Dieselbilen har aldri vært bedre
Downsizing har også nådd de mer eksklusive delene av bilmarkedet. Denne Mercedes-Benz C 300 d 4Matic viser at det ikke nødvendigvis er negativt.
I mange år har vi vært vant til at 3-tallet i en motor- eller modellbetegnelse fra et av de tyske prestisjemerkene betyr en deilig, treliters sekser. Men slik er det ikke alltid lenger. Som i Mercedes-Benz C 300 d. Bak den løfterike modellbetegnelsen skjuler det seg nemlig en firesylindret dieselmotor med volum på 1950 cm³. Men behøver du henge med nebbet spesielt av den grunn? La oss se nærmere på hva den nye dieseltoppmodellen har å by på:
Sterkeste toliter
Effektmessig er det veldig bra. Faktisk er 300 d-motoren for øyeblikket den sterkeste tolitersdieselen på markedet i Norge, ifølge listene til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Med 245 og 500 Nm sniker den seg inn foran et godt knippe av konkurrenter med 235–240 hk og tilsvarende dreiemoment.
Les også: Test av BMW X5 30d xDrive
Og på tross av det heftige kraftuttaket er effekt- og dreiemomentkurvene fortsatt harmoniske, med 500 Nm mellom 1600 til 2400 o/m og maks effekt ved 4200 o/m. Dessuten har Mercedes fått på plass sin 9-trinns automat 9G-TRONIC i de fleste C-klasse-variantene for de oppgraderte 2019-modellene. Om det skulle være noen hull i kraftleveransen glatter den enkelt over det.
Dermed er den lille fireren ikke noe dårligere enn en stor sekser når det kommer til dieselmotorens spesialområde, en sømløs bølge av kraft som bare krever bitte små gasspedaljusteringer for normale fartsøkninger. Og besvarer bestemte bevegelser med høyrefoten med en akselerasjonsiver som havner tett på Tesla-kategorien. Det går kort sagt fortere enn du normalt sett trenger. Skal vi sutre litt er det egentlig bare en ting vi savner: Godlyden fra en sekser klarer aldri en firer å kompensere for, men slikt må i dagens verden ofres på effektivitetens alter.
Les også: ID Lounge skal bli ny, stor elektrisk SUV fra VW
Harmonisk turkamerat
Jeg kjører på fine, lite trafikkerte vinterveier. Det går opp og ned, fra sving til sving gjennom granskog og over tregrensen. Underlaget er kompakt snødekke og is, med noen centimeter nysnø på toppen. Og glemmer snart savnet av sekserlyden og rir heller på den kraftige dreiemomentbølgen. Det gir ro over kjørefølelsen. Sammen med luftfjæringen i testbilen, svært god støydemping med laminerte ruter foran og behagelig sittestilling blir C 300 d 4Matic stasjonsvogn en usedvanlig harmonisk turkamerat.
Og kiler det litt i rallygenet ditt, kan du velge kjøreprogrammet Sport eller Sport+. Da skjerper elektronikken kjørefølelsen, mens stabilitetskontrollen blir akkurat passe løssluppen når du legger inn en dose gass ut av svingene og hekken stepper ut et par hakk.
Les også: RS200 - Fartsmonsteret til Ford
Men så var det dette med dieselangsten da. Avtroppende Mercedes-sjef, Dieter Zetsche tror fortsatt dieselmotorer blir viktige i personbiler, ikke minst på grunn av lavt CO₂-utslipp. På vår testkjøring lever 300 d-motoren opp til de forventningene, og ligger mellom 0,5-0,6 liter per mil på langkjøring. Men det kommer ikke av seg selv:
– I 2025 forventer Daimler at elbiler vil utgjøre 15–25 % av det globale salget, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge. – Det er med på å forklare hvorfor vi investerer milliarder i stadig renere forbrenningsmotorer.
Innovasjon mot NOx
Motoren i C 300 d hører til den nye OM 654-motorserien. Den er 17 % lettere enn forgjengeren (168,4 mot 203,8 kg) og tar i bruk den nyeste teknologien Mercedes rår over for å bedre effektiviteten og få ned utslippene: Konstruksjonen er den første aluminiumsblokken i en firesylindret diesel og stålstempler med spesielt utformede fordypninger i toppen skal bidra til å redusere partikkelutslipp allerede i forbrenningsprosessen.
Ifølge Mercedes er alle komponenter plassert tett på motoren for best mulige arbeidsforhold også på korte turer. Eksosen går fra turboladeren til en oksidasjonskatalysator før AdBlue blir tilført gjennom en vannavkjølt doseringsmodul. En viktig detalj er området der AdBlue blandes i avgassen. Den fordamper over kortest mulig distanse og blir derfor fordelt svært jevnt i partikkelfilteret, sier Mercedes. Til slutt går avgassene gjennom en SCR-katalysator (Selective Catalytic Regeneration) som ytterligere reduserer NOx-verdiene.
Hermansen sier den tyske kontrollinstansen TÜV nettopp har gjennomført en test av C 220 d (samme motor, med lavere effektuttak) på vanlig vei: – Resultatet ble 10 mg NOx per kilometer, inkludert kaldstart. Utslippsgrensen er på 168 mg NOx per kilometer ved et tilsvarende kjøremønster etter Real Driving Emissions (RDE), en del av den nye målemetoden WLTP, avslutter han.
Siden elbillandet Norge er en liten del av det globale bilmarkedet (snaut 0,2 %) må vi nok akseptere at forbrenningsmotoren skal være med oss en god stund til. Hvordan leveransesituasjonen og modellutvalget for elbiler utvikler seg mot 2025 gjenstår å se, men det kan ta mange år før situasjonen blir slik at elbil er et naturlig bilvalg for alle.
I så fall er Mercedes-Benz C 300 d 4Matic en av de beste ventepølsene vi har satt tennene i på lenge.
TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz C 300 d 4Matic stasjonsvogn
Motor, cm³: 1950
Effekt, hk ved o/min: 245/4200
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/1600-2400
Egenvekt med fører, kg: 1735
Tilhengervekt, kg: 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 470/181/146
Bagasjerom, liter: 490–1460
Standard dekkdimensjon: 225/50-17
Forbruk, NEDC l/mil: 0,58
CO₂-utslipp, g/km: 153
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 618 000
Pris testbil, kr: 870 000
Testdata: Mercedes-Benz C 300 d 4Matic stasjonsvogn
0–100 km/t, sek: 7,0
60–100 km/t, 5. gir: 5,8
60–100 km/t, kickdown: 3,4
80–120 km/t, 5. gir: 6,0
80–120 km/t, kickdown: 4,5
Støy tomgang, dBA: 44,5
Støy 50 km/t, dBA: 58
Støy 80 km/t, dBA: 62,5
Støy 100 km/t, dBA: 65,0
Denne saken ble første gang publisert 20/01 2019, og sist oppdatert 18/01 2019.