Ford Mustang shelby gt500
Ford putter over 700 hester i Mustangen
Man trenger ikke engang å ha en spesiell forkjærlighet for amerikanske biler for å få vann i munnen av nye Ford Mustang Shelby GT500.
Da Ford lanserte sin nyeste Mustang Shelby GT350 i 2014, var det med den sterkeste selvpustende V8-eren i en Ford noensinne. GT350 har emn turtallsvillig 5,2 liters sugemotor med 500 hestekrefter og 540 Newtonmeter.
Selvpustende betyr at den ikke får hjelp fra turbo eller kompressor til å stappe luft inn i sylinderne – her må motoren selv sørge for å supe til seg det den kan av oksygen. Mengden oksygen avgjør hvor mye bensin som kan brennes i sylinderne, og dermed hvor mye kraft som kan produseres ved et gitt turtall. Derfor er moderne turbomotorer sterke allerede på temmelig lavt turtall. Så hvordan kan man kompensere for dette i en selvpustende motor? Jo, ved å få den til å spinne fortere. Den nye motorens maksimale turtall er 8250 o/min, og det gjør den til den mest turtallsivrige produksjonsmotoren i Fords historie. Motoren i GT350 var koblet opp mot en sekstrinns manuell girkasse og en Torsen-differensial for å plante kreftene i bakken så effektivt som mulig med bakhjulsdrift.
Kompressorhjelp
Nå er det klart for en enda drøyere «pony car» fra Ford Performance – den nyeste versjonen av Mustang Shelby GT500. Den hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit 14. januar. Den kommer med den samme håndlagde 5,2-literen som GT350, men i GT500 får den hjelp av en 2,65-liters kompressor. Og med pustehjelp produserer motoren over 700 hestekrefter. Det er riktignok et stykke bak Chevrolet Corvette ZR1 som har en 6,2-liters kompressormatet V8 på 765 hester og Redeye-versjonen av Dodge Challenger SRT Hellcat med formidable 808 hester. Det finnes også kraftigere Mustang-er fra spesialister som Hennessey.
Les også: De viktigste bobil-nyhetene i 2019
Aktivt understell
Men Shelby GT500 er den den kraftigste serieproduserte Ford-en noensinne. Den er utvilsomt kapabel til å gi eieren av en og annen europeisk superbil en skikkelig overraskelse. 5,2-literen er paret med en syvtrinns dobbeltclutch-kasse fra Tremec. Den hjelper Ford-en fra 0-100 km/t på drøyt 3,5 sekunder.
Les også: Ford RS200 - "Det var jo en drittbil"
Og dersom du tenker at den bare kan kjøre rett frem, så er det neppe tilfellet. Den kommer med et racing-preparert aktivt chassis. GT 350 har et såkalt MagnaRide-understell, der stålpartikler i hydraulikkoljen endrer støtdempernes egenskaper i takt med kjøringen. GT500 har den nyeste versjonen av MagnaRide-understellet. Bilen ruller på spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk, og kundene kan velge mellom 20-tommers felger av enten lettmetall eller karbon. For å stoppe bilen er den utstyrt med 420-millimeters bremseskiver med seksstemplede kalipere.
Dansk anlegg
Innvendig kan GT500 fås med både elementer av karbon og Recaro-racingseter - eller mer komfortrettede skinnseter med elektrisk justering. I motsetning til den mer baneorienterte GT350 har storebror klimaanlegg. Instrumentene er plassert på en 12-tommers LCD-skjerm, og dersom vil høre noe annet enn lyden fra motoren og eksosanlegget, kan den fås med et B&O-anlegg med 12 høyttalere. En 8-tommers berøringsskjerm med Sync3 finnes på midtkonsollen som hos alle nyere Ford-modeller.
Tredje generasjon
Ford Mustang Shelby GT500 er fra Performance-divisjonen til Ford. Shelby-navnet stammer fra Carroll Shelby som ble kjent for å forvandle vanlige Mustanger til racingbiler. GT500 kom i 1967 da Shelby puttet en 7,0-liters 428-kubikk V8-motor i sin GT350. – Den første bilen jeg er virkelig stolt av, skal Shelby ha uttalt ifølge Ford. Shelby døde i 2012, 89 år gammel, men GT500-arven fortsetter med tredje generasjon av modellen som er ventet til høsten. Den kommer dessverre ikke til Europa gjennom Fords forhandlernettverk.
Denne saken ble første gang publisert 16/01 2019, og sist oppdatert 17/01 2019.