Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015
Tøffere enn du tror
Jeep Renegade er ikke så liten og søt som den ser ut til.
Etter lanseringen av familie-SUV-en Jeep Cherokee i 2014, kommer Jeep nå med en rimeligere og mer kompakt SUV-utgave. Og designet levner ingen tvil, dette er en klassisk Jeep.
Med en lengde på 4,24 meter, er Jeep Renegade faktisk 10 centimeter kortere enn en VW Golf.
Men høyden på 1,67 meter og en bakkeklaring på nesten 20 centimeter, er det derimot ekte SUV-takter over.
I tillegg har Jeep Renegade 4WD-system med flere innstillinger, for blant annet bedre fremkommelighet på snø. Dermed stiller bilen en helt egen miks av egenskaper. Og med priser godt under 400 000 kroner, er den et spennende tilskudd i et av de viktigste bilsegmentene i Norge.
Kjøreegenskaper: 5
I testperioden er det god norsk vinter, med fin blanding av glatt asfalt, hardpakket snø og is, samt løssnø.
Vi er blitt stadig mer imponert over oppførselen i 4WD-systemene som kobler seg inn automatisk ved behov, og Jeep Renegade har et av de beste vi har kjørt i en kompakt-SUV.
Vanligvis kommer du til et punkt der bilen sier fra at den ikke har noen ambisjoner i sportslig retning. Men Jeep Renegade vil gjerne være med å leke:
Styringen gir svært god kontakt med underlaget, og en tung, stødig følelse. Samtidig er hekken lett å be, og hiver seg ut noen desimeter når du akselererer ut av en sving. ESP-systemet tillater en passe dose løssluppenhet, men trekker deg fint og smidig på plass når lekelysten blir større enn evnene.
Dermed er Jeep Renegade en av de morsomste og mest lettkjørte SUV-modellene i denne klassen på vinterføre.
Motor: 5
Jeep, Chrysler og Fiat er under samme tak nå om dagen, og Jeep Renegade deler plattform med den nye crossovermodellen Fiat 500X.
Tekniske data
Jeep Renegade
- Motor, cm3: 1956
- Effekt, hk ved o/min: 140/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1750
- Egenvekt, kg: 1505
- Tilhengervekt, kg: 1500/400
- Lengde/bredde/høyde, cm: 426/181/167
- Bagasjerom, liter: 351-1297
- Standard dekkdimensjon: 215/65-16 H
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
- CO2-utslipp, g/km: 134
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,5
- Toppfart, km/t: 182
- Pris fra, kr: 389 900
Dermed er det ingen som blir overrasket over å finne dieselmotorer fra Fiat-konsernet i Jeep Renegade: Den forhjulsdrevne versjonen med 1,6-liter på 120 hk, mens 4WD-utgaven kan leveres med to utgaver av den velprøvde 2,0-liters motoren på 140 og 170 hk.
Vi kjørte 140 hk med sekstrinns manuell girkasse. Vil du ha automat, finnes det en nitrinns girkasse til den og 170 hk-versjonen. Prispåslaget for nitrinns automat er 50 000 kroner, og når den manuelle girkassen er så lettsjaltet, er det god grunn til å vurdere om det er verdt prisen.
Utvekslingene er fint avstemt til motoren og norske hastigheter. Når også kraftutviklingen er jevn og diesellyden moderat, synes vi dette motoralternativet står fint til Renegade og dens egenskaper.
Ytelser: 5
Det gode inntrykket fra motorvurderingen, gir seg også utslag i dette testkapittelet. For det første kjennes Jeep Renegade ganske sprek ut når du trykker på høyrepedalen. Ikke bare i lave gir, men også i 5. og 6. gir sørger dreiemomentet på 350 Nm for at bilen virker sterk.
I forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t i 3. gir, bruker Jeep Renegade 6 sekunder. Det er blant de raskeste vi har målt i denne klassen, og parkerer for eksempel BMW X1 xDrive18d med et drøyt halvsekund.
Eksteriør: 5
Det er ingen tvil om at dette er en Jeep. Spesielt i fronten har Renegade alle kjennetegn du instinktivt forbinder med merket.
Vi brukte en dag eller to på å venne oss til bilens høyde, som forsterkes av uvanlig rette karosserisider og bratte vinkel på frontruten.
Etter hvert synes vi bilen bare ser tøff ut, den minner litt om en Hummer H2 som har krympet i vask.
De spesielle baklysene og den lille forhøyningen på panseret er små, men viktige virkemidler for at Jeep Renegade virkelig skiller seg ut i jungelen av mange kompakt-SUV-er.
Interiør: 4
Til å være såpass kort, er det overraskende hvor stor Jeep Renegade virker på innsiden. Noe skyldes de rette sidene og frontruten; verken foran eller bak heller sidevinduene innover og stjeler plass. God avstand til frontruten, og et ganske voluminøst panser gir inntrykk av en større bil enn det faktisk er.
Også når vi strekker målebåndet, kommer Jeep Renegade ganske helskinnet fra det. Takhøyden er enorm både foran og bak, mens det på bredden i baksetet ikke skiller mer enn et par centimeter opp til Mazda CX-5.
Benplassen i baksetet er akseptabel for voksne, mens bagasjerommet naturlig nok er merkbart kortere og smalere enn de typiske familie-SUV-ene i klassen. Tar du ut platen i bagasjeromsgulvet, kan du imidlertid kompensere med stor innvendig lastehøyde.
Dashborddesign og materialkvalitet er på det jevne, mens betjeningsskjermen i midtkonsollen har en praktisk og lettvint betjening du fort setter deg inn i.
Testdata
Jeep Renegade
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,0
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 9,1
- 80-120 km/t, 4. gir: 8,6
- Støy tomgang, dBA: 51,0
- Støy 50 km/t, dBA: 64,1
- Støy 80 km/t, dBA: 68,8
- Støy 100 km/t, dBA: 70,7
- Testforbruk, l/mil: 0,63
Komfort: 3
Du må betale litt for den sportslige kjøregleden. Jeep Renegade er nemlig uvanlig fast i fisken til å være en SUV. Det gjør at du aldri er i tvil om veiens beskaffenhet, der særlig små, skarpe ujevnheter merkes godt.
Vi måler snaut 71 dBA i 100 km/t på piggfri vinterdekk, et par-tre merkbare desibel over de mest støysvake konkurrentene. Får du ruglete snø- og isdekke under hjulene, blir det en ganske markert romlestøy i cockpiten.
Setene ser ganske enkle ut, men etter et par langturer var vi ikke slitne eller støle noe sted. Gode reguleringsmuligheter bidrar nok til det, siden det er lett å finne seg en behagelig sittestilling.
Sikkerhet: 5
Jeep Renegade ble testet av EuroNCAP i 2014, med gode resultater. Bilen fikk fem av fem stjerner totalt, en score på 87 % for beskyttelse av voksne, 85 % for beskyttelse av barn og 65 % for fotgjengerbeskyttelse.
I kommentarene til testen får bilen mye skryt, og klarer seg bra også i den krevende testen i sidekollisjon mot stolpe. Beskyttelsen mot whiplash ved påkjørsel bakfra var middels god.
Bilen har også kollisjonsvarsling med nedbremsing som standard i Limited-versjon, samt en filvarsler vi opplevde som smidig og effektiv.
Pris/utstyr: 4
Prisen på Jeep Renegade starter på 320 000 kroner for den rimeligste forhjulsdrevne versjonen, mens du må ut med 480 000 kroner for toppversjonen med 170 hk og nitrinns automatgir.
Vi synes vår testmodell med beste utstyrsnivå Limited, 140 hk og manuell girkasse er den mest attraktive. Her får du en fin utstyrspakke og kraftig motor til 390 000 kroner.
Mens du er i gang med sjekkheftet, anbefaler vi deg å huke av for premiumpakken til 15 000 kroner. Den legger til mye nyttig utstyr som hver for seg ville koste drøyt 45 000 kroner.
Forbruk: 4
Ifølge EU-normen skal Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, bruke 0,51 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 134 gram CO2/km.
Virkeligheten er ikke så veldig langt unna, i vår faste forbrukstest ender den opp på 0,63 l/mil. Det er et resultat som ligger litt etter de beste konkurrentene; Audi Q3 quattro har vi kjørt på 0,53 l/mil og Subaru XV 2,0D på 0,55 l/mil.
Dermed ligger denne Renegade-versjonen i en stor pulje av 4WD-biler med toliters dieselmotor som bruker rundt 0,6 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Jeep Renegade er på ingen måte noen standard kompakt-SUV. Her er det et høyst egenartet konsept, med særegent utseende og overraskende sportslige egenskaper som gjelder.
Det skal noe til å få staute, norske SUV-kunder til å bytte ut sin Mazda CX-5 eller BMX X1 med noe annet. Da kan det vise seg at noe som er helt annerledes, kan være den rette veien å gå.
Les også test av: