Test: Subaru outback
Nå skulle du kanskje ønske at du hadde denne
Nå er det vanskelige kjøreforhold flere steder i landet. Et gammelt jungelord sier at jo verre kjøreforholdene blir, dess bedre er det å sitte bak rattet i en Subaru. Vår erfaring er at det stemmer.
Det er tid for en midtlivsoppgradering for den robuste bruksbilen fra Japan. Litt pussing her og litt flikking der, det blir så bra som det kan få blitt. Det er rart, dette med facelifter på biler. Hvis det ikke er store, voldsomme oppgraderinger på gang er det nesten litt skuffende. Egentlig er det positivt andre veien. Små justeringer, noen nye funksjoner, litt tekniske forbedringer er slik det bør være. Da er det mye som tyder på at bilen har vært bra fra lansering og hverken kunder eller forhandlere har klaget i særlig grad.
Akkurat slik tilfellet er med faceliftutgaven av Subaru Outback. Den lengstlevende og sannsynligvis mest hardtjobbende av de høye, robuste stasjonsvognene med ekstra bakkeklaring og 4WD. Her er det snakk om å bringe bilen designmessig i linje med de nyere Subaru-modellene. Dessuten er det gjort noen små og vellykkede justeringer på dashbordet. Og ingeniørene har fått lov til å finjustere understell og støydemping. Det siste er ofte «faceliftprat» uten at virkningen er så stor i praksis. Men på Subaru Outback føler vi at det virker i en slik grad at det trekker bilen enda mer i riktig retning.
Det har aldri vært noe å utsette på røff-tøff-faktoren til Outback, men særlig har tidligere modeller hatt mer trekk av landbruksredskap enn halvdyr firehjulstrekker. Det ble i stor grad adressert da dagens modell så dagens lys.
Mer Allroad
Den gode fjæringskomforten og det milde lydbildet har blitt enda smidigere og enda bedre dempet nå. Godt hjulpet av en i dagens bilverden fornuftig dekkdimensjon på 225/60-18, glatter Subaru Outback ut ujevnheter på vinterskadede veier slik at den minner mer om A6 Allroad enn sine egne forgjengere.
Og på den grove, norske asfalten kommer det aldri noen hard, irriterende romlestøy slik du kan oppleve på dyrere biler enn dette. Det brer seg en avslappet stemning på førerplass, der du har de fleste moderne hjelpemidler og alle fungerer tillitvekkende.
Det er fortsatt firesylindret boksermotor som gjelder, og i tråd med tiden fås den bare som bensinversjon – elektrifisering er fortsatt flere år unna i Subaru-programmet. Den 2,5-liters fireren summer velbalansert i normal kjøring, og får en skarpere, men langt fra ubehagelig klang når du drar på. Da jobber den trinnløse automatkassen med «juksetrinn» godt og kamuflerer forbløffende godt stikkmotorfølelsen slike kasser gir.
Noen stor akselerasjonsorgie blir det aldri, men et fornuftig skyv og forbruk i norske hastigheter.
Permanent 4WD
Et gammelt jungelord sier at jo verre kjøreforholdene blir, dess bedre er det å sitte bak rattet i en Subaru. Med solid bakkeklaring, forutsigbare veiegenskaper og et velprøvd, mekanisk og permanent 4WD-system stemmer det fortsatt. At firehjulsdriften er permanent innebærer at den trekker på alle hjulene hele tiden. Mange moderne 4WD-biler har et system der de typisk er forhjulsdrevne mesteparten av tiden, men der firehjulstrekker kobles inn automatisk ved behov.
At Outback nå også er behagelig og premiumaktig under varierende kjøreforhold, bare forsterker det inntrykket.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 2498
Effekt, hk ved o/min: 175/5800
Dreiemoment, Nm ved o/min: 235/4000
Egenvekt, kg: 1883
Tilhengervekt, kg: 2000/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 482/184/161
Bakkeklaring, cm: 20
Bagasjerom, liter: 559–1848
Standard dekkdimensjon: 225/60-18 V
Forbruk, NEDC l/mil: 0,73
CO₂-utslipp, g/km: 166
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,3
Toppfart, km/t: 198
Pris fra, kr: 525 000
Pris testbil, kr: 525 000
TESTDATA
60–100 km/t, kickdown: 5,4
80–120 km/t, kickdown: 7,2
Støy tomgang, dBA: 41,8
Støy 50 km/t, dBA: 61,6
Støy 80 km/t, dBA: 66,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,1
Testforbruk, l/mil: 0,67
DOMMEN
Det er traust, det er forutsigbart, men det er også veldig bra. Outback er et ujålete og finslipt verktøy for norske kjøreforhold.