Førsteinntrykk: Rapido C86i
Kompakt på 699 centimeter
En av de store nyhetene fra Rapido er den 699 centimeter lange, men kompakte C86i. En helintegrert doning full av finesser og en solid porsjon lekker design.

Vi har tidligere sett nærmere på den kompakte Rapido C03 samt den delintegrerte 606 F. Begge modellnyheter for 2024 fra den franske bobilprodusenten. C03 er en slank delintegrert variant som tiltaler de som synes bybobiler blir for små og trange, mens «fullvoksne» modeller blir store og klumpete å håndtere. 606 F viste seg å være en helfransk konstellasjon der både påbygg og chassis (Peugeot Boxer) stammer fra samme nasjon.

Mindre massiv
Når vi nå skal ta for oss helintegrerte C86i er vi tilbake til start igjen. Med det mener vi en mellomstor modell med italienske Fiat Ducato som chassisleverandør. Når vi undersøker saken nærmere, viser det seg at både 6F- og C-serien er basert på Peugeot som standard i mange land.
En lengde på 699 centimeter indikerer ikke akkurat en kompakt bobil, men bredden på 217 centimeter og 275 centimeters høyde gjør at den fremstår mindre massiv når det er snakk om helintegrerte bobiler

Utsøkt sittekomfort
Hva må du forsake? Ikke mye, og det er ikke spesielt opplagt hva det er mindre av bortsett fra at salongen bak de svingbare førerstolene ikke er overdreven bred. Vi finner ikke mye å klage på, men heller ikke mye å trekke frem som åpenbare pluss.
Produsenten kan imidlertid skryte av sittekomforten i salongen. Sitte- og ryggputen er av meget høy kvalitet. Vi gir også et pluss i margen for uttrekkbart sofabord.
Toppmonterte brennere gjelder i det elegante vinkelkjøkkenet. Spenstig, men er det praktisk. 149 liters kompresjonskjøleskap er raust. Vi nevner ofte at italiensk design er noe utenom det vanlige. Personlig synes jeg at Rapido med denne modellen demonstrerer at også franskmennene kan dette med å tenke annerledes.


To senger
Hva så med sovemulighetene? Det finnes to alternativer. Enten dobbeltsengen bak eller den nedfellbare taksengen over førerhuset. Sengen i hekken har justerbar hodeende og høydejustering (20 centimeter). I høyeste posisjon gir det enklere tilgang til de nesten skjulte garderobene.

Leselampene har USB-ladeuttak og begge sengene viser seg å ha bekvemme komfortmadrasser. Ingen av dem er ment for de langstrakte. 196 centimeter lang dobbeltseng er ganske standard mens 10 centimeter kortere takseng må anses som i korteste laget, i hvert fall for høye nordboere.
Skandinavia-pakke
C86i har separate rom for dusj og toalett, og takvinduer sørger for ventilasjon i begge rom. Alle smådetaljer er på plass, og vi gir et estetisk pluss i margen for den stilige og toppmonterte håndvasken. C86i briljerer også med tekniske komponenter som induksjonslading av mobiltelefon og helt digitalt instrumentpanel.

De er imidlertid ikke en del av standardutstyret, men inngår i ekstrapakken Pack Lounge. Den omfatter også automatisk klimaanlegg i førerhuset multimediasystem med nitommers berøringsskjerm, DAB, integrert navigasjon og integrasjon med Apple CarPlay og Android Auto.
Pakken hever imidlertid kulhetsfaktoren en hel del. C86i kan også fås med pakken Scandinavian Exclusive som omfatter mye av utstyret som var på vårt testeksemplar.
Busskategorien
Ved inngangen finnes det en dør med vindu og et skap for oppbevaring av sko. Garasjen har store lasteluker på begge sider, lastekroker samt uttak for utedusj. Utenfor legger vi også merke til støttebein, den nye sportslige fronten som ble introdusert til 2024, ryggekamera og elektrisk justerbare sidespeil i busskategori med oppvarming.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2025