PRØVEKJØRT: BMW M850I xDRIVE

Luksuscruiser

En bil som varmer selv om taket er av.

Pluss ikon
<b>LANDCRUISER: </b>Det er mange sauer på veiene i Norge.
LANDCRUISER: Det er mange sauer på veiene i Norge. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

iHVA HAR VI KJØRT: BMW M850i xDrive.

E16 mellom Oslo og Hønefoss er et elendig stykke vei. Den er en del av hovedfartsåren mellom Oslo og Bergen, men har ligget omtrent uforandret i 50 år. Store deler av strekningen er faktisk blitt verre.

Det er omtrent ikke mulig å gjennomføre en trygg forbikjøring på dette veistykket. Det lille strekket med motorvei mellom Sandvika og Skuibakken er nå under oppgradering, over Sollihøgda går det i knapt 50 km/t - slik det alltid har gjort.

Omtrent like lav er hastigheten ned langs Tyrifjorden mot Steinsfjorden. En gang i tiden var de mulig å kjøre forbi her, men det er lenge siden. I 80-sonen ned mot Sundvollen går det i 60 km/t, nær sagt som vanlig.

Nederlandsk sinke

En bil med nederlandske skilter ligger forrest i køen og synes kanskje det er fryktelig bratt. Eller kanskje frykter sjåføren at det ligger is på veien? Eller en isbjørn?

Kiosken på Garntangen er kjent for sine god pølser, og køen snirkler seg så sakte forbi at jeg kunne ha rukket å få to wiener i lompe med sterk sennep uten å gå ut av bilen. Det er 70-sone, men jeg kan ikke huske sist gang jeg opplevde 70-tallet på speedometeret rundt Garntangen.

Steinsletta var håpet - og noen ganger åpenbaringen - for den som ønsket å foreta en forbikjøring. Men det er lenge siden. Skraverte felter og sperrelinjer har effektivt drept håpet om å kunne kjøre i fartsgrensen der.

Vi nærmer oss Hønefoss og ved Ringvold Fruktlager har Europaveien sågar fått en rundkjøring slik at de to bilene som hver dag kommer fra Klekken skal komme seg lettere inn på E16. Den helt uvesentlige ulempen er at trafikken på E16 stopper opp.

MILSLUKER: Under panseret sitter en 4,4-liters V8 twinturbo, samme motor som i M5.
MILSLUKER: Under panseret sitter en 4,4-liters V8 twinturbo, samme motor som i M5. Foto: Martin Jansen

530 hestekrefter

Ved Hønefoss forsvinner NL-bilen og vi er plutselig oppe i uhyrlige hastigheter som truer med å nå fartsgrensen. Jeg sitter i en bil med 4,4-liters V8 med 530 hestekrefter.

Hastighetene er nærmest en hån mot motoren og jeg burde skummet av raseri.

Men jeg bryr meg ikke.

Kabriolettaket er nede, vinduene er opp, det samme er vindavviseren bak førersetene, og det er knapt vindstøy i cockpiten. Fra ventilene rett under hodestøtten blåses det en mild fønvind i nakken min. Det varmer fra dysene i dashbordet. Det er varme i setet. Den har sågar varme i armlenene i dørene og midtkonsollen (3400 kroner ekstra) slik at du slipper å bli kald på underarmen.

Jeg har god tid. Det er helg og BMW M850i xDrive Cabriolet er min for noen få dager. Jeg har ikke våget å håpe på det, men etter strekningen mellom Sokna og Ørgenvika, som åpnet i 2014 med doble sperrelinjer på mesteparten av strekningen, er det plutselig ikke lenger noen foran meg på veien.

Morsom i svinger

<b>STOFF:</b> Stofftaket, som leveres i to farger, gir bilen en ny coupé-aktig silhuett
STOFF: Stofftaket, som leveres i to farger, gir bilen en ny coupé-aktig silhuett Foto: Martin Jansen
<b>SOMMER:</b> Taket betjenes elektrisk og kan åpnes/lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.
SOMMER: Taket betjenes elektrisk og kan åpnes/lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. Foto: Martin jansen
<b>LUKSUSCRUISER:</b> Her kan du sitte lenge og vel. Midtkonsollen er stor og bred, girkassa er en åttetrinns Steptronic.
LUKSUSCRUISER: Her kan du sitte lenge og vel. Midtkonsollen er stor og bred, girkassa er en åttetrinns Steptronic. Foto: Martin Jansen

Endelig skal vi få lange ut. Partiet langs Krøderen og frem til Flå er et fint sted å teste hva som bor i den 4,8 meter lange og over to tonn tunge kabrioleten. Det er ikke fryktelig svingete, men det som er håndteres elegant takket være firehjulstrekk, bakhjulsstyring, adaptivt understell (Adaptive M suspension Professional 26.400 kroner) og en bråte elektroniske assistenter.

Mekanisk differensialsperre bak er standard. Z4 byr nok på mer moro, men den kan ikke matche den behagelige roen til en diger luksuscruiser. For dette er pur luksus. Bagasjerommet tar 350 liter. Det er ikke enormt, men mer enn nok plass til et par lakserosa shorts og semske mokasiner.

Det skal være plass til tre golfbagger i bagasjerommet, bilen for øvrig er beregnet for to. Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem som lynraskt skyter opp to aluminumsstøtter bak hodestøttene i baksetet dersom bilen skulle tippe rundt.

<b>TØFT:</b> BMW har fått mye kritikk for nyregrillen på nye 7-serie og X7. På 8-serie har mindre nyregrill og vi synes den kler bilen godt.
TØFT: BMW har fått mye kritikk for nyregrillen på nye 7-serie og X7. På 8-serie har mindre nyregrill og vi synes den kler bilen godt. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI

Herlig motor og lydbilde. Z4 er sikkert morsommere å kjøre, men kan ikke matche den utsøkte komforten og den mektige kjøreopplevelsen til en 4,8 meter lang og 1,9 meter bred bil.

DETTE LIKER VI IKKE

Baksetene er egentlig staffasje som bare kan brukes til bagasje. Forbruket ligger rundt literen på mila. Kanskje er 840d xDrive med 320 hk og et dreiemoment 680 Nm et bedre kjøp. Kanskje kommer du til å angre når M8 Cabriolet med 600 hestekrefter kommer på markedet.

KONKLUSJON

Kraftfull, superkomfortabel og rask luksuscruiser som trolig har bedre virkning enn et kurs i mindfulness.

TEKNISKE DATA: BMW M850I XDRIVE

Motor, cm³: 4395
Effekt, hk ved o/min: 530/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 750/1800
Egenvekt, kg: 2015
Tilhengervekt, kg: ---
Lengde/bredde/høyde, cm: 485/190/135
Akselavstand, cm: 282
Bakkeklaring, cm: 12,5
Bagasjerom, liter: 350
Standard dekkdimensjon: Foran:245/35R20 Bak: 275/30R20
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,07
CO₂-utslipp, WLTP g/km: 237
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 872 100
Pris, testbil: 2 038 000