Prøvekjørt: Ford Ranger Thunder
Det er faktisk 11 år siden sist
Ford har utvidet Ranger-tilbudet med Thunder - en litt jålete versjon av Wildtrak. Er den verdt de ekstra tusenlappene?

Det er et vanlig grep i bilverdenen for å tyne mest mulig ut av et bilkonsept, kanskje særlig når det gjelder sportsbiler: Hent litt mer ut av motoren, ta vekk noe vekt, få på noe egen styling og rull den ut som en spesialmodell eller limited edition.
Thunder er en spesialmodell av Ford Ranger, og navnet skaper en mulig forventning om mer krefter, kanskje noe mer avansert understell, mer sporvidde, skjermbreddere og røslige dekk. Men nei. Thunder er en Ranger Wildtrak, men med egne stylingdetaljer, som en svart og særegen grill med røde detaljer. Og røde detaljer er en en rød tråd. Også på den svarte veltebøylen bak førerhuset finner vi rødt. Grillen, sidespeilene, støtfangere og dørhåndtak er i Ebony Black. Eksklusive 18-tommers aluminiumsfelger og Thunder-emblemer med 3D effekt hører også med i Thunder-pakka. Innvendig er det sorte skinnseter med rød Thunder-logo, samt røde kontrastsømmer på dashbord, skinnratt, seter, dører, girspak og håndbrems. Offroad-pakke med elektronisk differensiallås på bakakselen er standard, det samme er et svart rulledeksel over planet.

Pyntet Wildtrak
Thunder-navnet har vært knyttet til Ranger tidligere både i 2003 og 2009. Den gang som nå var det snakk om godt utstyrte versjoner av Ranger som retter seg mer mot det såkalte livsstilssegmentet enn nyttesegmentet. Altså at lasteplanet fylles opp mer sykler og surfebrett i stedet for verktøy og materialer.

Les også: Isuzu D-Max er ikke til å kjenne igjen
Om Thunder bare er en litt jålete Ranger Wildtrak, så er utgangspunktet meget godt. For Ford Ranger med 213-hesters biturbo og 10-trinns automatgir er virkelig en fornøyelse å kjøre. Denne drivlinjen ble introdusert i 2019, og toliteren med to turboer og 500 Nm erstattet 3,2-literen som vartet opp med 200 hestekrefter og et dreiemoment på 470 Nm. Ranger er sterk og komfortabel, men fortsatt nyttig. 10-trinnskassa er den samme som brukes i F-150 og Mustang, og bidrar til mindre støy og vibrasjon. Double Cab-variantene av Ranger kan i tillegg fås med aktivt støyreduksjonssystem som gjør opplevelsen i kupeen enda mer behagelig. Det er fortsatt umiskjennelig pickup, men den totale pakka gjør Ranger til best i klassen.

Begrenset antall
Thunder er ikke like imponerende som Raptor på veien, men så er da også Raptor-versjonen nesten 150 000 kroner dyrere enn Thunder. Og Thunder kan noe som Raptor ikke kan. Som Wildtrak kan den trekke 3,5 tonn der Raptor stopper på 2,5 tonn. Thunder har adaptiv cruisekontroll som automatisk holder avstand til bilen foran. Dette er en innretning det er lett å bli glad i på motorveien. Raptor har ikke adaptiv cruisekontroll. Og dessuten: understellet til Raptor er lagt mer kostbart å reparere.
Les også: Test: Ford Ranger Raptor - Den nye pickup-kongen


I Norge er Thunder priset til 565 000 kroner, som er 25 000 kroner mer enn Wildtrak som dobbeltkabin. Er den verdt pengene? Du får i hvert fall en Ranger som er mer eksklusiv enn Wildtrak og Raptor. For det kommer maks 4500 versjoner av Thunder til Europa. Og det svarte interiøret med de røde sømmene er faktisk ganske tiltalende.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 8 2021