Prøvekjørt: Ford Ranger Delta, Rap Cab 3,2 TDCi
Slik ble Norges tøffeste pickup enda tøffere
Synes du Ranger-en din er for veik, kan du gi den en dose Delta-styrke.
Vi har tidligere testet Ford Ranger mot Nissan Navara og Toyota Hilux der vi kåret den testosterontunge Rangeren til å ha høyest Vi Menn-faktor. Dersom vi holder digre pickup-er som Tundra, Ram og F-150m utenfor, er det Ranger som seiler opp som Norges tøffeste pickup - ikke minst på grunn av 3,2-literen med 200 hk. Og gir du bilen en Delta-pakke, løftes den bokstavelige talt enda noen hakk på barskingskalaen.
Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. Understellet er originalt. I tillegg har den skjermutbyggere lakkert i bilens farge, 76 mm frontbøyle og 18-tommers aluminiumsfelger kledd i digre dekk fra Mickey Thompson.
Oppmerksomhet
Tekniske data
Ford Ranger Rap Cab 3,2 TDCi, 6-trinns automatgir,
Motor, cm3: 3198
Effekt, hk ved o/min: 200/3000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 470/1500-2750
Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184
Egenvekt, kg: 2109
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Lasteromslengde, cm (gulvhøyde) 185
Lasteromsbredde, cm (gulvhøyde): 156
Nyttelast, netto/brutto: 1016/1091
Standard dekkdimensjon: 225/70 R16
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,87
CO2-utslipp, g/km: 229
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,9
Toppfart, km/t: 175
Pris fra, kr: 409 100
Pris testbil, kr: 589 725
Delta-ombygging: 143 625 kroner
Ford Ranger er i utgangspunktet en stabil og komfortabel pickup, og den lette ombyggingen forringer ikke kjøreegenskapene. Tvert imot synes vi den blir noen knepp mykere og roligere på veien. Den økte avstanden mellom karosseri og ramme gjør plass til 305/60-18-dekk som øker potensialet for fremkommelighet på kjerre- og anleggsveier. Felgene har ikke beadlock, men du kan likevel justere ned dekktrykket på de røslige knastedekkene for å oppnå bedre flyteevne og fremkommelighet på snø og gjørme - eller kun for å oppnå bedre komfort. At ombyggingen gir noe oppmerksomhet fra andre, er ren bonus dersom man er opptatt av slikt. Etter antall blikk å dømme finnes det en del personer der ute som kunne tenke seg en høyere og bredere Ranger.
Sertifisert Delta-ombygger
På vanlig vei kan vi glede oss over en ekstrautstyrspakke til 9000 kroner som som inkluderer adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, filskifteassistent og trafikkskiltgjenkjenning. Innvendig er den nær sagt som en hvilken som helst Ford, bare med mer hardplast. Den har imidlertid åttetommers skjerm med multimediasystemet Sync 3, som er både raskere og mer brukervennlig enn Sync 2.
Ombyggingen av Ford Ranger er foretatt av Østfold-bedriften Lafinto AS som er sertifisert Ford-ombygger. Selskapet er norsk representant for tyske Delta som leverer settet til ombyggingen. Delta opererer i samme marked som Arctic Trucks. Modifiseringen omfatter også kalibrering av speedometeret og godkjenning hos Statens vegvesen.
Delta-en som vi prøvekjørte hadde også offroad-pakke (5500 kroner) med elektroniske differensiallås på bakakselen, samt beskyttelsesplate under motor, girkasse og drivstofftank.