Prøvekjørt: kIA PROCEED GT

En skikkelig morsom og lekker stasjonsvogn til under 500 000

Praktisk, morsom og ikke svindyr. Nå kan du få en praktisk GT-bil som folk vil snu seg etter.

Pluss ikon
DETALJER: Proceed GT har modellspesifikke detaljer som skiller den fra GT Line. Sideskjørt og diffuser har noe annen layout enn på GT Line-modellene.
DETALJER: Proceed GT har modellspesifikke detaljer som skiller den fra GT Line. Sideskjørt og diffuser har noe annen layout enn på GT Line-modellene. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Etterspørselen etter stasjonsvogner i Norge blir stadig mindre. Stasjonsvognen var lenge en storselger og barnefamilienes favoritt i Norge, men så kom SUV-ene og crossover-modellene. De har tatt en stadig større del av kaka. I tillegg har omleggingen av bilavgiftene har sendt bilkundene i køen for elektriske biler. Elbiler formet som stasjonsvogn finnes ikke. Så hvorfor kommer Kia med en stasjonsvogn med forbrenningsmotor og uortodoks utforming?

Norge er selvsagt nærmest ubetydelig og Kia ser et marked i Europa for en C-segmentmodell (Golf, Focus, etc) som selskapet mener er en premiumbil i mainstream-segmentet.

Bagasjeplass

For nye Kia ProCeed er en shooting brake. Mercedes blåste liv i denne formen med CLS Shooting Brake som kom i 2012. Den produseres ikke lenger. Derimot finnes CLA som shooting Brake og Kia ProdCeed minner sterkt om den i form og størrelse. Den er 4650 mm . Mercedes CLA er 4640 mm. Proceed er imidlertid kun 1422 mm høy, 13 mm lavere enn CLA. Likevel knuser koreaneren CLA på bagasjeplass i oppgitte mål. Den tar 594 liter mens CLA tar 495. Sammenligningen med Kia Ceed SW (stasjonsvogn) tåler Proceed godt. Ceed SW tar 624 liter. Feller du ned bakseteryggene på Proceed skal det være plass til 1545 liter og baksetene har smart 40:20:40-oppsett. Hva med sittehøyden i baksetet? For en person på 180 cm er den meget god.

Les også: Båten har fem motorer på 627 hk hver

En tysk koreaner

Kia Proceed er en koreansk bil, men omtrent bare i navnet. Den er tegnet, utviklet og produsert i Europa og føles som en tysk bil. Understellet er testet og finjustert på Nordschleife, på veiene gjennom Eifel-skogen i Tyskland og på veier i England. Arbeidet med understellet har vært ledet av nederlenderen Gert-Jan Teunis som jobber ved Hyundai Motor Europe Technical Center i Rüsselheim.

Arbeidet med Ceed GT og Proceed GT har gjort modellene spenstigere enn forgjengeren Pro Cee’d. For det første er de senket med 10 mm. De har i tillegg bedre støtdempere, strammere fjæringer med mindre vandring, nye felger og spesiallagde dekk og større bremser. Dessuten er styring tunet, den elektroniske stabilitetskontrollen er mindre streng og vridningsstivheten er optimalisert ved å bruke mer høystyrkestål i karosseriet.

<b>STANDARD:</b> Proceed GT kommer standard med spesiallagde Michelin Pilot Sport 4-dekk og 320 mm ventilerte bremseskiver.
STANDARD: Proceed GT kommer standard med spesiallagde Michelin Pilot Sport 4-dekk og 320 mm ventilerte bremseskiver. Foto: Produsent

Herlig eksoslyd

Proceed GT er toppmodellen med en 1,6-liters turbobensin med 204 hk. Syvtrinns dobbeltclutch-girkasse ville være standard i Norge, og den girer pent og pyntelig. I cockpiten sitter vi komfortabelt i alcantara sportsseter med rød søm. Det skinnkledde rattet er perforert. Rattets flate underside (D-cut) og girhendler og pedaler i aluminium forteller at Proceed GT har sportslige ambisjoner. Muligheten til å skifte fra normal til sportsmodus med en knapp taler også sitt tydelige språk. Det skjer ingenting med understellet, mens girkassa endrer takten. Den største endringen er lydbildet. Eksosen blir merkbart mer hissig i sport. Den surmagede vil kanskje si at det låter litt gnålete på lavt turtall, men da er det bare å skru av sportsmoduset. Vi liker lyden, særlig når turtallet øker. Lyden kommer fra eksosen der spjeldene åpnes, i tillegg får den hjelp av ESG (electric sound generator) via høyttalerne.

<b>COCKPIT:</b> Sidestøtten i setene i Kia Proceed GT er god, sittestilling god og den 8-tommers berøringsskjermen er plassert forbilledlig høyt.
COCKPIT: Sidestøtten i setene i Kia Proceed GT er god, sittestilling god og den 8-tommers berøringsskjermen er plassert forbilledlig høyt. Foto: Produsent

God opplevelse

MER PÅ GANG

Firehjulstrekk mangler på Proceed, men den kommer antakelig som plug in-hybrid etterhvert. I løpet av året kommer Kia Ceed SW som plug in-hybrid. Kia skal også lansere den kompakte SUV-en Xceed i løpet av året.

Vi fikk testet Proceed GT en tur på bane, der den slettes ikke gjorde seg bort takket være det utmerkede understellet. Vi synes kanskje girkasse er litt treg med å gire ned, men hvor ofte kommer den til å bli brukt på bane? Ikke ofte. Men størrelsen og det stramme understellet gjør Proceed GT i stand til å by sjåføren på gode opplevelser dersom muligheten for lite banekjøring skulle by seg.

Det kommer mindre motorsterke versjoner av Proceed som vil ha mykere understell enn GT-versjonen. Det kan være greit. Det stramme understellet er fint når underlaget er jevnt og aktiv kjøring er prioritert, men prisen man betaler er noe redusert komfort når underlaget er ujevnt.

Les også: Nå kuttes ventetiden på Jaguar i-Pace

Kia Proceed ser kul ut, er morsom å kjøre, praktisk og oppleves som en bil av god kvalitet. Har du ikke råd til Mercedes-AMG CLA 45, fremstår Proceed GT som et meget godt alternativ.

<b>PLASS:</b> Bagajerommet er smart og romslig. Det er plass i brønnen under gulvet også.
PLASS: Bagajerommet er smart og romslig. Det er plass i brønnen under gulvet også. Foto: Produsent

I Norge blir Proceed også å få som GT Line med 1,4-liters turbobensin med 140 hester og en 1,6-liters diesel med 136 hester. Med GT-line får du GT-utseende, men ikke GT-ytelsene. Begge leveres med syvtrinns dobbeltclutch som standard, og begge er priset til 419 900 kroner.

Likte du denne saken? Sørg for å få godt lesestoff rett i innboksen din: Meld deg på vårt nyhetsbrev.

TEKNISKE DATA: Kia Proceed GT

Motor, cm3: 1591 turbo
Sylindre: 4
Hk/kW: 204/150
Dreiemoment: 254 Nm ved 1500 omdreininger
L/B/H, cm: 460/180/142
Akselavstand, cm: 265
Hengervekt, kg: 1410 (1500 med diesel)
Vekt, kg: 1438 kg
Bagasjerom, liter: 594-1545 l
0–100 km/t: 7,5 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Oppgitt forbruk, l/mil: 6,2
Oppgitt CO2-utslipp: 142 g/km
Pris: 459 900

Vi gjør oppmerksom på at Kia Proceed GT ble prøvekjørt i Spania. Produsenten betalte for reisen.

Denne saken ble første gang publisert 17/01 2019, og sist oppdatert 18/01 2019.

Les også