PRØVEKJØRT: KIA XCEED

Kul Kia med tysk preg

Pluss ikon
<b>KOMMER TIL NORGE I NOVEMBER:</b> Vi har prøvekjørt Kia Xceed.
KOMMER TIL NORGE I NOVEMBER: Vi har prøvekjørt Kia Xceed. Foto: Kia
Først publisert Sist oppdatert

Situasjonen for de høyreiste bilene har endret seg siden de første generasjonene av Toyota RAV4, Honda CR-V og Nissan X-Trail entret markedet fra 1996 - og tok det med storm.

Rustikke, firkantete biler med firehjulstrekk og fremkommelighet nok til å kunne kalles SUV (Sport Utility Vehicle), men i langt mer folkelig drakt enn storebrødrene Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero. Mellomklasse-SUV-markedet vokste raskt og trengte seg inn på området til stasjonsvognene som tradisjonelt hadde en solid markedsposisjon i Norge.

CUV - Crossover Utility Vehicle

Nå er det SUV-enes tur til å bli utfordret. Strengere krav til utslipp har medført at det høyreiste markedet er inntatt og kuppet av CUV-ene (Crossover Utility Vehicle). Fortsatt litt høyere bakkeklaring og sittestilling, men ofte med spinklere motorisering og sjeldent firehjulstrekk.

Der folk som vil ha SUV fremhever fremkommelighet og praktiske egenskaper, sier kjøperne av CUV at utseendet teller mest, ifølge Kia som har spurt kundene sine om hvilke preferanser de har. Og foreløpig siste skudd på CUV-stammen er Kias XCeed, som har mange likhetstrekk med Mercedes GLA, men blir mye rimeligere.

<b>HELT NYTT:</b> Den 25 centimeter brede berøringsskjermen og det digitale instrumentpanelet er helt nytt i Kia, men er ekstrautstyr.
HELT NYTT: Den 25 centimeter brede berøringsskjermen og det digitale instrumentpanelet er helt nytt i Kia, men er ekstrautstyr. Foto: Kia

Cockpit med kvalitet

Den er lettkjørt, smidig, moderne og med et brukervennlig og innbydende interiør som bærer preg av at bilen er tegnet og utviklet i Europa. Noe av det beste ved XCeed finner vi innvending med et interiør som virkelig er preget av kvalitet. Du kan sågar få den med luksusutstyr som varme i rattet, samt varme og ventilasjon i forsetene.

Løsningene i cockpiten er gjennomtenkte og logiske, og berøringsskjermen er plassert forbilledlig høyt på dashbordet. En 8.0-tommers skjerm leveres som standard. En større skjerm på 10.25 tommer med infotainment og navigasjonssystem er ekstrautstyr. Det samme er Kia-systemet UVO Connect. Med bilens SIM-kort kan du da få sanntidsinformasjon om trafikkforhold, vær og parkeringsmuligheter rett på skjermen eller mobiltelefonen. Med UVO-appen kan du også sende veibeskrivelse til navigasjonen fra mobiltelefonen før avreise, og finne hvor bilen er parkert dersom det skulle ha gått i glemmeboka.

Begge systemene er kompatible med både med Apple CarPlay og Android Auto. Den største skjermen har Bluetooth multi-connection, som gjør at du kan koble til to telefoner samtidig.

<b>TYSK PREG: </b>Kia XCeed er en kvikk og morsom bil å kjøre.
TYSK PREG: Kia XCeed er en kvikk og morsom bil å kjøre. Foto: Kia

Tysk preg

XCeed er designet av Peter Schreyer som kom fra VW-konsernet. Han har biler som Audi TT og fjerde generasjon Golf på merittlisten. En annen tysker har hatt sitt å si når det gjelder understell og styring.

Vi snakker om tidligere BMW M-boss Albert Biermann. Da kan man jo kanskje frykte en stiv og stram bil med mye styremotstand, men det er ikke tilfelle. Vi har prøvekjørt XCeed med både 1,4 bensin og 1,6 diesel.

Den er kvikk, lettkjørt og oversiktlig. Av de to motorene synes vi den kler bensin best, men dieselen gir et bunndrag som bensinen ikke kan matche og er dessuten gjerrigere.

Uansett, begge motorene er helt feil. Det vil si, det er ikke noe galt med motoren, men avgiftssystemet i Norge gjør at Kia XCeed med 1,0 eller 1,4 bensin, eller 1,6 diesel, er for kuriosa å regne.

Det nåværende avgiftssystemet for biler har endret etterspørselen totalt sammenlignet med bare noen få år tilbake i tid. Ta for eksempel nye BMW X5.

Så langt i år er det solgt 124 stykker av den superkomfortable SUV-en som er bedre enn noensinne. På samme tidspunkt i 2014 var tallet det tredoble.

Ved utgangen av august i 2016 var salgstallet for X5 889. Hvorfor? Den ladbare versjonen var på markedet.

Ett eksempel til: Mitsubishi Outlander var en populær diesel-SUV. Så langt i år er det solgt 3333 Mitsubishi Outlander i Norge – 17 med diesel, 15 med bensin, resten er den ladbare PHEV-versjonen.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar 426 liter og baksetene har smart 40:20:40-deling.
PLASS: Bagasjerommet tar 426 liter og baksetene har smart 40:20:40-deling. Foto: Kia

XCeed har mye nordmenn liker. Litt høyere bakkeklaring og sittestilling, god pris, hengerfeste og masse utstyr, men disse motorene gir neppe salgssuksess. Så glem XCeed? Absolutt ikke. I februar kommer den som plug in-hybrid.

VIKTIGE KONKURRENTER: Toyota C-HR, VW T-Roc, Ford Puma og nye Mazda CX-30.

DETTE LIKER VI

En rimelig og kul bil som er både lettkjørt og smidig, og med et understell og en styring som innbyr til litt «fart og spenning» uten behov for massevis av krefter under panseret.

DETTE LIKER VI IKKE

XCeed har lengre fjæringsvei enn vanlige XCeed, men noen vil muligens likevel finne den litt for stram. De to enderørene bak er bare pynt. Eksosrøret stikker ut under dem.

TEKNISKE DATA:
Kia XCeed 1,4 T-GDi (bensin)

Motor, cm³: 1396
Gir: 7-trinns DCT
Effekt, hk ved o/min: 140/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 242/1500-3200
Egenvekt, kg: 1300
Tilhengervekt, kg: 1410
Lengde/bredde/høyde, cm: 440/183/149
Akselavstand, cm: 265
Bakkeklaring, cm: 18,4 (Med 18-tommers dekk)
Bagasjerom, liter: 426/1378
Standard dekkdimensjon: 205/60 R16 eller 235/45 R18
Forbruk, NEDC l/mil: 0,59
CO2-utslipp NEDC, g/km: 135
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,5
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: Ikke klar (26 430 euro i Tyskland)

TEKNISKE DATA:
Kia XCeed 1,6 CRDi (diesel)

Motor, cm³: 1598
Effekt, hk ved o/min: 136/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/2000-2250
Egenvekt, kg: 1340
Tilhengervekt, kg: 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 440/183/149
Akselavstand, cm: 265
Bakkeklaring, cm: 18,4 (Med 18-tommers dekk)
Bagasjerom, liter: 426/1378
Standard dekkdimensjon: 205/60 R16 eller 235/45 R18
Forbruk, NEDC l/mil: 0,46
CO2-utslipp NEDC, g/km: 122
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,1
Toppfart, km/t: 198
Pris fra, kr: Ikke klar