PLUG IN-HYBRID FRA KIA
Har det meste som nordmenn liker
I februar kommer CUV-en Kia XCeed som plug in-hybrid, og prisen bør bli gunstig.
Avgiftssystemet har gjort plug in-hybridene svært er populære i Norge. Du kan kjøre noen mil på bare strøm, men slipper uro knyttet til rekkevidde, jakten på ladestasjoner og ladekøer.
Rundt årsskiftet kommer det flere ladbare hybrider som er svært interessante sett med norske øyne, blant dem Kia XCeed Plug-in Hybrid som kommer med samme motorisering som Kia Niro Plug-In Hybrid.
Kia XCeed plug in-hybrid kalles for en CUV - eller en Crossover Utility Vehicle.
50 km rekkevidde
Det betyr en batteripakke på 8.9 kWh. Drivlinjen består av en elektrisk motor på 44.5 kW og en 1.6-liters bensinmotor. Total systemytelse er 141 hk og et dreiemoment på 265 Nm. En sekstrinns dobbelclutch automatkasse er standard. Ladbare XCeed er foreløpig ikke typegodkjent, men Kia mener at en rekkevidde mellom 48 og 50 kilometer er realistisk, basert på den nye testmetoden WLTP.
Prisen på ladbare XCeed er foreløpig ikke klar, men den bør ikke bli noe dyrere enn Niro som koster fra 329 000 kroner. Sammenlignet med vanlige XCeed har den ladbare versjonen mindre bagasjerom fordi batteriet stjeler mye plass.
Du får imidlertid helt flatt gulv i bagasjerommet, det er plassen under gulvet som opptas av batteripakken.
Nytt infortainment
Hybriden skiller seg fra bensin og diesel-variantene, blant annet med lukket grill for bedre aerodynamikk. Ladeluken finnes på venstre side foran. 16-tommers hjul og aluminiumsfelger med eget design er standard.
Når det gjelder betjening av infotainment og navigasjon så kommer XCeed med en åttetommers berøringsskjerm som standard. Helt nytt i Kia er imidlertid en 10.25-tommers berøringsskjerm som er ekstrautstyr.
Støtter Android Auto og Apple CarPlay
Det samme er systemet UVO Connect. Med bilens SIM-kort er den til enhver tid koblet opp, og skjermen viser tjenester som ledige ladepunkter, veibeskrivelse og andre tjenester som lokale søk.
Begge infotainment-systemene støtter Apple CarPlay og Android Auto. Den største skjermen har Bluetooth multiconnection, som gjør at du kan koble til to telefoner samtidig.
Du kan også få XCeed med heldigitalt instrumentpanel, Supervision på 12.3 tommer. En høyoppløselig skjerm på 1920x720-pixler erstatter de analoge instrumentene. Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, samt mer inngående informasjon om kjøreturen, som drivstofforbruk, gjenværende batterikapasitet, antatt elektrisk rekkevidde og energiflyt mellom batteri, motor og elektrisk motor.
Man får også navigasjonshenvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr som for eksempel tretthetsvarsel. Energisparende funksjoner som ‘Driver Only’ videreføres fra andre modeller. Men dette systemet kan du stille klimaanlegget til kun å virke på førersiden, mens ventilasjonen i bilen forøvrig stenges.
Lager lyd
Xceed vil være utstyrt med et “Virtual Engine Sound System”, med lydsignal opp til 59 dBA for å varsle fotgjengere om bilens nærvær når den går i elektrisk modus i lav hastighet og ved rygging. Den kunstige lyden skyldes en ny EU-regel som trådte i kraft 1. juli i år. Den sier at alle el- og hybridbiler som selges i Europa skal være utstyrt med et akustisk kjøretøyvarslingssystem (AVAS) som skal gi fra seg lyd når bilen er i bevegelse.