-link hjuloppheng foran og bak, inkluderer premium justerbare Öhlins støtdempere med toveis ventiler, som gjør det mulig å justere stivheten i fjæringsbevegelsene samtidig som komforten opprettholdes. Designet til fjærbeinstaget og de justerbare støtdemperne er de samme som brukes i Polestars første bil, Polestar 1 plug-in hybrid. Software-oppdateringen i bilene forbedrer effekten uten å øke drivstoffbruk og utslipp, og optimerer giringsprogrammet til girkassen. S60 og V60 T8 Polestar Engineered er bygget på utstyrsversjon R-design, og har en startpris på 738 900 kroner, og XC60 Polestar Engineered starter på 925 900 kroner.

Så med ladbare hybrider i utvalget, hva er da poenget med S60 T5 R-Design? I Norge blir den en ytterst marginal S60-versjon. Sedan selges knapt - så sant den ikke kan lades. Den oppleves som et litt tamt vorspiel til de heftigere variantene.

Volvo har i mange år vært en av favorittene i Norges varierte rånermiljø. En 240 eller 740 med litt ekstra pynt, har vært en sikker vinner på bygda i mange år. Med sideskjørt, spoilere, hekkvinge og en diffusorinnsats med fire enderør, så kan S60 se ut som en fabrikkrånet Volvo. Problemet er bare at kjøreopplevelsen ikke står helt i stil. 0-100 km/t på 5,9 sekunder er ikke vissent, men lydbildet er tamt og syntetisk. Den åttetrinns girkassa girer pent, og er mer på hugget når man setter bilen i Dynamic-modus. Men det lavere og stivere hjulopphenget vekk noe av komforten. Dermed faller den mellom to stoler. Den er verken utpreget sportslig, men heller ikke Volvo-komfortabel. Setene er dog utmerkede, og S60 har samme elegante førermiljø som andre Volvo-modeller.

S60 koster fra 570 000 kroner. Bilen vi prøvekjørte hadde i tillegg ekstrautstyr for 87 500 kroner. Det inkluderer blant annet en teknikkpakke med autodimming av speil, navigasjon PRO med Real Time Traffic, blindsonevarsler og varsel for kryssende trafikk ved rygging, svingbare LED aktive hovedlys og ryggekamera. 360-graders kamera koster 16 900 kroner ekstra. I tillegg hadde bilen laminerte ruter (7900 kroner), girhendler på rattet (1600 kroner), Harman & Kardon-anlegg (9900 kroner) og 19-tommers aluminiumsfelger (6900 kroner). T5 kan også fås med firehjulstrekk.

PRIS: S60 R-design koster fra 570 000 kroner i Norge.
PRIS: S60 R-design koster fra 570 000 kroner i Norge. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI: Den ser bra ut og har meget gode seter. Gode støttesystemer for sjåfør. Volvos førermiljø er helt i toppklasse sammenlignet med det beste fra tyskerne.

DETTE LIKER VI IKKE: Verken fugl eller fisk. Ikke utpreget sporty, men heller ikke spesielt komfortabel på grunn av stramt understell. Tam motorlyd.

KONKLUSJON: En Volvo for spesielt interesserte. S60-serien har langt mer interessante versjoner å by på.

TEKNISKE DATA

Volvo S60 T5 R-Design

Motor, cm³: 1969

Effekt, hk ved o/min: 250/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1800-4800

Egenvekt, kg: 1606

Tilhengervekt, kg: 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 476/185/144

Akselavstand.cm: 287

Bakkeklaring, cm: 14,2

Bagasjerom, liter: 442

Standard dekkdimensjon: 235/45R18

Forbruk, WLTP; l/mil: 0,71

CO2-utslipp, WLTP g/km: 161

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9

Toppfart, km/t: 240

Pris fra, kr: 570 000

Pris, testbil: 657 475