DEL 1 av 3

Del 1: 15 fantastiske Volvo-modeller som aldri ble bygget

Ville, gale og nyskapende. Men, de kom aldri i produksjon. Her er Volvos 15 mest interessante konseptbiler som aldri ble bygget.

Pluss ikon
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>STILIG:</b></strong> </span>Volvo Concept Coupé fra 2013 var en todørs kupé som mange håpet Volvo ville sette i produksjon. I dag vet vi at dette ble forløperen til Polestar 1.
STILIG: Volvo Concept Coupé fra 2013 var en todørs kupé som mange håpet Volvo ville sette i produksjon. I dag vet vi at dette ble forløperen til Polestar 1. Foto: Stefan Isaksson
Først publisert Sist oppdatert

Ville, modig og noen ganger helt revolusjonerende. Volvos konseptbiler ble ikke alltid realisert. Her har vi samlet de 15 mest interessante konseptbildene – som aldri så dagens lys.

Ville ideer er kanskje ikke det folk flest forbinder med Volvo. Men, titter vi på Volvos historie har de ikke manglet mot når deg gjelder å teste det som er nytt og annerledes.

Volvos første konseptbil, Venus Bilo, ble bygget alt i 1933. Det var en ekstrem strømlinjeformet sak, laget for minst mulig luftmotstand. Det ble kun med denne ene bilen.

Senere konseptbiler viste frem ny teknikk, mer ytelse og ikke minst nye sikkerhetsløsninger. Vi har delt opp denne serien i tre deler. I denne delen tar vi for oss biler fra Volvo Concept Coupé fra 2013 til elbilen Volvo 3CC fra 2005. De to andre delene kommer i morgen og på mandag.

Til sammen skal vi i disse tre artiklene presentere 15 fantastiske Volvo-konsept fra 2013 til 1933. 80 år med svensk bilhistorie. Felles for konseptbilene er at de aldri ble serieprodusert slik de fremsto, men mange av ideene vokste ut av konseptbilene og ble omsatt i praksis i andre Volvo-modeller.

LES OGSÅ: Breføreren ble slukt av isbreen. Tilbake sto fem lamslåtte turister

Volvo Concept Coupé, 2013

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>POLESTAR:</b></strong></span> Volvos svar til alle som ønsket en sportslig og moderne P1800 var Volvo Concept Coupé.
POLESTAR: Volvos svar til alle som ønsket en sportslig og moderne P1800 var Volvo Concept Coupé. Foto: Volvo

Det var mange som ventet på en moderne Volvo P1800. Og, som vi vet i dag, ble den noe av. Ikke under P1800-navnet, men en variant dukket opp under «Polestar-paraplyen». Volvo selv var ikke fremmed for ideen om en moderne P1800 og det materialiserte seg høsten 2013, da Volvo Concept Coupé fikk premiere.

Den nye sjefsdesigneren, Thomas Ingenlath, presenterte sine visjoner for Volvos fremtidige 90-modeller med Volvo Concept Coupé. Det vi ikke visste da, i 2013, var hvor mange av detaljene som faktisk ville dukke opp i virkeligheten på XC90, S90 og V90.

Den futuristiske dekoren og ryddig instrumentering fikk ros. Kanskje var det de positive reaksjonene som ledet Volvos designteam til å ta med ideene med inn i 90-modellene?

Hybriddrivlinje i Volvo Concept Coupé ble rapportert å gi nærmere 600 hestekrefter. 360 hestekrefter fra den firesylindrede forbrenningsmotoren og ekstra 240 hestekrefter fra den elektriske motoren på bakhjulene. Med en systemeffekt på rundt 600 hestekrefter, endte dette på et ytelsesnivå som vi aldri hadde sett før fra Volvo.

Egentlig kan vi si at denne bilen er et unntak. For, den dukket faktisk opp i virkeligheten. Men med navnet Polestar 1.

LES OGSÅ: Tegnene som avslører en sivil politibil

Volvo S60 Polestar Concept, 2012

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>KONSEPT:</b></strong></span> Volvo S60 med over 500 hestekrefter. Dette var Polestar Concept fra 2012.
KONSEPT: Volvo S60 med over 500 hestekrefter. Dette var Polestar Concept fra 2012. Foto: Volvo/Polestar

Hvor mange lengter ikke etter et ekte råskinn fra Volvo som kan utkonkurrere tyskerne? En hel del, viste det seg. Da vårt svenske samarbeidsorgan, Auto Motor & Sport skrev om Volvo S60 Polestar Concept ble reaksjonene mange og sterke. Bilen var en forlengelse av Volvo C30 Polestar Performans Concept Prototype, som ble vist frem i 2010.

Volvos sekssylindrede T6-motor var i dette tilfellet optimalisert til å gi 508 hestekrefter og 575 Nm. En sekstrinns manuell girkasse og firehjulstrekk skulle sørge for kraftoverføringen til underlaget. Hjulene var styrt med Öhlins-støtdempere. Store Brembo-skiver skulle sørger for at herligheten kunne stoppe raskt og effektivt.

Polestar lovde at 0–100 km/t skulle gå unna på 3,9 sekunder og at bilen skulle få en toppfart på over 300 km/t. Dessverre ble det aldri noe mer enn en konseptbil. Men, vi får tro på ryktene vi hører i dag, at nye og morsomme Polestar-modeller er på gang.

Volvo Concept You 2011

Det var I 2012 at Volvo ikke bare presenterte én konseptbil, men to: Volvo Concept Universe og Volvo Concept You. Begge var luksusmodeller som pekte ut Volvos fremtid.

<b>LUKSUS:</b> Volvo Concept You fra 2011 var en luksuriøs og påkostet modell som skulle konkurrere med Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.
LUKSUS: Volvo Concept You fra 2011 var en luksuriøs og påkostet modell som skulle konkurrere med Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Foto: Volvo

«Bilen gir en klar indikasjon på hva kjøperne kan forvente fra vår neste store sedanmodell,» uttalte Stefan Jacoby, daværende administrerende direktør i Volvo Cars. «Kombinasjonen av moderne skandinavisk design, førsteklasses håndverk og intuitiv teknologi vil tiltrekke seg luksusbilkjøpere over hele verden».

Volvo Concept You var en etterfølger til Volvo Concept Universe, der sistnevnte var blitt presentert i Shanghai våren samme år. Den kupélignende kroppsfasongen tilbød et høyteknologisk interiør som viste hva vi kunne forvente av Volvo, i nær fremtid. Volvo Cars designsjef, Peter Horbury, erklærte hva konseptbilen ønsket å formidle:

«Vi er på jakt etter den optimale intuitive bilen som gjør det mulig å tilpasse instruksjonsboken til historien», forklarte Peter Horbury. «Smarttelefoner og nettbrett har løftet den mobile kommunikasjonen til et nytt nivå. Derfor har vi erstattet knapper og brytere med et antall pekeskjermer. Føreren er helt oppkoblet og har fullstendig kontroll. Pekeskjermen bidrar også til å skape et rent interiør uten unødvendige detaljer.»

Man skulle neste tro at en viss Elon Musk hadde hørt på Volvo her. Tesla Model 3 er jo en slik knappefri bil.

Begge konseptbilene var bygd på den nye SPA-plattformen; Scalable Platform Architecture. En felles teknikkplattform som skulle redusere kostnaden for Volvo. En del kunne ane visse likheter med gamle Volvo PV 444 i Peter Horburys design, men det var ikke bare dette som den nye sjefsdesigneren Thomas Ingenlath bygde videre på.

LES OGSÅ: (+) Test av fjellstøvler

Volvo All Terrain Concept, 2005

I noen år lagde Volvo flere spennende konseptbiler for SEMA-showet i Las Vegas, USA. Der samles hvert år bedrifter som produserer tilbehør og trimmeutstyr for biler. En «lekeplass» for bilentusiaster og et sted der mange showbiler vises frem for første gang.

<b>TERRENGBIL:</b> Volvo All Terrain fra 2005 var et spennende konsept, men forble som akkurat det. Et konsept.
TERRENGBIL: Volvo All Terrain fra 2005 var et spennende konsept, men forble som akkurat det. Et konsept. Foto: Volvo

Volvo All Terrain Concept ble vist frem i 2005 og var en slags mutasjon av XC70 og V70 R. En turbofemmer på 2,5 liter leverte 300 hestekrefter, som var samme motor som satt i Volvo V70 R. Store 20x10 tommers felger var skodd med BF Goodrichs grove All Terrain-offroaddekk med målene 285/50-20.

Fjæringen på Volvo All Terrain Concept var spesialbygd av Volvo. På det meste kunne fjærene heises 20 centimeter høyere enn på originalen XC70, men det gikk også an å redusere høyde med ti centimeter, slik at bilen ble mer stabil på landeveien.

Solide beskyttelsesplater foran og bak, gjorde at Volvo All Terrain Consept skulle kunne ta seg ut i skogen på alvor. Skulle man kjøre seg fast, kunne man dra seg løs med den elektriske vinsjen.

En Volvo XC70 som var mer egnet for terrengkjøring hadde nok passet mange i Norge, der spesielt funksjonen med å heve og senke bilen ville bli satt pris på av mange med hytteeiere som har noen vanskelige meter for å komme helt inn til hyttedøra.

Den tøffe utrustningen og stylingen hadde nok også fristet noen, men Volvo All Terrain Concept ble aldri noe mer enn et konsept på SEMA.

Volvo 3CC, 2005

På utsiden hadde konseptbilen Volvo 3CC en pen kileformet aerodynamisk «2+1»-karosseriform. Under panseret satt en elmotor på 80 kW (109 hestekrefter) og 220 Nm. Nok for å levere 0–100 km/t på cirka 10 sekunder.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>ELBIL:</b></strong> </span>Volvo 3CC var langt forut sin tid. En helelektrisk Volvo laget i høyfast stål og karbon.
ELBIL: Volvo 3CC var langt forut sin tid. En helelektrisk Volvo laget i høyfast stål og karbon. Foto: Volvo

I dag, mange år senere, er det ingen som hever på øyenbrynene av dette. Men, den gang da, i 2005, var elbilen Volvo 3CC en svært spennende nyhet.

«Med Volvo 3CC viser Volvo Personbil en helt ny måte å se på transport på», sa Lars Erik Lundin, assisterende direktør og sjef for Volvos tankesmie; Monitoring and Concept Center, VMCC, i California. «Målet er at kommende generasjoner skal kunne nyte den samme frihet som bilen har medført for min generasjon. Vi tror det er nødvendig å vise opp nye måter å for å redusere forurensingen og motvirke trafikkork.»

Volvo 3CC var bygd i høyfast stål med et karosseri i karbon. Elmotoren ble brukt til fartsreduksjon og for å regenerere energi tilbake til batteripakken. Alt var svært spennende og innovativt:

«Vi tror at Volvo 3CC åpner en dør inn til fremtiden og vi kommer til å utvikle konseptet videre», sa daværende varemerkesjef, Lex Kerssmakers.

Bildeserie: Volvo-modellene som aldri ble bygget.

I samarbeid med Auto, Motor & Sport.

Lite visste vi da at det skulle ta 14 år før Volvo viste frem en reell elbil, i Polestar 2.