Førsteinntrykk: Rapido C86i

Kompakt på 699 centimeter

En av de store nyhetene fra Rapido er den 699 centimeter lange, men kompakte C86i. En helintegrert doning full av finesser og en solid porsjon lekker design.

LYST OG TRIVELIG: Såkalt face-to-face-oppsett i salongen med sofabenker på hver langside, har kommet for å bli.
Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere sett nærmere på den kompakte Rapido C03 samt den delintegrerte 606 F. Begge modellnyheter for 2024 fra den franske bobilprodusenten. C03 er en slank delintegrert variant som tiltaler de som synes bybobiler blir for små og trange, mens «fullvoksne» modeller blir store og klumpete å håndtere. 606 F viste seg å være en helfransk konstellasjon der både påbygg og chassis (Peugeot Boxer) stammer fra samme nasjon.

STOR, MEN SMALERE: Helintegrerte C86i er 699 centimeter lang, men 217 centimeter bred. Den er dermed 18 centimeter smalere enn Rapidos helintegrerte modeller over syv meter. 

Mindre massiv

Når vi nå skal ta for oss helintegrerte C86i er vi tilbake til start igjen. Med det mener vi en mellomstor modell med italienske Fiat Ducato som chassisleverandør. Når vi undersøker saken nærmere, viser det seg at både 6F- og C-serien er basert på Peugeot som standard i mange land.

En lengde på 699 centimeter indikerer ikke akkurat en kompakt bobil, men bredden på 217 centimeter og 275 centimeters høyde gjør at den fremstår mindre massiv når det er snakk om helintegrerte bobiler 

MODERNE: Godt med oppbevaring i kjøkkenmodulen. Avtrekksvifte og krydderhyller. 

Utsøkt sittekomfort

Hva må du forsake? Ikke mye, og det er ikke spesielt opplagt hva det er mindre av bortsett fra at salongen bak de svingbare førerstolene ikke er overdreven bred. Vi finner ikke mye å klage på, men heller ikke mye å trekke frem som åpenbare pluss. 

Produsenten kan imidlertid skryte av sittekomforten i salongen. Sitte- og ryggputen er av meget høy kvalitet. Vi gir også et pluss i margen for uttrekkbart sofabord.

Toppmonterte brennere gjelder i det elegante vinkelkjøkkenet. Spenstig, men er det praktisk. 149 liters kompresjonskjøleskap er raust. Vi nevner ofte at italiensk design er noe utenom det vanlige. Personlig synes jeg at Rapido med denne modellen demonstrerer at også franskmennene kan dette med å tenke annerledes.

VÅTT OG TØRT: En takstang gjør at dusjavlukket også kan brukes som tørkerom. 
STILIG: De som mener bobil er harry bør ta en kikk på dette badet. 

To senger

Hva så med sovemulighetene? Det finnes to alternativer. Enten dobbeltsengen bak eller den nedfellbare taksengen over førerhuset. Sengen i hekken har justerbar hodeende og høydejustering (20 centimeter). I høyeste posisjon gir det enklere tilgang til de nesten skjulte garderobene.

OPP ELLER NED: Bekvem queenbed bakerst som kan heves og senkes. 

Leselampene har USB-ladeuttak og begge sengene viser seg å ha bekvemme komfortmadrasser. Ingen av dem er ment for de langstrakte. 196 centimeter lang dobbeltseng er ganske standard mens 10 centimeter kortere takseng må anses som i korteste laget, i hvert fall for høye nordboere.

Skandinavia-pakke

C86i har separate rom for dusj og toalett, og takvinduer sørger for ventilasjon i begge rom. Alle smådetaljer er på plass, og vi gir et estetisk pluss i margen for den stilige og toppmonterte håndvasken. C86i briljerer også med tekniske komponenter som induksjonslading av mobiltelefon og helt digitalt instrumentpanel.

OVER COCKPIT: Fint sengealternativ om flere er med på tur. 

De er imidlertid ikke en del av standardutstyret, men inngår i ekstrapakken Pack Lounge. Den omfatter også automatisk klimaanlegg i førerhuset multimediasystem med nitommers berøringsskjerm, DAB, integrert navigasjon og integrasjon  med Apple CarPlay og Android Auto.

 Pakken hever imidlertid kulhetsfaktoren en hel del. C86i kan også fås med pakken Scandinavian Exclusive som omfatter mye av utstyret som var på vårt testeksemplar. 

Busskategorien

Ved inngangen finnes det en dør med vindu og et skap for oppbevaring av sko. Garasjen har store lasteluker på begge sider, lastekroker samt uttak for utedusj. Utenfor legger vi også merke til støttebein, den nye sportslige fronten som ble introdusert til 2024, ryggekamera og elektrisk justerbare sidespeil i busskategori med oppvarming. 

TEKNISKE DATA

Basisbil: Fiat Ducato 35 light

Motor: 2,2/140 hk

Fremdrift: Forhjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm:  699/217/275

L/B/H, innvendig, cm: 572/203/198

Akselavstand, cm: 404

Egenvekt, kg: 2970

Tillat totalvekt, kg: 3500

Tillatt hengervekt, kg: 2500

Antall sitteplasser: 4

Sitteplasser med belter: 4

Queenbed, bak, cm: 196 x 140

Senkeseng, cm: 185 x 140 

Kjøl/frys, l: 149

Oppvarming: Truma Combidiesel 4 CP Plus, elektrisk gulvvarme

Ferskvannstank, l: 120

Avløpstank, l: 90

Pris fra, kr: Cirka 1,3 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2025