Prøvekjørt: Jeep Compass 4xe Limited
Jeep - the european way
Salget av ladbare hybrider har økt med 50 prosent i år sammenlignet med i fjor, og endelig har Jeep en bil med ledning å by på.
Jeep har vært en kuriositet i det norske markedet de seneste årene, men nå har de fått ladbare modeller i porteføljen som straks gjør merket langt mer aktuelt. Modellene Compass og Renegade fås nå som ladbare hybrider. 4xe heter plug in-modellene til Jeep, og vi har prøvekjørt Compass Limited, den rimeligste av Compass-modellene, og med den minste motoriseringen med totalt 190 hestekrefter. Over Limited i Compass-hierarkiet ligger S og Trailhawk som begge har 240 hestekrefter og koster fra 482 900 kroner.
4x4-spesialist
Compass 4xe er utstyrt med en 1,3-liters bensinmotor som driver forhjulene og en elektrisk motor som driver bakhjulene. Den kan kjøres helt elektrisk i rundt 40 kilometer - avhengig av temperatur og kjørestil. Er du hissig nok på gassen kobles bensinmotoren inn. Det samme skjer dersom det er lite strøm igjen på batteriet. Da kobles bensinmotoren inn for å lade batteriene, og for å sikre at 4xe-driften er tilgjengelig hele tiden. Og det er tross alt viktig, for det som virkelig skiller Compass fra konkurrentene er firehjulstrekket. Det kan låses slik at du får permanent trekk på alle fire hjulene. Det gjelder i hastigheter opp til 15 km/t. Compass har også lavserie beregnet for krevende underlag samt moduser beregnet for kjøring i sand og gjørme. Trailhawk-versjonen har i tillegg et Rock-modus, bitte litt høyere bakkeklaring og drøyere angrepsvinkel. Du bør nok likevel tenke deg om to ganger før du planlegger et større offroad-eventyr med Compass. En bensintank på kun 36 liter setter også visse begrensninger for hvor langt du kan bevege deg unna bensinstasjonen.
Det svakeste aspektet
Jeep Compass 4xe er en lettkjørt og oversiktlig liten SUV. Man føler virkelig at man sitter i en høyreist 4x4-bil. Setene er myke og gode og gir en høy og rett sitteposisjon. Fjæringskomforten er god og det sekstrinns automatgiret gjør jobben på ryddig vis. Bakseteplassen er overraskende god, og er sågar utstyrt med et 230 V-strømuttak i tillegg til USB-port. Batteriet med tilhørende komponenter har ikke stjålet mye bagasjeplass. Multimedia-systemet er kompatibelt med både Apple CarPlay og Android Auto, men den drøyt 8-tommers berøringsskjermen oppleves som treg og med lav oppløsning. Den er det svakeste aspektet ved førermiljøet som for øvrige er oversiktlig og lettbetjent.
Compass bringer ikke fryktelig mye nytt til torgs, og skal du først ha en mindre Jeep, så synes vi at Renegade er et friskere pust enn Compass, som står med et ben i den sedate avdelingen.
TEKNISKE DATA
Jeep Compass 4xe Limited
Motor, cm³: 1332
Elmotor, kW: 44
Batteri, kWt: 11,4
Samlet effekt, hk: 190
Dreiemoment, Nm: 270
Egenvekt, kg: 1860
Tilhengervekt, kg: 600/1250
Lengde/bredde/høyde, cm: 439/187/165
Akselavstand, cm: 264
Bakkeklaring, cm: 20,1
Angrepsvinkel foran/bak, grader: 16° / 32°
Bagasjerom, liter: 420 -1230
Standard dekkdimensjon: 215/60R17
Rekkevidde el, WLTP km: 45
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,2
CO₂-utslipp, g/km: 47
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
Toppfart, km/t: 183
Lading: Cirka 1,6 timer med veggboks. Rundt tre timer med vanlig stikkontakt og maksimalt ladestrømnivå.
Pris fra, kr: 442 900 (Limited)
Compass i likhet med Renegade produseres ved Fiat Chrysler-fabrikken i Potenza-provinsen i Italia, og Jeep Compass fremstår som langt mer europeisk enn det man kanskje forventer av det ikoniske merket. For dersom man primært forbinder Jeep med rammekonstruksjon, stive aksler og mekanisk firehjulstrekk, så vil neppe verken Renegade eller Compass innfri. Da bør man heller vente til Wrangler 4xe kommer. Produksjonen av den har startet ved Toledo-fabrikken i Ohio.