Biltest

Test: Opel Astra Sports Tourer

Helt latterlig mye bil for pengene - uten å jukse.

Publisert

Vi har syntes litt synd på Opel de siste årene. Det tyske merket ble først totalt neglisjert av GM under den store bil- og finanskrisen.

Og ikke før selskapet hadde begynt å reise seg igjen med en serie gode modeller, ble de igjen slått i bakken av sin egen eier: I lang tid var reell usikkerhet om hele Opel skulle avvikles og erstattes med Chevrolet. Det var ikke direkte salgsfremmende.

Endelig optimisme

Denne kampen vant til slutt Opel. Nå er det endelig enorme investeringer i merket, og ikke minst optimisme å spore. Mest av alt gleder mange seg til elbilen Ampera-E.

Les også: Tesla lager 50.000 biler i året - 276.000 har bestilt ny modell

Men det første store løftet til merket er den nye Astra, som tidligere i år ble kåret til «Årets bil i Europa». Etter nå å ha kjørt den nye stasjonsvognutgaven - Sports Tourer - i både diesel- og bensinutgave er det lett å se at dette kan bli en virkelig hit.

Bilen har vokst litt siden forrige generasjon, er dette nå en bil som i praksis konkurrerer direkte mot storselgeren Skoda Octavia. Men selv om den har vokst, har den blitt nærmere 200 kg lettere enn sin forgjenger. Det betyr mye på forbruk, og dertil avgifter.

Designet på Astra vil neppe skremme noen, med en slags kombinasjon av tradisjonelt Opel-design og nyere Toyota.
Designet på Astra vil neppe skremme noen, med en slags kombinasjon av tradisjonelt Opel-design og nyere Toyota.

En prisbombe

Det første en legger merke til er at bilen er vanvittig godt priset, selv om dette ikke er noen hybridbil som drar nytte av tvilsomme fordeler i engangsavgiften.

Les også: Mytene og fakta om hybrid, hydrogen og diesel

Én ting er at startprisen med en én-liters turbobensinmotor er på 240.000 kroner. Langt mer interessant er at en topputstyrt - og da mener vi virkelig overraskende godt utstyrt - variant med 1,6-liters dieselmotor koster ca 350.000 kroner. Dette er flere titusen mindre enn hva du må regne med fra konkurrentene.

Det har vært spekulert i om Opel subsidierer bilen litt for å igjen ta markedsandeler, men dette avvises på det mest bastante fra importøren.

LED-matrix-lys
LED-matrix-lys

Og hva mener vi med topp utstyrt? Aktive LED-matrix-lys, meget gode skinnseter med justerbar sidestøtte, justerbar lårstøtte, varme, kjøling og aktiv ryggmassasje!

At du har egen massasjeknapp på en modell i dette prissegmentet er nesten for utrolig til å være sant. Programmene er riktignok ikke like avanserte som det du finner i en Mercedes S-klasse.
At du har egen massasjeknapp på en modell i dette prissegmentet er nesten for utrolig til å være sant. Programmene er riktignok ikke like avanserte som det du finner i en Mercedes S-klasse.

Det sistnevnte er noe som normalt er forbeholdt de virkelige påkostede toppmodellene.

Les også:

Bagasjerommet er romlig, og setene kan legges ned flatt.
Bagasjerommet er romlig, og setene kan legges ned flatt.

Det er selvsagt trykkfølsom infotainment med GPS, bluetooth og DAB. Vi snakker et bagasjerom som er nesten like stort som plassmesteren Skoda Octavia - selvsagt elektrisk styrt fra nøkkelen. Og en haug med aktive førerassistansesystemer, som filholder og blindsonevarsling.

Bilen mangler adaptiv cruise control, men til gjengjeld forteller den deg hvor nær du ligger bilen foran.
Bilen mangler adaptiv cruise control, men til gjengjeld forteller den deg hvor nær du ligger bilen foran.

Det eneste vi egentlig kunne sagt at mangler er adaptiv cruisecontrol og HUD (head-up display).

Overraskende lavt forbruk

Drivlinjen imponerer også. Ifølge de offisielle tallene skal bilen med automatgir og den nevnte dieselmotoren ha et forbruk på 0,46 liter per mil. Vi vet at disse tallene alltid er umulig å oppnå med denne bilen.

I testperioden lå lenge snittforbruket vårt på 0,41 liter per mil, og det var først da vi begynte å presse bilen litt hardt på svingete veier at vi til slutt endte opp med 0,46 liter per mil som et snittforbruk over 37 mil.

Vi har også testet bilen med 1,4-liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Denne er en anelse mer sprek, men under vår testing brukte den også rundt 40 prosent mer drivstoff.

Hvordan fungerer den?

Å bruke Astra Sports Tourer i hverdagen er hva vi må kalle en usedvanlig irritasjonsfri opplevelse. Det utvendige designet er ikke så spennende, og den får deg ikke til å føle deg spesiell, men du sitter primært igjen med en følelse av at dette er en gjennomtenkt bil som ikke er laget på autopilot.

Opel slår høyt over sin klasse med disse setene, som altså både har varme, kjøling og aktiv massasje. Og justerbar lårstøtte. Og justerbar sidestøtte.
Opel slår høyt over sin klasse med disse setene, som altså både har varme, kjøling og aktiv massasje. Og justerbar lårstøtte. Og justerbar sidestøtte.

Det er lett å la seg blende av en litt mild massasje i setene (det er noen luftputer som blåses opp og ned), men når wow-faktoren legger seg, så begynner man å legge merke til de små detaljene.

Som at det å koble på mobiltelefonen via bluetooth går raskere enn på noen annen bil vi kan huske å ha testet, at setene faktisk er veldig gode å sitte i over tid, at Opels interiør nå endelig har passe mange knapper for de rette tingene. Støynivået er fint, og sikten ut av bilen likeså.

Selv om bensinmotoren er den sprekeste av de to alternativene vi har kjørt, føler vi at dieselmotoren passer bilens best. Den har et tilstrekkelig kraftig dreiemoment til at du ikke trenger å jage turtall, samtidig som den fremstår som sprek nok. Når forbruket i tillegg er så hyggelig, er det vår favoritt.

Motoren passer også den komfortinnstilte automatiske girkassen svært godt, og gir en sømløs opplevelse.

Understellet overrasket oss riktignok litt: Bilen oppleves veldig lett, og er ganske sportslig satt opp. Dette fungerer veldig bra under aktiv kjøring - mens det tidvis kan virke litt butt på den dårligste norske asfalten.

Kombinasjonen gjør at du kan kjøre det remmer og tøy kan holde med et ganske stort smil - uten at det faktisk går så fort at lappen ryker.

Det eneste som faktisk har vært i nærheten av å irritere litt, er at pedalplasseringen ikke er helt perfekt - rettere sagt at nivåforskjellen på gass og brems er litt for stor. Vi føler vi må løfte beinet litt for mye for å gå fra gass til brems.

Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTI aut

Motor: 4-sylindret turbodiesel
Volum: 1,6/1598 ccm
Effekt: 136HK v/3500 RPM
Dreiemoment: 320 Nm v/2000 RPM
Girkasse: 6-trinns automat
Drift: Foran
Størrelse: 4702/1871/1510 mm
Egenvekt: 1350 kg
Bagasjeplass: 540/1630 liter
Hengerfeste: 1500 kg
Toppfart: 205 km/t
0-100: 9,7 sekunder
Forbruk: 0,46 l/mil
CO2: 122 g/km

Modell fra: 304.900 kroner
Testbil:
343.000 kroner (Premium + metallic + massasje i seter)

Konklusjon

Opel har ikke laget verdens beste bil med Astra, men vi tror det er hevet over tvil at de har satt den nye standarden når det kommer til pris opp mot utstyrsnivå. Det er rett frem imponerende å se hvilket nivå Opel har lagt seg på, og både Toyota, VW og Skoda bør se litt bekymring på hva GM nå er i ferd med å få til i Europa.

At bilen også har en svært effektiv dieselmotor, og generelt fremstår gjennomtenkt, gjør at Opel har tatt steget over til å bli et merke du er nødt til å vurdere i denne klassen.

Det gode

  • Kombinasjonen av pris og utstyr er nærmest uslåelig
  • Svært godt utstyrt
  • Engasjerende kjøreegenskaper
  • Svært lavt forbruk på dieselmotor
  • Velfungerende infotainment til å være touch
  • Veldig gode seter
  • Godt med plass

Det dårlige

  • Litt stump på dårlig vei
  • Designet er litt traust
  • Adaptiv cruisecontrol og HUD savnes

Det grusomme

  • Ikke 4x4, hybrid eller elbil

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2016.

Les også