Test: Insignia Country Tourer 2,0 CTDi aut.
Opels lekre hyttebil
Insignia Country Tourer er Opels dyreste bil. Får man igjen for alt det den koster?
Insignia Country Tourer er en mektig Opel. Den krysser over femmetersgrensa og er dermed definitivt en bil i storbilklassen. Det er i seg selv med på å gi den en langstrakt eleganse. Høybygd er den slett ikke, for blant de litt løftede stasjonsvognene er dette en av de laveste. Bakkeklaringen er ikke økt med mer enn 2,2 cm (til 14,6 cm) sammenlignet med en vanlig Insignia. Til sammenligning har Mercedes E-klasse All-Terrain maks 15,6 cm, VW Passat Alltrack 17,4 cm, Subaru Outback har 20 cm, Volvo V90 CC har 21 cm, mens Audi A6 Allroad har maks 21,3 cm
Innvendig har Opel brukt noe av lengden på å skape beinplass i baksete som du ellers må til langlimousiner (eller Skoda Superb) for å finne. Du kan se på det som et tegn på noe Opel vil vise: Denne bilen skal være sjenerøs på alle områder.
Den tilbys kun med én motor, og den er sterk; en tolitersdiesel med 210 hk og 480 Nm. Det gir maksytelser som kan sette premiumstasjonsvogner i samme prisklasse på plass (60 til 100 km/t tar 4,5 sekunder). Massevis av utstyr som standard har den også. På testbilen har importøren tatt med omtrent alt som er av ekstrautstyr, men det har ikke økt totalprisen mer enn drøyt 50 000 kroner. Skulle du hatt alt det testbilen har i en premiumstasjonsvogn, snakker vi om ekstrautstyr for fryktelig mye mer penger.
Listen over tilgjengelig ekstrautstyr er dermed svært kort. På den finner vi ting som dyrere seter, panorama soltak (12 900 kroner), Drivstoffdrevet parkeringsvarmer med fjernkontroll (9900 kroner), head up-display (5900 kroner) og innfellbart hengerfeste (9400 kroner). Utstyret i Opelen fungerer godt. I den grad vi har noe å sette fingeren på, er det at infoskjermen virker litt rimelig i denne prisklassen.
Kjører godt
Tidligere tester av de normale Insignia-utgavene har vist oss at Opel har jobbet godt med kjøreegenskapene. Det gjelder også for Country Tourer. Systemet som skaper firehjulsdrift, er av den typen som sender det aller meste av krefter til forhjulene under vanlig kjøring på vei med godt grep. Når sensorene registrerer behov for mer kraft til bakhjulene, får de det uten merkbar forsinkelse.
På bakakselen sørger en mekanisk differensialbrems (torque vectoring) for å fordele kreftene på best mulig vis. På snødekte veier fungerer det ypperlig, både når det gjelder framkommelighet og til å gi bilen en liten dose sportslighet om det er ønskelig. Den lille ekstra høyden har ingen negativ innvirkning på måten Country Tourer kjører på. I stedet er det kanskje heller slik at noen ville ønsket seg mer bakkeklaring i en slik bil, og ville vært villig til å ofre litt kjørepresisjon for å få det.
Opels FlexRide-chassis er standard på Country Tourer, og gjør at du kan velge mellom tre forskjellige kjøremodus: Sport, Tour eller standardinnstilling. I hvert modus justeres ting som den elektroniske demperkontrollen, gassresponsen, servostyringen, automatgiret, firehjulsdriften og sågar motorlyden. I Sport-modus blir typisk dempingen og styreservoen strammere, girkassa blir mer innstilt på rask respons og det samme blir gasspedalen.
For dyr
Insignia Country Tourer er Opels dyreste bil. Listeprisen for Country Tourer er 729 900 kroner. Fra-prisen på en VW Passat Alltrack med 190-hester diesel er 564 400 kroner. Prisdifferansen er for drøy i Country Tourers disfavør selv om den fremstår som mer luksuriøs enn Alltrack. For dette er en Opel som glir lett inn blant alle de kostbare bilene man finner på parkeringsplassen på Hafjell og Hemsedal
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1956
Effekt, hk ved o/min: 210/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 480/1750
Egenvekt, kg: 1797
Tilhengervekt, kg: 1605/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 499/187/153
Akselavstand, cm: 283
Bakkeklaring, cm: 14,6
Bagasjerom, liter: 540-1530
Standard dekkdimensjon: 235/50 R18
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,72
Testforbruk, l/mil: 0,72
CO₂-utslipp, g/km: 191
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2
Toppfart, km/t: 228
Pris fra, kr: 729 900
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 8,6
60-100 km/t, kickdown: 4,5
Støy tomgang, dBA: 44,6
Støy 50 km/t, dBA: 61,4
Støy 80 km/t, dBA: 66,3
Støy 100 km/t, dBA: 69,4